Gå til innhold

mobilt bredbånd vs vanlig bredbånd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi hadde ICE en periode (måtte ha nett kjapt, og skulle også snart flytte). Det funka i starten, men når du har surfet en stund (det er en grense på 10gb mener jeg?) så går det utrolig tregt, så da angra jeg veldig på at jeg gadd å binde meg til det i ett år (for det gikk så tregt at det egentlig ikke var noen vits i å surfe).

Videoannonse
Annonse
Gjest MorAase
Skrevet

Svært få i Norge TRENGER fiber. At det bygges ut er likevel fint.

Det er som en i 1925 skulle sagt at få i Norge TRENGER bil. Blir oppgitt av slike bakstreverske utsagn... Men en får tlgi folk for å mangle fantasi da, hvor en frustrerende det er.

Skrevet

Fiber er fremtidens nett. Det som er veldig kjekt med fiber i forhold til kobber, er den store båndbredden og galvanisk skille.

Skrevet

Det er som en i 1925 skulle sagt at få i Norge TRENGER bil. Blir oppgitt av slike bakstreverske utsagn... Men en får tlgi folk for å mangle fantasi da, hvor en frustrerende det er.

Dette er jo fakta. Det er i særdeleshet teknologisk innvidde som har BEHOV for fiber (da tenker jeg i området 50MBit++, ettersom xDSL fint klarer 40-ish hvis man er i kort avstand til DSLAM). At verden går fremover og at behovene forandrer seg er jo en selvfølge, men likevel - de fleste bruker nettet kun til lite båndbreddekrevende oppgaver. At strømming kommer mer og mer vil selvsagt fordre mer datakraft - men det er i hovedsak på grunn av bedre kvalitet på sendingene.

Folk flest burde for øvrig gå mer, og la bilen stå mest mulig. :)

Skrevet

enig med ab nr 7..

vi hadde ice mobilt bredbånd før, å fy flate å mange ganger jeg hadde lyst til å kaste hele dritboksen i veggen! for å se en video på to min med dårligste kvalitet på youtube, måtte den stå å laste i år og dager før jeg i det hele tatt kunne trykke play. kunne jo pokker i meg gå å ta en dusj, så kanskje den var ferdig å streame så jeg faktisk kunne se videoen innen jeg var ferdig i dusjen...

men altså, skal du bare bruke den til vg, nettbank osv, å gidder å vente noen minutter før sidene er ferdig lasta, er det jo forsåvidt greit. men for meg var det en lettelse når vi flytta inn i huset vi nå bor i, så jeg kunne bytte til vanlig bredbånd. ;)

Gjest MorAase
Skrevet

Dette er jo fakta. Det er i særdeleshet teknologisk innvidde som har BEHOV for fiber (da tenker jeg i området 50MBit++, ettersom xDSL fint klarer 40-ish hvis man er i kort avstand til DSLAM). At verden går fremover og at behovene forandrer seg er jo en selvfølge, men likevel - de fleste bruker nettet kun til lite båndbreddekrevende oppgaver. At strømming kommer mer og mer vil selvsagt fordre mer datakraft - men det er i hovedsak på grunn av bedre kvalitet på sendingene.

Folk flest burde for øvrig gå mer, og la bilen stå mest mulig. :)

Hva i all verden skal en ha mindre en 1GB rett i veggen for? Der skal alle tv-programmer, HD-video samtaler, lyd, stillbiler, deling av film og musikksamlinger (til slekt og venner), kontroll på alt elektrisk i bolig, sikkerhetskopier og massevis med andre elektroniske tjenester kjøres. 40-ish? Det er som å si seg fornøyd med grusvei når en skal teste hva den nye Bugatti Veyronen en kjøpte i helgen yter... Kobber er avleggs tragisk treg teknologi totalt uten mulighet til å møte fremtiden som er like rundt hjørnet.

