Gå til innhold

TV i går - saker angående misbruk av barn

Anbefalte innlegg

Gjest Sjokkert
Skrevet

Så dere programmet i går om den tidligere høyesterettsdommerene som nå i pensjonert alder jobber for å få frikjent personer som han tidligere har vært med på å dømme for misbruk av barn? Det er skremmende å se hvordan såkalte "profesjonelle" fagfolk kan ta feil og stå så steilt på sine tanker at de "tvinger" barna til å si hva de ønsker at de skal si. De har bestemt seg at barnet er misbrukt, og gjør så alt for å få barnet til å bekrefte historiene deres. En 6 år gammel jente ble avhørt i 4 timer av en såkalt psykolog. I løpet av disse 4 timene sa jenta minst 30 ganger at ingenting hadde skjedd, men psykologen stod på sitt og gikk så langt og sa at de ble sittende der til hun hadde fortalt at hun var misbrukt.

Det er nok ikke få justismord som er begått når det gjelder slike saker, og det er utrolig vanskelig å få tatt opp igjen disse sakene. Verdt å merke seg er det også at de fleste sakene blir anmeldt til politiet i forbindelse med samlivsbrudd. Altså i det mor og far er i ferd med å gå i fra hverandre. Mor bruker altså barnet som makt overfor far i slike saker, og beskylder han urettsmessig for å ha misbrukt sitt barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Verdt å merke seg er det også at de fleste sakene blir anmeldt til politiet i forbindelse med samlivsbrudd. Altså i det mor og far er i ferd med å gå i fra hverandre. Mor bruker altså barnet som makt overfor far i slike saker, og beskylder han urettsmessig for å ha misbrukt sitt barn.

Sånne kvinner burde uansett brenne.

Synd at forelderansvaret har en viss automatikk i å gå i mors favør. Dette er selvfølgelig ikke statisk. Men det burde være mer basert på hvem som har mest å tilby. Morsmelk, i den tiden det måtte være aktuelt, er ikke nok hvis den andre parten kan tilby bedre oppvekstforhold.

Når det kommer til det med psykolog i samtale meg en unge i 4 timer, så blir det ikke rett å forvente det første ungen kommer til å si er, ja, jeg ble misbrukt. Men jeg skjønner at dette kan tolkes andre veier. Sitter du lenge nok med ungen så kan du få seksåringen til å vinte for at han/hun var med NASA til månen på sekstitallet. But that doesn't necessarily make it so.

Skrevet
Synd at forelderansvaret har en viss automatikk i å gå i mors favør. Dette er selvfølgelig ikke statisk. Men det burde være mer basert på hvem som har mest å tilby.

Dette er faktisk i sterk endring. Som dokumentaren på tv2 viste i går får far ansvaret ca 50 %, OGSÅ når han er konemishandler.

http://pub.tv2.no/TV2/magasiner/dokument2/...ticle162635.ece

Skrevet

Ok. Det var jeg ikke klar over.

Jeg så dessverre ikke dokumentaren i går.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes det er for lite grunnlag å basere seg kun på medisinske undersøkelser og dårlig "avhørsteknikk". Stine Sofie stiftelsen har vel også sagt at også barna burde blitt avhørt i voksen alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...