Gå til innhold

Høyspentmaster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere vært skeptiske til å bosette seg i nærheten av høyspentmaster?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jupp...men er ikkje sikkert det er så farleg. Likevel så er eg skeptisk.

• Liker 2
Skrevet

Ja

• Liker 2
Skrevet

Nei, hvorfor skulle man være det? Det er noe annet å bo i nærheten av en høyspentmast enn å bo under den.

Eneste ulempen er at det er stygt.

Skrevet

Nei, hvorfor skulle man være det? Det er noe annet å bo i nærheten av en høyspentmast enn å bo under den.

Eneste ulempen er at det er stygt.

Jeg har igrunn ingen kunnskap om det bare lurte på om noen hadde noen formeninger om det kan være kreftfremkallende. Når det er sagt har vi både mobiler og trådløst nettverk og det er jo en del stråling i det og.

Skrevet

Jeg har alltid vært en sånn som har tatt all denne "strålefaren" med knusende ro. Helt til jeg var på visning i et rekkehus som jeg anså for å være drømmeboligen min. Tett ved marka og turterreng, aldeles nydelig beliggenhet. Det var rimelig mørkt da jeg var der, og masse skog bak huset, så jeg så ikke høyspentlinjen.

Med det samme jeg kom ut av bilen og begynte å gå mot huset, fikk jeg et enormt trykk i hodet. Jeg ble svimmel, ør og fikk akutt hodepine. Høyst uvanlig for å være meg! Jeg gjennomførte visningen og skulle til å kjøre bort derfra da jeg fikk se høyspentlinjen bare 30-40 meter fra huset.

Jeg ble litt nyskjerrig på dette, så jeg kjørte litt lenger bort i gata, der det gikk en sti under selve linjen. Jeg gikk sakte mot linjen, og trykket i hodet og svimmelheten økte, samt at jeg ble småskjelven. Jeg sto i ro lenge rett under ledningene, og etter noen minutter ble jeg glovarm i hodet og begynte å kaldsvette. Jeg vil understreke at jeg er så langt fra hypokonder som det går an å komme. Tvert om er jeg kjent for det motsatte (å være for "tøff").

Jeg tror det er stor forskjell på folk hvordan de reagerer på sterke magnetfelt (for det er det som er saken når det kommer til høyspentlinjer- ikke strålig som mange tror).

Det er også en mengde andre ting som spiller inn: Linjens styrke, avstand til huset, husets beliggenhet i terrenget, årstider (mer kraft som går gjennom linjene på vintertid) o.s.v.

Men å si at det ikke har noen betydning i det hele tatt, blir feil. Det er tross alt en grunn til at det er en grense for hvor nært en kan bygge hus ved høyspentlinjer. Denne grensen er strengere i Sverige enn i Norge f.eks.. Det igjen er basert på at myndighetene opererer med forskjellige grenseverdier.

Endel gamle hus her til lands er jo også bygget før de nye anbefalingene har trådt i kraft, og ligger derfor for nært.

Jeg ville likevel ikke så snart gi slipp på drømmehuset mitt, og var så heldig å kjenne en som hadde det rette måleutstyret. Det viste seg å ligge akkurat på grensen til det som var anbefalt (det ville ikke være tillatt å bygge der om det var i vårt naboland). Dette var om våren, og jeg regnet med at verdiene ville stige ytterligere i vinterhalvåret. Dette, samt mine egne reaksjoner, bidro til at jeg slo det fra meg.

Jeg kjenner mange som bor lykkelige og friske rett ved høyspentmaster, og jeg kjenner flere med ME og andre kroniske "uforståelige" sykdommer/plager som bor rett ved høyspentmaster. Forskning på kreftfare viser litt forskjellige resultater, men det er mye som taler for at det er en viss risiko, spes. for små barn.

Jeg avskriver boliger nær høyspentlinjer nå, men det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler alle å gjøre det samme. Jeg anbefaler å dra på visning, legge merke til om en kjenner noe når man er der, og hvis man er utrygg- sørge for å få det målt.

Den informasjonen som ligger ute på nettet om dette, er dessverre ofte svart/hvitt og det er mye synsing. Men hvis man leser noen forskningsrapporter og studerer grenseverdier vil man etterhvert kunne danne seg et bilde av hva det dreier seg om. Men først og fremst: Husk at vi alle er forskjellige! :)

Skrevet

Jeg har alltid vært en sånn som har tatt all denne "strålefaren" med knusende ro. Helt til jeg var på visning i et rekkehus som jeg anså for å være drømmeboligen min. Tett ved marka og turterreng, aldeles nydelig beliggenhet. Det var rimelig mørkt da jeg var der, og masse skog bak huset, så jeg så ikke høyspentlinjen.

Med det samme jeg kom ut av bilen og begynte å gå mot huset, fikk jeg et enormt trykk i hodet. Jeg ble svimmel, ør og fikk akutt hodepine. Høyst uvanlig for å være meg! Jeg gjennomførte visningen og skulle til å kjøre bort derfra da jeg fikk se høyspentlinjen bare 30-40 meter fra huset.

Jeg ble litt nyskjerrig på dette, så jeg kjørte litt lenger bort i gata, der det gikk en sti under selve linjen. Jeg gikk sakte mot linjen, og trykket i hodet og svimmelheten økte, samt at jeg ble småskjelven. Jeg sto i ro lenge rett under ledningene, og etter noen minutter ble jeg glovarm i hodet og begynte å kaldsvette. Jeg vil understreke at jeg er så langt fra hypokonder som det går an å komme. Tvert om er jeg kjent for det motsatte (å være for "tøff").

