Gå til innhold

Te-tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Papirpose er et helt greit billig-alternativ :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke ei kanne å begynne med. Kjøp en sånn liten beholder hvor man putter teen oppi for så å senke ned i vannet. Finnes mange forskjellige. Jeg har både sånne og teekanne men teekannen blir ikke brukt. Og jeg er en tee-drikker.

Skrevet

Du trenger ikke ei kanne å begynne med. Kjøp en sånn liten beholder hvor man putter teen oppi for så å senke ned i vannet. Finnes mange forskjellige.

Mener du ei vanlig presskanne?
Gjest MorAase
Skrevet (endret)

Mener du ei vanlig presskanne?

Se min tidligere post der jeg lenker til Bodums Tea for One.

Presskanne er fy fy og gir bitter og dårlig te.

Endret av MorAase
  • Liker 1
Skrevet

Se min tidligere post der jeg lenker til Bodums Tea for One.

Så den nå ja. Det ble mye te-info og sjekking på nett på en gang, så jeg fikk den ikke med meg tidligere. Veldig grei så den ut og antagelig vil jeg forsøke en sånn en. :)
Skrevet

Celestial seasonings teene er kjempegode!! fåes kjøpt på helsekostbutikker:)

Bengal spice er favoritten... det er vel egentlig en te med masse forskjellig krydder i:)

ellers hvis du vil ha en mer 'vanlig' te er de gode de med bær-smak. Og peppermyntete er ordentlig godt!

Skrevet

Helsekostbutikker! Der burde de vel ha noe som er sunt og drikke. Takk for tips. :)

Skrevet

Celestial Seasonings har en hvit te med litt pære i, perfekt nybegynnerte! Hvit te er generelt mye mildere og lettere enn annen te, så hvis du begynner med det, skal du se du finner noe du liker.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes mye te fra dagligvare er kjip, men det finnes noen gode (eller ok) derfra også. Men de kan ofte være litt bitre, uten fylde og med lite smak. Har pleid å kjøpe Lady Grey som jeg synes er god, Earl Grey kjøper jeg i "løspakke", ellers kommer jeg ikke på noen teer fra dagligvare som man ikke finner vesentlig bedre utgaver av i helsekost, innvandrerbutikker eller spesialforretninger for te. Eller, Lipton har vel en Cinnemon and apple som er ok. Sist kjøpte jeg appelsin- og kvede-te hos Søstrene Grene, veldig billig og sikkert ikke noe spesielt bra kvalitet, men den er relativt god.

Om man skal drikke noe som ikke er fra tebusken synes jeg diverse rene urteteer er gode (peppermynte, sitronmelisse osv. Og te av bjørkebladknopper om våren!), og rooibos. Eller man kan ta en skje anis- eller karvefrø og la trekke. Til og med hel sort kardemomme kan man lage "te" av.

Det er jo koffein i sort (og grønn og hvit, men mindre?) te, så dersom du ikke drikker kaffe heller vil du nok merke at du blir litt oppkvikket. Jeg synes effekten er svakere enn av kaffe, og foretrekker te om ettermiddagen og kvelden, men tror ikke seint inntak hindrer meg i å sove.

Gjest navnelapp
Skrevet

Ja! Taras er ein favoritt, dei har også fine koppar og mykje flott te-utstyr.

Skrevet

Synd at så få har nettsalg da. Jeg hadde gjerne benyttet meg av dette. :)

Jeg har bestemt meg for at pose-te får være en grei start, så blir det løsvekt etter hvert. Kjøpte TWININGS "Calm" og "Cleanse" i går og spesielt den siste var faktisk ganske god. Jeg er veldig optimistisk og tror at te`ens verden kommer til å åpne seg for meg litt etter litt.

Når det gjelder "rense-te" og "magebalanserende te"; har noen brukt slike over tid? Hva merkes i såfall i kroppen?

