Gå til innhold

Misunnelse

Malibulita

Anbefalte innlegg

"Jeg er så misunnelig på deg", er et helt vanlig utsagn, og som regel menes det da at vedkommende er veldig heldig, og har noe som en selv kunne tenke seg å ha.

Å mis-unne en venninne noe, er ikke det egentlig veldig stygt? Ved å endre rekkefølgen på ordene så vil man uttrykke akkurat det samme ved å si "jeg unner deg ikke dette"! Jeg har ofte tenkt på hvilke alternativer jeg har, men kommer fram til at det å være sjalu heller ikke er noe positivt..

Så hvilken mulighet har jeg til å si at jeg syns en person har noe så fint, og som jeg gjerne kunne tenkt meg selv, uten å bruke negative ord? Jeg kan selvfølgelig uttale meg ved en lengre setning, men jeg lurer altså på om det finnes et enkelt ord som har den betydningen som vi legger i "misunnelig".

Endret av Malibulita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mahareth

Jeg har tenkt på det samme noen ganger. For meg blir det mer riktig å si "sånn kunne jeg også godt hatt" e.l.

En kortere måte å si det på finner jeg ikke, men jeg ser heller ikke helt problemet? Jeg sier aldri bare "misunnelig", men lager en hel setning uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er et problem, men jeg tenker over det hver gang jeg selv bruker ordet - hva var det egentlgi jeg sa nå, unner jeg ikke Hanne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å tenke at jeg er "glad-misunnelig" :fnise: Jeg synes nemlig ikke heller at misunnelig er så dekkende, fordi det insinuerer at jeg ikke unner vedkommende det de har. Men det er det jo fullt mulig å gjøre, samtidig som jeg ønsker det samme for meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men ... det er jo misunnelig man er.

"Jeg skal reise til Bora-Bora med George Clooney". Da tenker man "det skulle vært meg istedenfor henne". Det er den første tanken - deretter tenker man at hun er heldig og ønsker henne god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at trådstarteren i den gamle tråden kom fram til det samme som jeg også tenker, at enten må jeg bruke misunnelig (noe som vil bli oppfattet riktig, siden alle bruker det sånn), eller så må jeg omformulere setningen.

Det er litt morsomt å tenke over hva ord vi ofte bruker egentlig betyr, det er ikke alltid det går overens med intensjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ... det er jo misunnelig man er.

"Jeg skal reise til Bora-Bora med George Clooney". Da tenker man "det skulle vært meg istedenfor henne". Det er den første tanken - deretter tenker man at hun er heldig og ønsker henne god tur.

Ja, men ikke nødvendigvis på den måten at man skulle ønske man hadde det noen andre hadde istedet for dem. Som i at de ikke fortjener det like mye som du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes også det er forskjell på å være misunnelig og å misunne noen. Hvis man er misunnelig skulle en ønske at en selv hadde det den andre har, mens hvis en misunner noen så unner en ikke den andre det. Altså synes jeg verbet misunne er verre enn misunnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også at det er verre å misunne noen noe, enn det er å være misunnelig. Men er det egentlig det? Dette viser akkurat det jeg mente med startinnlegget, at ordene får betydning ut ifra hvordan vi føler det når vi bruker dem, som igjen har med vane å gjøre og ikke med den egentlig betydningen av ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...