Jeg tror det er stor forskjell på folk hvordan de reagerer på sterke magnetfelt (for det er det som er saken når det kommer til høyspentlinjer- ikke strålig som mange tror).

Det er også en mengde andre ting som spiller inn: Linjens styrke, avstand til huset, husets beliggenhet i terrenget, årstider (mer kraft som går gjennom linjene på vintertid) o.s.v.

Men å si at det ikke har noen betydning i det hele tatt, blir feil. Det er tross alt en grunn til at det er en grense for hvor nært en kan bygge hus ved høyspentlinjer. Denne grensen er strengere i Sverige enn i Norge f.eks.. Det igjen er basert på at myndighetene opererer med forskjellige grenseverdier.

Endel gamle hus her til lands er jo også bygget før de nye anbefalingene har trådt i kraft, og ligger derfor for nært.

Jeg ville likevel ikke så snart gi slipp på drømmehuset mitt, og var så heldig å kjenne en som hadde det rette måleutstyret. Det viste seg å ligge akkurat på grensen til det som var anbefalt (det ville ikke være tillatt å bygge der om det var i vårt naboland). Dette var om våren, og jeg regnet med at verdiene ville stige ytterligere i vinterhalvåret. Dette, samt mine egne reaksjoner, bidro til at jeg slo det fra meg.

Jeg kjenner mange som bor lykkelige og friske rett ved høyspentmaster, og jeg kjenner flere med ME og andre kroniske "uforståelige" sykdommer/plager som bor rett ved høyspentmaster. Forskning på kreftfare viser litt forskjellige resultater, men det er mye som taler for at det er en viss risiko, spes. for små barn.

Jeg avskriver boliger nær høyspentlinjer nå, men det er ikke dermed sagt at jeg anbefaler alle å gjøre det samme. Jeg anbefaler å dra på visning, legge merke til om en kjenner noe når man er der, og hvis man er utrygg- sørge for å få det målt.

Den informasjonen som ligger ute på nettet om dette, er dessverre ofte svart/hvitt og det er mye synsing. Men hvis man leser noen forskningsrapporter og studerer grenseverdier vil man etterhvert kunne danne seg et bilde av hva det dreier seg om. Men først og fremst: Husk at vi alle er forskjellige! :)

Hvor langt unna tror du at du hadde turt å bo?

Skrevet

Jeg ville vært på behørig avstand ja. Jeg har opplevd å bli dårlig hver gang jeg har vært nær slike master. Med nær mener jeg 150-200 meter fra.

Skrevet

http://www.nrpa.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=CenterAndRight_6309&Main_6251=6309:0:15,4813&CenterAndRight_6309=6310:0:15,6262:1:0:0:::0:0

Her er en link fra Statens strålevern. Men jeg vil minne om at de verdiene det opereres med varierer fra land til land, så jeg ville ikke stolt blindt på dem.

Når det gjelder hvor nært jeg ville turt å bo, er det umulig å svare på generelt, fordi disse linjene varierer såpass mye i styrke. Er det virkelig snakk om en høyspentlinje, og ikke en lavspent, ville jeg nok lagt en 20-30 meter til de anbefalte verdiene ja. Men igjen, jeg ville ha oppsøkt stedet fysisk og hvis jeg følte meg usikker- fått tatt målinger.

Skrevet

Min familie har bodd nærme høyspent siden slutten av 1800-tallet. Midt mellom to liner faktisk, den ene er vel 20-30 meter unna huset. Vi er alle friske i min familie, og har ingen spesielle helseproblemer som jeg vet om.

Kan også nevne at min far er energimontør. Dvs at han jobber med strøm hver eneste dag, og klatrer i stolper. Han blir pensjonert neste år og er frisk som en fisk. Tror jeg har sett han syk en eneste gang i mitt 26 år gamle liv :)

Jeg kan uansett ikke garantere at man ikke blir syk av høyspent, men jeg finner det svært usannsynlig at man blir det. Som du nevner er det også påstander om stråling fra trådløse nettverk og mobiler, og forskerne blir aldri enige.

Min konklusjon er at ettersom forskerne aldri klarer å komme med en konklusjon om det er farlig eller ikke, så kan det umulig være så farlig som media skal ha det til. Når jeg ser tilbake på mitt slektstre stemmer dette.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det ville jeg overhodet ikke bekymret meg for. Det er ikke stråling i en høyspentmast. Noe jeg faktisk trodde var elementær kunnskap for de aller fleste. Du har ikke stråling i stikkontaktene dine i huset ditt, og det kommer fra samme kabelen, om noe omformet før det kommer i kontaktene.

Stråling fra trådløs router er ubetydelig, så den bryr jeg meg heller ikke om.

Vær heller redd for strålingen som kommer fra universet og sola du.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har en mast i Hagen. Undersøkte mye før vi kjøpte - blant annet ligger det masse undersøkelser på

SINTEF og statens stålingsvern (Google it).

Dette er ikke noe forskningen er usikker på men dessverre noe media liker å blåse opp. Det og enkelte som "føler" at de er strømsensitive. Leste om dette også fordi noen mente de kjente det og knyttet det mot sykdom. Forskningen på det var krystallklar: de var strømsensitive når de TRODDE det var strøm uavhengig om det var strøm eller ikke. I masse masse masse forsøk.

Endret av Lumpelure

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...