Gå til innhold

Middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt å tenke litt på menyen, og leter etter litt billige alternativer.

Alternativene jeg har hittil er:

Oksesteik

Skinkesteik

Lammesteik

Alt med sesongens tilbehør.

Men, har du tips til andre bryllupsmiddager vi kan vurdere? Som kanskje passer i et litt lavt budsjett?

Vi har lokale hvor vi kan tilberede maten selv, evt leie med kokken som jobber der vanligvis.

Middagen er en del av en 3 retters. Hvor mange vi blir til middagen er litt usikkert ennå da gjestelisten ikke er helt klar, men ca 50-60.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange retter?

Skal dere lage selv eller spise på restaurant eller catre?

Skrevet

Hvor mange retter?

Skal dere lage selv eller spise på restaurant eller catre?

Om du leser innlegget ser du at det er en del av 3 retters, og at vi skal ha festen på et selskapslokale vi kan lage maten selv på, evt. bruker vi kokken som jobber på selskapslokalet. :)

Forret og dessert bestemmer vi etter hovedretten er bestemt.

• Liker 2
Skrevet

Lammestek fremstår som litt mer orginalt og spesielt en skinke/oksestek. Jeg kommer nok til å gå for det selv.

Ellers hvis dere liker fisk, så er ovnsbakt laks eller ørret et velsmakende og rimelig middagsalternativ.

Lykke til med valget!

• Liker 1
Skrevet

Syns alt hørtes godt ut jeg :)

Selv liker jeg lammestek, men har flere i vår krets som ikke er glad i lam. Okse/skinkestek er kanskje mer safe?

Fisk er jeg også enig i at er et godt alternativ.

Til dessert kan dere ha feks panna cotta med bær? Feks bringebær? Godt/populært og kan lages dagen før.

Skrevet

Om du leser innlegget ser du at det er en del av 3 retters, og at vi skal ha festen på et selskapslokale vi kan lage maten selv på, evt. bruker vi kokken som jobber på selskapslokalet. :)

Forret og dessert bestemmer vi etter hovedretten er bestemt.

Beklager, jeg leste ikke godt nok.

Skinkestek synes jeg fremstår aom alt for simpelt i en setting som bryllyp. Det samme gjelder tradisjonelt tilbehør som kokt gulrot, brokkoli, kokte poteter, surkål o.s.v.

Både oksestek og lammestek kan funke, men da bør tilbehøret oppgraderes til noe litt mer festlig enn det tradisjonelle.

F.eks

Lammestek med sellerirotpurè, glaserte småløk, dampet asparges og rødvinssaus eller en sjy smakt til med de krydder og urter du krydrer lammet med.

Poteter kan være fløtegratinerte (gjerne i posjonsformer), pommes anna, saltbakte amadinepoteter eller potetkroketter.

Oksestek med grillede tomater (gjerne små tomater som er grillet på stilken), blomkål/broccolipurè, asparges surret med bacon rundt og grillet lett, eller ratatouille, løkkompott, bakte neper.

potetforslag som lam.

• Liker 5
Gjest Nuppdupp
Skrevet

dere kan også grille en hel ku.. da har dere mat til veldig mange. en ku koster rundt 15000 og er sikker på at det holder i massevis

• Liker 2
Skrevet

dere kan også grille en hel ku.. da har dere mat til veldig mange. en ku koster rundt 15000 og er sikker på at det holder i massevis

med melk?

• Liker 1
Skrevet

Shit! Glad jeg ikke skal komme i ditt bryllup, viss det er slike ting du tenker på å servere! ;p

Dere andre: Takk, alle tips blir vurdert. Lam blir dessverre uaktuelt da det er for mange av gjestene som ikke liker dette. Okse og svinesteik er da tryggere valg i vår familie og vennekrets. :)

Når det er snakk om tilbehør, hadde vi tenkt å være litt kreative med tilbehøret, men likevell holde oss til det som er sesongbassert. Men gjøre at middagen blir løftet fra en "søndagsmiddag" til en "festmiddag"

Alle tips blir vi kjempeglad for!! :)

Takk!

