Gå til innhold

Te-tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nemlig aldri likt te, men vil gjerne forsøke å bli venner med fenomenet som et varmt drikkealternativ utover kalde tider. Jeg liker ikke selve te-smaken og må søte den ihjel for å få den ned, men da er det liksom ikke noen vits i å drikke te for min del. Det jeg lurer på er om dere vet om gode smaker på te? Noen som smaker mere av noe annet, enn av "te".

I går kjøpte jeg en pakke i en Rimibutikk:

"Twinings - Voyage - Indian Chai"

Skal forsøke den i dag og hører svakt trommevirvelen i det fjerne.

Dette kan bli spennende. :klo:

Velsmakende tips anyone? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Indian chai er god, den er ein typisk "drikke med mjølk"-te. På linje med English Breakfast (syns mange, ialllfall) og andre tear utan sitrus. Earl Grey-typen derimot, er aromatisert med bergamott som er ei sitrusfrukt, og bør dermed drikkast utan mjølk. Mange syns det er greitt å byrje med fruktige tear som Fire røde frukter, mango-te og liknande.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Aha; melk var ikke i mine tanker her, men nå vet jeg det også. :) Sto med fire-frukter-pakke i hendene og vurderte... Skal snuse på dem som en god nummer to. Takk for tips. :smilyblomst:

Endret av Margareth
Skrevet

hvis du ikke liker te, kan du heller begynne med nypete eller frukt te basert på nype. nypete er ikke te da det ikke kommer fra tebusken. det som kjennetegner te er at den vil få en bismak, bitter tone hvis du har posen i vannet for lenge. det er gjerne dette som er problemet hos deg.

Prøv deg på nype"te" istede. Noen syns kansje denne er litt sur, mn da kan du jo søte den me litt sukker. Den er kjempesunn da den inneholder mye antioksidanter likt som te. Gå i innvandrer butikkene eller de store matbutikkene hvor du får et stort utvalg. Jeg handler aldri te på rema lenger for å si det sånn. Skal du til utlandet er det også et godt utvalg der. Jeg kjøpte med meg 5-6 pk fra hvert land i sommer. Tyrkia, Spania og Tsjekkia.

Grønn te med smakstilsetning er også bra, og sunt. Dersom du prøver dette må du huske at den grønne teen skal aldri trekkes i kokende vann, men vent til vannet er nærmere 70 grader, trekk i 2 min. Da slipper du bittre ettersmaken og "tesmaken"

Eller du kan prøve Rooibos-te. Dette er egentli ikke en te siden den ikke kommer fra tebusken, så denne gir helr ikke en bitter smak.

Jeg er en te-nørd!

• Liker 1
Skrevet

Kjøp te i løsvekt. Det er en helt annen opplevelse. Fruktte kan være veldig godt. Grønn te med litt smak kan også være ok, særlig med presset sitron i.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takker for innsyn i en te-viters galaxe. Veldig fint at jeg kan spørre her om det er noe jeg lurer på. Jeg er nemlig på fosterstadiet i te`ens verden. :)

---

Hmm...kanskje jeg bør kjøpe meg en bok om te også?

Finnes det god te-bok på norsk?

Endret av Margareth
Skrevet

Jeg også kjøper te i løsvekt på plasser med masse utvalg. Og dei damene har masse råd som regel der. Det siste jeg har kjøpt er tyrkisk eplete. Smaker eple faktisk og er kjempe godt!

Av dei pakke teene som sterk, svart te, pleier jeg å ha ei skje lønnesirup (det er sunt også) og melk oppi. Da smaker det himmelsk ;)

Skrevet

Four red fruits :) Enkel, god, grei

Skrevet

Viss du leter etter god te bør du styre unna Twinings og Lipton. Jeg trodde heller ikke at jeg likte te før jeg prøvde noe annet enn disse. Finnes mange andre merker pose-te som er uendelig mye bedre! Prøv f.eks. Yogi (finnes bl.a. på litt større Coop-butikker), de har en del "utypiske" smaker som kanel og lakris - som begge er veldig gode. Anbefaler deg også å prøve te i løsvekt, som noen andre her anbefaler. Det finnes utallige forskjellige smaker, så her bør det være mulig å finne en favoritt!

• Liker 3
Skrevet

På kremmerhuset har de et bra utvalg av te! Jeg liker ikke vanlig "butikk-te", så jeg kjøper all teen min der:)

Skrevet

Pukka-teene de har på helsekostbutikker er nydelige; særlig den som heter 'vanilla chai'. Drikkes med mye melk og sukker....mmm!

• Liker 1
Skrevet

Aha; melk var ikke i mine tanker her, men nå vet jeg det også. :) Sto med fire-frukter-pakke i hendene og vurderte... Skal snuse på dem som en god nummer to. Takk for tips. :smilyblomst:

Du trenger ikke melk til den hvis ikke du vil. Min favoritt-te er akkurat den du kjøpte, med to teskjeer sukker og ingen melk :)

Liptons Sencha-te er god. Grønn te, grønn boks.

