Gå til innhold

Liten hund som...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...tisser 6-7 ganger om dagen! Er dette normalt?? Han er nå 5 år, og det er ikke urinveisinfeksjon ifølge veterinærene. Vi er ute med ham minimum 2 ganger om dagen, men bor i blokk, høyt oppe - uten uteareale, så de andre gangene han går til ytterdøra og vil ut for å tisse, lar vi han tisse på en kladd (slike vi brukte da han var valp) i gangen utenfor ytterdøra. Det er uaktuelt å gå helt ut med ham 6-7-8 ganger om dagen!! Nå er han begynt å tisse INNE også!! Rett foran oss!! Ved sofaen vi sitter i, foran tv'n, eller i gangen... Helt uanfektet av at vi ser på! Han er ellers frisk, glad, kosete, leken, og har godt gemytt, så hva i ALLE dager kan dette være?? Og har dere noen tips om hva vi bør gjøre??? Jeg hadde samme rase i 8 år før han jeg har nå, og han tisset aldri inne!! Jeg gikk ut med ham minimum morgen og kveld, og det var han strålende fornøyd med. Jeg er så fortvilt her nå... Setter STOR pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ts her igjen... Glemte å si at det ikke er snakk om markering her! Han tisser MASSE, og løfter ikke alltid labben engang.. Bare senker kroppen som han gjorde da han var valp.

Gjest Survival
Skrevet

Uaktuelt å gå ut med hunden 6-7 ganger om dagen!!? Det er da helt normalt at hunden får gå ut 6-7 ganger om dagen for å tisse! Ikke rart den begynner å tisse inne dersom den trenger å gå ut og dere ikke tar den ut.

• Liker 4
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Er det en veldig stor hund så 5 år er som en gammel hund og regne hos den rasen? Uansett kan det hende han rett og slett bare har en litt dårligere blærefunksjon enn den forrige hunden din. Min tisser ca 5-6 ganger om dagen, og veterinærene jeg har tatt det opp med sier at det er helt vanlig hun er bare litt "løs i blæra"

Men er du sikker på at den tisser og ikke markerer, for markere gjør de jo ikke bare på ett sted, og det kan komme ganske mye så det kan forveksles med tissing.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen... Glemte å si at det ikke er snakk om markering her! Han tisser MASSE, og løfter ikke alltid labben engang.. Bare senker kroppen som han gjorde da han var valp.

Min forrige markerte sittende.

Gjest Survival
Skrevet

Forresten så er alle individer forskjellige. Selv om at din forrige hund bare trengte å tisse 2 ganger om dagen, så trenger kanskje denne hunden flere lufteturer. Syns det er et tåpelig argument at dere bor høyt oppe i blokk og ikke orker ta han med ut flere ganger. Det bør dere tenkt på før dere skaffet dere hund.

• Liker 4
Gjest Nuppdupp
Skrevet

jeg har stor hund. har ikke tallet på hvor mange ganger jeg slipper henne ut og inn av døra. tipper det er 10 ganger ca. i tillegg til turene. gå ut med hunden eller la være å ha hund

• Liker 3
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Signerer de to over meg:)

• Liker 1
Skrevet

Ts her... Ok, vi får bare ta ham ut hver gang, selv om det kanskje blir opp mot 8 ganger daglig. Synes bare det er så rart at han NÅ, i en alder av 5 år (bitteliten rase) er begynt med det. Men slapp av, vi skal ta ham helt ut heretter.. :)

Skrevet

En liten "regel" som er kjekk å huske på er at små hunder tisser oftere enn store, de har jo mindre blære.

Jeg har også liten hund, en hanne. Han må alltid tisse og er ute mange ganger pr dag.

Tror han sparer på urin også for å ha til markering.

Skrevet (endret)

Vår lille hund har egentlig selskapsblære, det vet vi fra regnværsdager. Da sier hun kanskje ifra kun 2 ganger pr dag. Ellers vil hun gjerne ut mange ganger i løpet av dagen, og tisser hver gang. Hadde vi ikke tatt henne ut da er jeg ganske sikker på at hun i fortvilelse vill gått og funnet seg et sted og tisset inne.

Vi har heldigvis inngjerdet hage og kan slippe henne ut der utenom turene, så det er ikke noe problem. Jeg skjønner godt at det er slitsomt å måtte gå ut på tur 5-6 ganger pr dag for dere som bor i blokk, men jeg synes ikke den ber om å få tisse oppsiktsvekkende ofte.