Skrevet

Hva med Bacalo? Jeg har en Portogisiks kollega som hjalp til med å lage det til bryllup. Jeg synes det er utrolig godt, greit å lage til mange og så er det litt mer spennende/originalt en stek? :)

Men så lenge maten smaker godt så synes jeg ikke det trenger å være så fancy.. Med god steming (og øl og vin) og så blir det skikkelig bryllupsfest uansett!

Skrevet

Beklager, jeg leste ikke godt nok.

Skinkestek synes jeg fremstår aom alt for simpelt i en setting som bryllyp. Det samme gjelder tradisjonelt tilbehør som kokt gulrot, brokkoli, kokte poteter, surkål o.s.v.

Både oksestek og lammestek kan funke, men da bør tilbehøret oppgraderes til noe litt mer festlig enn det tradisjonelle.

F.eks

Lammestek med sellerirotpurè, glaserte småløk, dampet asparges og rødvinssaus eller en sjy smakt til med de krydder og urter du krydrer lammet med.

Poteter kan være fløtegratinerte (gjerne i posjonsformer), pommes anna, saltbakte amadinepoteter eller potetkroketter.

Oksestek med grillede tomater (gjerne små tomater som er grillet på stilken), blomkål/broccolipurè, asparges surret med bacon rundt og grillet lett, eller ratatouille, løkkompott, bakte neper.

potetforslag som lam.

Skinkestek synes jeg ikke på noen måte er simpelt. Vi skal ha svinstek, kokte poteter, gulrøtter, erter, rosenkål, surkål, tyttebær og brun saus. God mat som nesten alle liker.

Skrevet

Skinkestek synes jeg ikke på noen måte er simpelt. Vi skal ha svinstek, kokte poteter, gulrøtter, erter, rosenkål, surkål, tyttebær og brun saus. God mat som nesten alle liker.

HELT enig! Jeg er så opptatt av at det skal være mat alle liker! Hos oss er det f.eks mange som ikke liker fårekjøtt.

Vi kunne aldri hatt kamskjell, blåskjell, kreps osv i forret, da mange ikke liker det.

Jeg er opptatt av at alle skal få enkel og god mat, som de fleste liker, som metter godt og de det store flertallet kan være veldig fornøyd med!

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke festmat, akkurat.

• Liker 4
Skrevet

Det er jo ikke festmat, akkurat.

Jo det synes jeg virkelig det er.

Skrevet

Skinkestek er julaften for meg, men det er jo en fest. Jeg ville ikke servert det, men hadde jeg vært gjest så hadde jeg vært godt fornøyd.

Skrevet

Du vet det er snakk om mat i et bryllup og ikke en jævla sammenkomst for steinaldermennesker?

Skrevet

Det var skikkelig kjedelig tilbehør.

Ts - mange er ikke fullt så glade i lam, skinkestek er veldig simpelt, men oksestek er noe flere liker og det er lettere å få det til å bli et festmåltid og ikke hverdagsmat!

• Liker 1
Skrevet

Det var skikkelig kjedelig tilbehør.

Ts - mange er ikke fullt så glade i lam, skinkestek er veldig simpelt, men oksestek er noe flere liker og det er lettere å få det til å bli et festmåltid og ikke hverdagsmat!

Mye mulig det er kjedelig men det smaker veldig godt og det er faktisk viktig for oss.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Kjære Ts! Dette er jo kjedelig hverdagsmat!! Ytrefilet av svin er ikke noe særlig dyr, hvis du kan handle dette i sverige. Den kan du også fylle med det du måtte ønske for og få den litt mer smakfull. Rimelig saus, da kan du lage peppersaus, råstekte poteter, og ovnstekte grønnsaker. Dette også er "litt" søndag for meg, men kan også brukes som et rimeligere enn mye annet. I tillegg er steikene så seige i kjøttet, spør du meg da. Se deg rundt også, kansje du kjenner noen som driver i bransjen og kan få tak i råvarer for deg, til en litt rimeligere penge. Og hvis du ser kilo prisen på steikene, så er det mye trå og fett på disse, slik atr ytrefielt vil være mye rimeligere.

Skrevet

Ab: Er ikke uvanlig med helgrillet okse/gris i bryllup. Du vet at biff kommer fra en hel okse eller? Er ikke sånn at hver gjest går bort og tar en jafs. Man pleier å ha en kokk som tilbereder og serverer. Det er jo også kostbesparende ift et bryllup, så synes ikke det var den dummeste ideen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...