Gå til innhold

Måltidsprøblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på 1,5 år som vi sliter litt med måltidene for.

Hvis vi gir henne mat alene spiser hun det hun får. Prøver vi å ha felles måltid nekter hun å spise sin mat, selv om det er nøyaktig det samme som vårt. får hun maten fra min talerken spiser hun litt, men slett ikke nok...

Spiser vi brødskiver MÅ jeg ha samme smørepålegg på skiva mi, for det blir bare hyl og skrik hvis jeg har ost på skiva mi. Gir jeg henne brødskive med ost spiser hun bare pålegget...

I det siste har vi latt henne spiser mer og mer "alene" (vi er der altså, men spiser ikke) slik at hun får i seg nok mat, men det ender jo bare i masse stress og mas når vi skal prøve å spise noe etterpå, for da vil hun ha det også! men helst bare til å grise med.

Noen tips til å få henne til å spise maten fra sin talerken og ikke min???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først lar dere henne spise alene og så får hun spise sammen med dere etterpå og bare grise hvis det er det hun vil. Jeg hadde ikke giddet å lage det til et problem med et så lite barn.

• Liker 2
Skrevet

Er som å lese om oss dette.. Har slitt med dette ganske lenge nå, og selv om det ble bedre etter at poden begynte i barnehage, er det fortsatt litt problematisk.

Føler vi har prøvd det meste, og helsesøster sier at det sannsynligvis bare er en fase. Men jeg vet ikke jeg.. Prøver å ikke gjøre det til et problem, men med en liten baby å ta seg av i tilleg, blir det et lite stressmoment. Og man blir jo litt frustrert også, for man vil jo gjerne ha koselige måltider sammen fra starten av. Og før noen sier noe; jeg vet at det må jobbes opp, er klar over at man ikke kan forvente at en 1-2 åring sitter rolig på plassen sin og spiser ordentlig hele tiden. Men det lærer de etterhvert..

Så beklager at jeg ikke har noen løsning til deg TS, men vil gjerne følge med her siden vi sliter med det samme. :)

Skrevet (endret)

Jeg hadde kun tilbydd mat Til felles måltidene. Er hun ikke underektig gjør det ikke noe om hun ikke spiser. Virker for meg som at hun får bestemme veldig mye! Ikke søren om jenta mi hadde fått bestemt hva jeg skulle hatt på min egen brødskive

Endret av Redbull
  • Liker 2
Skrevet

Først lar dere henne spise alene og så får hun spise sammen med dere etterpå og bare grise hvis det er det hun vil. Jeg hadde ikke giddet å lage det til et problem med et så lite barn.

Jeg hadde kun tilbydd mat Til felles måltidene. Er hun ikke underektig gjør det ikke noe om hun ikke spiser. Virker for meg som at hun får bestemme veldig mye! Ikke søren om jenta mi hadde fått bestemt hva jeg skulle hatt på min egen brødskive

Artig å se så ulike meninger :). Begge har jo forsåvidt rett. Men jeg holder nok en knapp på onyx - hadde ikke styrt med det. Det ordner seg som regel av seg selv etter en stund.

Skrevet

TS

Joda jeg er enig med dere, men jenta er undervektig og trenger virkelig å få i seg mat.

og som sagt så lenge vi ikke spiser samtidig spiser hun det hun får...

Jeg vil jo selvfølgelig ha fellesmåltider, og hun sitter alltid sammen med oss, men ser hun at jeg spiser nekter hun konsekvent å spise sin egen mat, og blir kjempe sint hvis hun ikke får min, som hun skjelden spiser alikevel. Dette gjelder også hvis hun ikke har fått mat før vi spiser!

Skrevet

TS

Joda jeg er enig med dere, men jenta er undervektig og trenger virkelig å få i seg mat.

og som sagt så lenge vi ikke spiser samtidig spiser hun det hun får...

Jeg vil jo selvfølgelig ha fellesmåltider, og hun sitter alltid sammen med oss, men ser hun at jeg spiser nekter hun konsekvent å spise sin egen mat, og blir kjempe sint hvis hun ikke får min, som hun skjelden spiser alikevel. Dette gjelder også hvis hun ikke har fått mat før vi spiser!

Da ville jeg ihvertfall ha latt henne spise selv først, for da er det størst sjanse for at hun får i seg nok. Så sitter hun sammen med dere mens dere spiser, og får ta del i matgleden rundt bordet på sin måte (kan pelle/grise med det dere har). Det ordner seg som sagt sannsynligvis om en stund, helt av seg selv :).

Skrevet

Artig å se så ulike meninger :). Begge har jo forsåvidt rett. Men jeg holder nok en knapp på onyx - hadde ikke styrt med det. Det ordner seg som regel av seg selv etter en stund.

Kanskje hadde jeg tenkt annerledes om jeg ikke hadde hatt tvillinger, men bare en til å bruke all energi på. Nå gidder jeg ikke bruke tid og energi på sånne ting som som regle går over av seg selv. Jeg har virkelig nok av andre og viktigere ting å bruke tiden min på. ;)

Her lar vi tvillingene grise uten å lage noen sak ut av det. Det blir stadig bedre helt av seg selv ettersom de mister interessen for å hive alt i gulvet. Ved fellesmåltider får de smake på det meste og om de vil ha av det jeg spiser får de det. De spiser mer når jeg kan konsentrere meg om bare deres spising, naturlig nok, men de koser seg med å være med oss og de lærer mye selv om de bare styrer med sitt.

Skrevet

Kanskje hadde jeg tenkt annerledes om jeg ikke hadde hatt tvillinger, men bare en til å bruke all energi på. Nå gidder jeg ikke bruke tid og energi på sånne ting som som regle går over av seg selv. Jeg har virkelig nok av andre og viktigere ting å bruke tiden min på. ;)

Kjenner meg igjen, for vi har to andre småbarn i tillegg til babyen - så her kjører vi minste motstands vei (forøvrig den beste veien :)).

Skrevet

Det som flere sier her, som å lese om seg selv. Min 1,5 spiser også best alene først, han er jo så sulten og orker ikke vente til middagene er ferdig. Så sitter han stort sett og griser når vi andre spiser til han går lei grisinga og vil leke og eller mase.

Når jeg kjenner meg litt frustrert over maset kikker jeg bort på storesøster som ikke maser om lek ved bordet og som heller ikke griser på samme måte, at det er håp og at det en dag ikke lenger vil være en halvbaby i hus som griser.

Her spises det fortsatt mye grøt for å være sikker på at han er mett nok før han legger seg og når han står opp.

Skrevet

Jeg ville gjort det som trengs for å få henne til å spise om hun er undervektig ja :)

Gjest Kvikklunsj
Skrevet

Onyx: samme tenker jeg. Redbull: vent til barnet ditt blir litt større du:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...