AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #1 Skrevet 30. oktober 2011 Hvordan er det å bruke mobilt bredbånd - feks Ice - som hjemmenettverk? Fungerer det greit - eller vil det gå veldig mye treigere? Hvis jeg har forstått det rett så trenger man ikke bruke den telefon/internet pluggen i veggen med mobilt bredbånd?! Det er det jeg godt kunne tenkt meg å slippe.
ini Skrevet 30. oktober 2011 #2 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg kjenner kun en som har Ice, og det fungerer helt fint, så lenge du ikke er avhengig av hastigheten. Til vanlig bruk fungerer det helt fint, men om du er av typen som laster ned masse greier (lovlig eller ulovlig) så blir det nok litt i tregeste laget. Men fordelen med Ice er at du kan ta det med deg der du er. Skal du på båttur, hyttetur el. bare tar du med deg boksen, så har du nett med deg på tur. Jeg vil si det er bra, men hvor bra er litt avhengig av bruken din. Jeg kunne ikke hatt det, da jeg får helt fnatt av litt tregt nett.
Gjest Catwoman Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 ok. Takk for svar. Vi er to brukere på nettet her. Og nettet blir stort sett brukt til vanlig surfing på nett. Vi laster så og si aldri ned noe.
Gjest Catwoman Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 er forresten jeg som er ts da. Var ikke meningen å være anonym egentlig. Greia er at vi vil helst ha et nett uten å måtte bruke den pluggen i veggen - for de er plassert så klønete til i huset her.
Gjest MorAase Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Mobilt nett (det går da ikke an å omtale det som bredbånd) virker helt OK så lenge du ikke skal streame eller benytte annen linjekrevende tjeneste. Skal du se TV via internett, laste opp mye bilder eller snakke sammen med video så blir mobilt nett ofte litt snaut. Jo høyere kapastitet jo bedre, okke som
*Sinnataggen* Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Så er det vel en begrensning ang gb pr mnd?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Mobilt bredbånd er de mest bortkastede pengene jeg har brukt. Elendig hastighet.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Et alternativ er å skaffe en trådløs ruter, da kan du få samme omtrent hastighet som med kabel. Ulempene er at du bare kan bruke det hjemme, og du må ha en ekstra dings. Bærbare støtter det omtrent alltid fra før, men hvis du har en vanlig hjemme-PC må du kjøpe et trådløst nettverkskort. Anbefaler i så fall et som bruker USB-standarden, det er bare å plugge dem inn.
Kamikatze Skrevet 30. oktober 2011 #9 Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Jeg har brukt både telenor og netcom, og om dere ikke laster ned eller bruker podcast og youtube, eller ser ndre videosnutter, vil dere sannsynligvis greie dere fint med mobilt i byer og tettsteder. Men det er ikke mye dere skal bruke det før det popper opp melding om at dere har brukt opp kvoten, og får redusert hastighet resten av måneden om dere ikke vil kjøpe ørsmå datamengder til blodpris. Mer perifert går hastigheten ned, men jeg synes den er til å leve med. Sitter i bilen på øyene i Lofoten og Vesterålen, leser og sender e-post så det griner, leser aviser og henter ned værmeldinger og kart. Nettavisene er drittreige, og fyller maskinen med mengder av unyttig drit. Du må kanskje vente litt på store sider, og du ser bildene kommer cm for cm, men det er helt greit når det blir en vane. I byene får du slike sider med et svosj med mobilt, mens superbredbåndet gir deg siden nesten før du får klikket på bokmerket. Jeg har ikke TV, så veggbredbånd gir meg nyheter, og TV-programmer og filmer jeg liker når jeg fra tid til annet får tid til å se slikt. Med problemfri Skype og billigere IP-telefon en en som plugges rett i veggen, synes jeg merkostnaden er akseptabel, og har mobilt i tillegg til reise og den skuddårsdagen fastnettet ligger nede. Jeg synes ikke kun mobilt er et godt alternativt til veggfast, men et ypperlig supplement. Men det funket greit i nesten to år da jeg bodde ganske øde, og hadde ikke noe annet reelt valg. Men da var det vekk med eksplorer og inn med firefox (evt opera) med diverse filtre som stengte ute reklame og flash. Du kan holde deg i live en god stund på grandiosa, men fårikål og pinnekjøtt blir grandisen aldri, lell. PS. Veggkontakter kan flyttes. Endret 30. oktober 2011 av Kamikatze
Gjest MorAase Skrevet 30. oktober 2011 #10 Skrevet 30. oktober 2011 er forresten jeg som er ts da. Var ikke meningen å være anonym egentlig. Greia er at vi vil helst ha et nett uten å måtte bruke den pluggen i veggen - for de er plassert så klønete til i huset her. Da vil jeg heller investere i en trådløs boks å ha hjemme.