Skrevet

Jeg anbefaler cranberry and apple-teen du får kjøpt hos Søstrene Grene. Nydelig -og koffeinfri.

Gjest MorAase
Skrevet

Synd at så få har nettsalg da. Jeg hadde gjerne benyttet meg av dette. :)

Jeg har bestemt meg for at pose-te får være en grei start, så blir det løsvekt etter hvert. Kjøpte TWININGS "Calm" og "Cleanse" i går og spesielt den siste var faktisk ganske god. Jeg er veldig optimistisk og tror at te`ens verden kommer til å åpne seg for meg litt etter litt.

Når det gjelder "rense-te" og "magebalanserende te"; har noen brukt slike over tid? Hva merkes i såfall i kroppen?

Det er synd at det er få som har nettsalg. heldigvis reiser jeg en del og kommer da over te-butikker i det ganske land.

Når det gjelder "rense-te" og annet humbug så er det nettopp det, humbug. Noen av dem farlige om de brukes over tid. Kjøp kun te for nytelsens skyld. Det er det som er hensikten med te. På samme vis som vin er for nytelsen sin skyld. Te er til for å berike dine smaks-sanser, ikke for å bli superfrisk.

• Liker 2
Skrevet

Takker for innspill MorAase. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan lager de te på skikkelig vis i England. Noen som vet?

Er det tørre kjeks en har til den drikken eller noe spennende?

Skrevet

Britsk te er ofte bitter og anses av kinesere som feilvare. Jeg ville ikke gått for britisk te uten at du er på jakt etter en veldig kraftig smak med en bitter tone (til overtone). Det er ikke uten grunn briter har melk og sukker i teen :gjeiper:

Når det kommer til kjeks så aner jeg ikke. Kombinerer forskjellige typer te med forskjellige typer sjokolade, nøtter og tørkdede frukter. Synder nok mot asiatiske te-tradisjoner der, men har for min egen del funnet mange fine smaker på det viset.

Spørsmålet er nå, som før, hva slags smak setter du pris på i utgangspunktet? Søt, sur, bitter, skarp, rund, tørr osv.

Skrevet

Det er synd at det er få som har nettsalg. heldigvis reiser jeg en del og kommer da over te-butikker i det ganske land.

Når det gjelder "rense-te" og annet humbug så er det nettopp det, humbug. Noen av dem farlige om de brukes over tid. Kjøp kun te for nytelsens skyld. Det er det som er hensikten med te. På samme vis som vin er for nytelsen sin skyld. Te er til for å berike dine smaks-sanser, ikke for å bli superfrisk.

Noen tanker om grønn te?

Skrevet

Noen tanker om grønn te?

Som hva? Helsekost eller varm drikke med god smak?

Generelt synes jeg de fleste ting skrytes for mye opp når det kommer til helsegevinster. Ingenting er mirakelkurer, men mye er bra når det konsumeres i moderate mengder og varieres med andre ting.

Når det gjelder smak er grønn te veldig lett å bomme på. Grønn te er en av de få teene som kan få en fæl smak ved å ha for mye te til trekking om gangen. Grønn te krever moderat temperatur, korrekte mengde te i forhold til vann og aldri overstige trekketiden. Da blir den veldig bitter veldig fort. Grønn te vil jeg heller anbefale en noe kort trekke tid en å presse grensene for trekketid.

Grønn te er forresten en te med store variasjoner i smak. En av min favoritter lukter av hav når en lukter på den, og smaken når den drikeks har en anelse salt/tare smak. Spesielt, men veldig godt.

Hos Tara i Tromsø får en non kuler med grønn te som er fabelaktig. Det unike med den er at den kan trekkes i evigheter. Var vanntro i noen timer før jeg aksepterte det faktum :gjeiper:

Uansett er det et universalråd som alltid gjelder. Forsøk deg frem til teen treffer dine smaksløker. Te varierer i smaksopplevelse vel så mye som øl og vin, om ikke mer.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...