Skrevet

Hva i all verden skal en ha mindre en 1GB rett i veggen for? Der skal alle tv-programmer, HD-video samtaler, lyd, stillbiler, deling av film og musikksamlinger (til slekt og venner), kontroll på alt elektrisk i bolig, sikkerhetskopier og massevis med andre elektroniske tjenester kjøres. 40-ish? Det er som å si seg fornøyd med grusvei når en skal teste hva den nye Bugatti Veyronen en kjøpte i helgen yter... Kobber er avleggs tragisk treg teknologi totalt uten mulighet til å møte fremtiden som er like rundt hjørnet.

Hva med pris og bruksområder?

En typisk pensjonist bruker nettet til nettaviser, mail, og nettbank. Alt som har med multimedia å gjøre, blir som regel forbundet med tv og radioapparater. Da blir behovet for svær båndbredde lite.

Fiber i billigste versjon er fortsatt dyrere enn ADSL i billiste klasse, dessuten må det graves ned fiber inn til hus og leiligheter som ikke har fiber. Dette koster!

Sier ikke at fiber ikke er overlegent alt annet, men, TANSTAAFL. :)

Fiber er det beste stamnettet man kan få (det er vel også det eneste som duger uansett), men det er urealistisk å få inn fiber i hver eneste lille hytte rundt i hele Norge. Lastmile trenger ikke være fiber overalt, Wimax funker rimelig greit.

Gjest MorAase
Skrevet

Hva med pris og bruksområder?

En typisk pensjonist bruker nettet til nettaviser, mail, og nettbank. Alt som har med multimedia å gjøre, blir som regel forbundet med tv og radioapparater. Da blir behovet for svær båndbredde lite.

Fiber i billigste versjon er fortsatt dyrere enn ADSL i billiste klasse, dessuten må det graves ned fiber inn til hus og leiligheter som ikke har fiber. Dette koster!

Sier ikke at fiber ikke er overlegent alt annet, men, TANSTAAFL. :)

Fiber er det beste stamnettet man kan få (det er vel også det eneste som duger uansett), men det er urealistisk å få inn fiber i hver eneste lille hytte rundt i hele Norge. Lastmile trenger ikke være fiber overalt, Wimax funker rimelig greit.

Vi fikk kobber dit, da kan vi få fiber dit. Når "hele" Lofoten har fiber, hvorfor har ikke hele Oslo?

Skrevet

Vi fikk kobber dit, da kan vi få fiber dit. Når "hele" Lofoten har fiber, hvorfor har ikke hele Oslo?

Fordi det er mye lettere å grave der det ikke står så mye hus i veien, antagelig.

Men, ok. Det går an å dra ut kobberet, og stappe inn fiber der dette var. Ingenting er umulig.

Gjest Catwoman
Skrevet

Er det mye styr å bytte router? Eller er det bare å plugge den i veggen så virker den? Mener å huske at det var mye styr når jeg koblet til det jeg har nå..men teknologien er kanskje litt mer brukervennlig nå.

Gjest Catwoman
Skrevet

et annet dumt spørsmål og.. det finnes ikke en router hvor det er trådløs kontakt med internettkontakten i veggen? At jeg bare kan plukke en plugg i den kontakten og slippe ledningen... hvis noen skjønte hva jeg mente.

Skrevet

Nei, det skjønte jeg ikke. :)

Jeg tror det enkleste for dere er å kjøpe et sånn telefonskjøtekabel, og legge den slik at routeren kan komme nærmere strømkontakten. Mye kan gjøres ved hjelp av skjøteledninger, og det finnes plastskinner og hullister for å skjule ledninger. Du kan legge tvers over tak også.

Minst en, eller begge kontaktene må gjøres noe med, slik at routeren får både strøm og nett. Du kan også ha relativt lang ledning mellom telekontakten og routeren.

Fra routeren kan du kjøre det meste trådløst. Det er rimelig enkelt - plugg og bruk. I alle fall er det ikke så avansert bruksanvisning som følger med at ingen i slekta får det til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...