Gjest Catwoman Skrevet 30. oktober 2011 #11 Skrevet 30. oktober 2011 Mobilt nett er nok ikke tingen nei. Vi har trådløst nett da - det er mulig jeg ikke er helt oppdatert - men er det sånn at nyere routere (vår er 7 år gammel) ikke trenger å plugges i den teleon/internetpluggen i veggen - men kun i vanlig stikkontakt? Isåfall holder det å kjøpe ny router.
Kamikatze Skrevet 30. oktober 2011 #12 Skrevet 30. oktober 2011 Nope, den må nok plugges i veggen, og i strøm. Men, du kan jo bruke lang ledning, om de to kontaktene er langt unna hverandre, eller betale litt for å flytte kontakten.
Gjest MorAase Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Som sjølvdrapskatten sier, den må plugges i den "telefonkontakten". Men om du har en 7(!) år gammel trådløs-boks så kan det væøre poeng å kjøpe noe nyere. Noe som støtter høyere hastigheter og flere enheter koblet til samtidig. Det skal IKKE være nødvendig å ha ledning fra PC'en(e).
Cho Kon It Skrevet 30. oktober 2011 #14 Skrevet 30. oktober 2011 Kjøp en ny router ja (den boksen du plugger i veggen ), da vil du sannsynligvis få bedre rekkevidde på signalene også! Kjøp en router med gode antenner hvis telefonkontakten befinner seg i kjelleren eller et annet bortgjemt sted.
Gjest Catwoman Skrevet 30. oktober 2011 #15 Skrevet 30. oktober 2011 jeg har ikke ledninger fra pc'n til routeren, den er trådløs. Men telefonuttaket er på et sted uten stikkontakt - noe som gjør at ledningen ligger tvers over gulvet i gangen. Det andre uttaket er på soverommet, og da ble dekningen for dårlig Egentlig venter vi på fibernett - derfor har vi ikke gjort noe med det. Men det ser ut til å ta sin tid... sukk.
Gjest MorAase Skrevet 30. oktober 2011 #16 Skrevet 30. oktober 2011 Aha, vær tolmodig og slåss for å få fiber KREV fiber fort som fy og driv lobby hos ALLE naboene for at de også skal skaffe seg fiber
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #17 Skrevet 31. oktober 2011 Svært få i Norge TRENGER fiber. At det bygges ut er likevel fint. 1
altflyter Skrevet 31. oktober 2011 #18 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg har mobilt bredbånd og angrer veldig. Bruker det kun til det basice, men det går forbaska tregt...
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #19 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg bor på et sted der 3G dekning ikke akkurat er en gode. Så mobilt bredbånd her er bortkasta, når du skriver inn feks www.vg.no, så tar det så lang tid å laste det inn at du lurer på om du trykket "enter" eller ikke, for sånn 5 min siden. Grøsses.
DysterPytten Skrevet 31. oktober 2011 #20 Skrevet 31. oktober 2011 Alle kontakter kan flyttes på. Kjøp en bit kabel, bytt ut den kontakten dere vil bytte med en koblingsboks for telekabel, og sett opp en ny veggkontakt der dere har en stikkontakt tilgjengelig. Og jeg vil råde dere til å kjøpe dere ny router.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå