Gå til innhold

Te-tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine favoritter er lady grey med melk og grønn te med mintsmak fra Lipton. Er glad i hvit te også, kanskje du liker det? Er veldig mild i smaken i allefall.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her var det mye artig å lese. Vet ikke helt om det er løsvektsplasser her jeg bor, men jeg må tydeligvis rundt å snuse, bokstavelig talt. Er det anbefalt å kjøpe "i løs vekt" på nett? I såfall; er det noen steder som kan anbefales?

Jeg kjøper all teen min fra Perchs i København. Litt stiv porto om man bestiller (jeg pleier å hamstre når jeg er i København), men teen i seg selv er veldig greit priset. Og siden jeg har sett deg i lakris-is-tråden: Lakriste er saken på kaldere dager!

Skrevet

Jeg leser alt nøye og noterer langs innleggene her. :tommelopp:

Dette kremmerhuset som du nevner, er det en butikk i Oslo eller? Lette på nett, men der fant jeg noe helt annet på det navnet...

Hvis du bor i Oslo, så ta heller en tur innom tepalasset som det også linkes til et annet sted her. De har helt vanvitting mye forskjellig av svært høy kvalitet og folka som jobber der kan mye om te. De vil helt sikkert kunne hjelpe deg med å finne noe du kan like.

Skrevet (endret)

Jeg brukte utrolig lang tid på å like te, men nå elsker jeg det! :jepp: Det første jeg likte var vel nype-te, men etter hvert kunne jeg drikke annen te, men da med mye sukker/ suketter.

Klarte til slutt å avvenne meg med søtsmaken ved å ta en t-skje honning oppi teen og ikke røre om. Teen ble da veldig søt og god til slutt (på bunnen), og det var motivasjon nok (for en søtmoms som meg) til å drikke meg gjennom det stooore kruset med 'ingenting-smakende' te ;) Plutselig en dag var det masse smak på teen likevel, og siste slurken av teen var litt for søt - med andre ord; jeg likte te uten sukker! :duskedame:

Nå liker jeg best Liptons te-pyramider Green tea 'Intens mint', fantastisk god, herved anbefalt! :)

Endret av Rumle
  • Liker 1
Skrevet

Liker veldig godt liptons earl grey te og grønn te med mandarin, begge i pyramideposene :)

Gjest MorAase
Skrevet

Oi oi oi...

IKKE! Hører du? IKKE kjøp te i dagligvaren! :nei:

Te er ikke te for å si det veldig enkelt. For å kunne rådgi degriktig hadde det vært greit å vite hvilken større by i Norge som er i nærheten av deg.

Når det gjelder brygging av te er mengde te, temperaturen på vannet og typen te veldig avgjørende for smak. Den aller største tabben folk gjør er å la te trekke for lenge, da blir den bitter. Den andre tabben er å kjøpe te som er i papirposer, det vil si Lipton og annet ræl en får i dagligvaren.

Før du begynner å utforske te'ens rike må du åpne ditt sinn og være klar for uvandte smaker. Dernest må du tenke gjennom hva slags smaker du finner behagleige. Skarpe, runde, søte, syrlige, bittre osv. Så må du finne noen som kan veilede deg til de typer te som passer dine smaksløker.

• Liker 2
Skrevet

:nigo: Tusen takk for gode råd i alle retninger. Jeg har drukket hele TRE kopper te nå. To krus Indisk chai i går (som faktisk var ganske...eh...skal vi si...ikke veldig vonde) og en Liptons "Blå frukt" i dag, som jeg syns luktet parfyme...men det er kanskje en tilvenningssak. Ser at det er et veritabelt hav å velge i der ute og jeg blir ganske overveldet av alt sammen, men må starte fra en kant og smake meg sakte fremover.

Så lurer jeg på hva te gjør med/for/i kroppen. Er det greit å ha tre kopper pr dag, eller er det mye? Noe som er negativt for kroppen, eller har positiv virkning? Er det slikt som ikke skal drikkes tett på sengetid? Finnes det i såfall også te som fremmer avslappethet og søvnig tilstand?

Når det gjelder te i løs vekt er det vel også litt ekstra-stæsh som kreves. Jeg har en sånn beholder til å senke te ned i vann med, men ser at det er temperaturmåler å få kjøpt også...men det trenger jeg kanskje ikke sånn egentlig? Hva med te-kanne; er noen bedre enn andre?

Det er masse spørsmål som dukker opp jo mere jeg leser. Har funnet ut at det ligger en kremmerhusbutikk i kjørbar avstand fra meg og skal dit for å myse om ikke så lenge.

Alle typer gode råd tas i mot med takk. :jepp:

Skrevet

Jeg har akkurat vært på Tepalasset og kjøpt et arsenal med te. Jeg anbefaler deg å gå dit og si akkurat det du har sagt her, de har skikkelig kunnskap om te og du får smaksprøver. Da er du sikker på å dra fra butikken med noe du klarer å drikke :)

Skrevet

Takk, chikako. Skal huske det neste gang jeg er i Oslo. :)

Gjest MorAase
Skrevet

For løs-te er Bodum sin Tea for One geniale.

https://www.kitchn.no/ProductList.asp?Cat=102&id=21746

Undertegnede konsumerer ca 2 liter te hver eneste dag. Det går helt fint. Men det ER virkelig forskjell på te og hvor våken den holder deg. Om te'en du kjøper ikke er merket må du prøve deg frem.

La meg også få si igjen, IKKE kjøpt te som trekkes i papirposer! De smaker papp, vondt, fælt og har INGENTING med te å gjøre!

Skrevet

La meg også få si igjen, IKKE kjøpt te som trekkes i papirposer! De smaker papp, vondt, fælt og har INGENTING med te å gjøre!

Upps...jeg har tre nykjøpte fysjom-pakker stående. :tristbla:
Skrevet

Det er da plenty fantastiske teer i papirposer også :)

Skrevet

Pukka-teene de har på helsekostbutikker er nydelige; særlig den som heter 'vanilla chai'. Drikkes med mye melk og sukker....mmm!

Jeg elsker Pukka! Den med ingefær er kjempegod! Og den grønne med limesmak :)

Gjest MorAase
Skrevet

Det er da plenty fantastiske teer i papirposer også :)

Nei, det er det ikke. Le Palaise des Thés sine poseteer er i tøyposer. Papirpose-te smaker papir. Embalasjemigrantene er fremtredende i te.

Gjest MorAase
Skrevet

Upps...jeg har tre nykjøpte fysjom-pakker stående. :tristbla:

Ingen fare, du kan ennå reddes fra papirhelvete ;)

Skrevet

Nei, det er det ikke. Le Palaise des Thés sine poseteer er i tøyposer. Papirpose-te smaker papir. Embalasjemigrantene er fremtredende i te.

Men det er jo en smaksak :) Har kjøpt en del løse teer av godt merke jeg, men jeg hittil har jeg likt best papirpose-te, noe gale med det, eller? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...