Endret av Bodillen
Gjest Consensio
Skrevet

Aldri tenkt på det før, men alle mine hunder som jeg har hatt opp gjennom årene måtte ut minst 7-10 ganger om dagen litt avhengig av hvor lange turer de fikk.

Altså, de fikk 2 turer om dagen også slipper jeg de ut i hagen ofte så de bare får tisset litt. Som tidligere hundetrener og jobbet som veterinærassistent, så har jeg aldri reagert på at det er mye.

Skrevet

Hunder som ikke får tisset ved behov, vil ikke drikke nok .Noen som kan belaste nyrer .

Hvorfor folk tror at hunder ikke trenger mer enn 2 ute-turer pr.dag forstår jeg ikke.Hold deg selv og kun tiss morgen og kveld.Du vil fort oppleve at det er ubehagelig .Og over tid vil du unngå inntak av drikke slik at blæren ikke gjør vondt.

Enten kom deg ut med hunden litt oftere eller så får du vurdere omplassering slik at hunden får et bedre alternativ.

• Liker 2
Skrevet

Hunder som ikke får tisset ved behov, vil ikke drikke nok .Noen som kan belaste nyrer .

Hvorfor folk tror at hunder ikke trenger mer enn 2 ute-turer pr.dag forstår jeg ikke.Hold deg selv og kun tiss morgen og kveld.Du vil fort oppleve at det er ubehagelig .Og over tid vil du unngå inntak av drikke slik at blæren ikke gjør vondt.

Enten kom deg ut med hunden litt oftere eller så får du vurdere omplassering slik at hunden får et bedre alternativ.

Ts her igjen..

Nå høres det ut som vi lar hunden vår gå å holde seg hele dagen, men DET gjør vi ikke altså.. Må bare få understreket det. Han er som sagt ute MINIMUM 2 ganger om dagen, av og til oftere, og av og til i mange timer - alt etter vær og sånt. Men vi har enda den valpekladden jeg skrev om først, i gangen rett utenfor ytterdøra (som vi selvsagt tar bort ved hvert dobesøk), siden vi ikke har noe som helst friområde å slippe ham ut på.. Jeg tar til etterretning det dere har skrevet over, og skal begynne å ta ham ut enda oftere, men mener du/dere at det ikke er holdbart med den kladden i tillegg?

Og det som er så rart med at han er begynt å tisse inne, rett foran oss f.eks, er at han gjerne gjør det like etter at vi har vært ute med ham... Det er derfor jeg reagerer på at han er begynt med det etter 5 år..?!

Jeg spør for å få råd, for jeg ønsker absolutt ikke å være en dårlig hundeeier... Han er veldig glad, tillitsfull, leken og kosen ellers, og ingen får vel mer kos enn han gjør.. Jeg skryter også veldig av ham når han tisser ute eller på kladden, og tar ham rett ut på kladden (siden det er så lang vei ut og ned at han sikkert har glemt hva han har gjort før vi er nede) når han tisser inne, slik at han skal forstå at det er galt.

Skrevet

Puss til dere når dere ikke GIDDER gå ut med den!! Da må den jo bare tisse inne og du har INGEN grunn til å være oppgitt pga det! :)

Gjest badeand1
Skrevet

Det er uaktuelt å gå helt ut med ham 6-7-8 ganger om dagen!!

Og hvorfor er det det?

Skrevet

Ts igjen...

Les svarene mine lengre ned før dere går amokk, kjære camze og mortem... Alt er tatt til etterretning, og jeg håper det forbedrer blodtrykket deres nå :)

Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Ts igjen...

Les svarene mine lengre ned før dere går amokk, kjære camze og mortem... Alt er tatt til etterretning, og jeg håper det forbedrer blodtrykket deres nå :)

Amok ved å stille et spm? oh well.

Han er som sagt ute MINIMUM 2 ganger om dagen, av og til oftere, ut av og til oftere enn to ganger om dagen?

Endret av mortem
Skrevet

En hund skal luftes oftere enn 2 ganger om dagen!

Gjest otrivin
Skrevet

Det står faktisk i loven om dyrehold at en hund skal luftes minimum 3 ganger pr døgn.

Vi lufter vår 3-5 ganger om dagen og det blir ikke noen tissing inne da. Han tisser jo flere ganger på hver tur da... Men om du lar han tisse inne så er det jo ikke så rart at han tror det er greit.

Gå ut oftere og gi han snop når han tisser ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...