Du bør ta deg en tur på tepalasset, hvis du bor i nærheten. Jeg kan anbefale Fleur de Geisha, en grønn te som er mild og søt.

Når det gjelder frukt-teer vet jeg ikke, for de liker jeg som regel ikke... Heller ikke English breakfast. Men svart, grønn og hvit te fins i mange forskjellige variasjoner, og mine favoritter av butikkjøpte er grønn te med jasmin (fåes mest på helsekosten), sencha, Twinings lady og earl grey.

Skrevet

Og jeg synes Yogi smaker høgg, godt vi er forskjellige :fnise:

Favoritten min for tiden er Anis-Lakris fra Teagarden, ellers er Earl Grey-teen med blå blomst fra Kremmerhuset veldig god og rund på smak. :) Nå liker jeg stort sett litt "særere" te, men den er veldig likandes. En halv skje honning er hva jeg søter teen min, selv om jeg synes det er veldig godt å drikke teen bar.

Også er det litt som vin, fascinerende å tenke på hvordan jordsmonn, fermentering, sammensetning av ingredienser osv. resulterer i nettopp den og den smaken. :)

Skrevet

Har ett søskenbarn som er kabinpersonale på langdistanseflighter,og hun bruker å

kjøpe med Rooibos-te ifra Cape Town Sør-Afrika,elsker den,den de har i butikkene

her i Norge er elendig i forhold...de sier at grønn te detoksifiserer kroppen din,

og 'hjelper' til med fettforbrenning,Rooibos teen er visstnok enda bedre etter det

jeg har hørt,dessuten syns jeg den har en veldig spennende 'eksotisk' smak :fnise:

Skrevet

Her var det mye artig å lese. Vet ikke helt om det er løsvektsplasser her jeg bor, men jeg må tydeligvis rundt å snuse, bokstavelig talt. Er det anbefalt å kjøpe "i løs vekt" på nett? I såfall; er det noen steder som kan anbefales?

Skrevet

Har ett søskenbarn som er kabinpersonale på langdistanseflighter,og hun bruker å

kjøpe med Rooibos-te ifra Cape Town Sør-Afrika,elsker den,den de har i butikkene

her i Norge er elendig i forhold...de sier at grønn te detoksifiserer kroppen din,

og 'hjelper' til med fettforbrenning,Rooibos teen er visstnok enda bedre etter det

jeg har hørt,dessuten syns jeg den har en veldig spennende 'eksotisk' smak :fnise:

Jeg har en god rooibos te fra kremmerhuset med smak av kokos og bringebær, den er kjempegod!:)

Skrevet

Jeg har nemlig aldri likt te, men vil gjerne forsøke å bli venner med fenomenet som et varmt drikkealternativ utover kalde tider. Jeg liker ikke selve te-smaken og må søte den ihjel for å få den ned, men da er det liksom ikke noen vits i å drikke te for min del. Det jeg lurer på er om dere vet om gode smaker på te? Noen som smaker mere av noe annet, enn av "te".

I går kjøpte jeg en pakke i en Rimibutikk:

"Twinings - Voyage - Indian Chai"

Skal forsøke den i dag og hører svakt trommevirvelen i det fjerne.

Dette kan bli spennende. :klo:

Velsmakende tips anyone? :)

Den teen der er min yndling :fnise: Den er fantastisk god! Drikker ikke noen annen te.

Skrevet

Er veldig glad i løsvekt te, både grønn, hvit og sort, med og uten smaktilsetninger :) kremerhuset har flere gode, som andre har nevnt over her. Grønn te med eple og kanel anbefales, samme gjør det sorte jordbærteen deres.

Yogi og Pukka har en del tilhengere, selv er jeg ikke så veldig fan. Har masse pukka som må drikkes opp etter å ha kjøpt inn stort for å prøve, må tvinge det i meg :fnise: Er så utrolig besk smak på dem. Yogi kan man være heldig med, men de har stor kvalitetsforskjell på de ulike batchene sine, så man kan risikere å være virkelig uheldig med boksen man kjøper...

Om du er ny innenfor te kan også hvit te være ett alternativ, denne er ofte litt mildere på smak enn sort og grønn te synes jeg.

Skrevet (endret)

Jeg leser alt nøye og noterer langs innleggene her. :tommelopp:

Jeg har en god rooibos te fra kremmerhuset med smak av kokos og bringebær, den er kjempegod!:)

Dette kremmerhuset som du nevner, er det en butikk i Oslo eller? Lette på nett, men der fant jeg noe helt annet på det navnet... Endret av Margareth
Skrevet

Jeg leser alt nøye og noterer langs innleggene her. :tommelopp:

Dette kremmerhuset som du nevner, er det en butikk i Oslo eller? Lette på nett, men der fant jeg noe helt annet på det navnet...

Nei det er en ganske stor kjede. Vi har mange av de i trøndelag iallefall:)

Sjekk ut kremmerhuset.no så har de sikkert oversikt over butikker i Norge. Det er en slags interiørbutikk med masse ting og tang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...