Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har dessverre mistet begge mine foreldre nylig og vil i den sammenheng snart motta litt arv fra dem. Jeg er gift med en som har et barn fra før - og så har vi ett barn sammen. Prøver å google og lese litt om særeie og slikt, men blir ikke så veldig klok.

Her er sakens kjerne:

1. Min mann vil ikke skrive under på særeie/ektepakt da han synes der er noe ordentlig tull.

2. Leser at min arv er "sikker" ift evt. skilsmisse så lenge den kan spores, f.eks. ved at beløpet står i banken....har gått inn på avkorting av gjeld.....kjøpt en hytte o.l. Men det er ikke den type sikring som er mitt hovedfokus.

3. Mitt motiv er at mine foreldres livsverk skal komme mine barn (foreløpig bare ett, men hvem vet hva fremtiden bringer...) til gode. Hans særkullsbarn har jo også en mor med en morsarv, så ønsker ikke at h*n skal få biter av min slekt også - føler det ville vært urettferdig overfor mine barn.

Hvordan sikrer jeg dette? Særlig med tanke på at min mann ikke ønsker å spille på lag ift. dette da han vil behandle "sine barn" likt. Tror ikke han ser skjevheten i det hele rett og slett.

Noen tanker? Linker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tenke at du må testamentere den delen av arven etter deg som kommer fra foreldrene dine til barna dine direkte. Det kan man vel gjøre så lenge man holder seg innenfor arvelovens krav? Hvis mannen din først arver alt etter deg, vil det jo deles likt mellom de tre barna.

Skrevet

Heisann

Jeg har dessverre mistet begge mine foreldre nylig og vil i den sammenheng snart motta litt arv fra dem. Jeg er gift med en som har et barn fra før - og så har vi ett barn sammen. Prøver å google og lese litt om særeie og slikt, men blir ikke så veldig klok.

Her er sakens kjerne:

1. Min mann vil ikke skrive under på særeie/ektepakt da han synes der er noe ordentlig tull.

2. Leser at min arv er "sikker" ift evt. skilsmisse så lenge den kan spores, f.eks. ved at beløpet står i banken....har gått inn på avkorting av gjeld.....kjøpt en hytte o.l. Men det er ikke den type sikring som er mitt hovedfokus.

3. Mitt motiv er at mine foreldres livsverk skal komme mine barn (foreløpig bare ett, men hvem vet hva fremtiden bringer...) til gode. Hans særkullsbarn har jo også en mor med en morsarv, så ønsker ikke at h*n skal få biter av min slekt også - føler det ville vært urettferdig overfor mine barn.

Hvordan sikrer jeg dette? Særlig med tanke på at min mann ikke ønsker å spille på lag ift. dette da han vil behandle "sine barn" likt. Tror ikke han ser skjevheten i det hele rett og slett.

Noen tanker? Linker?

Jeg hadde krevd særeie og opprettet testamente. Det er en selvfølge at dine foreldres livsverk skal gå videre til dine barn og ikke til hans.

Skrevet

Hei Jytte

Mener du at det er en selvfølge rent moralsk eller mener du at det er automatikk i systemet og at slikt allerede er ivaretatt uten å gjøre noe med det?

Hjelper lite å kreve når min mann ikke vil skrive under på noe. Ikke snakk om så mange hundre tusen, men allikevel....føler det er alt som er igjen fra mine røtter...

Gjest "gjest"
Skrevet

Man kan uansett bare arve en "forelder".

Skrevet

Hei Jytte

Mener du at det er en selvfølge rent moralsk eller mener du at det er automatikk i systemet og at slikt allerede er ivaretatt uten å gjøre noe med det?

Hjelper lite å kreve når min mann ikke vil skrive under på noe. Ikke snakk om så mange hundre tusen, men allikevel....føler det er alt som er igjen fra mine røtter...

Jeg mener det moralsk sett, og jeg hadde ikke funnet meg i noe annet.

Råder deg til å ta kontakt med en advokat - event jusbuss el dersom du ikke vil ta deg råd til en advokat.

• Liker 1
Skrevet

Du kan lage et testamente der du testamenterer tilsvarende sum til dine barn. Hvorvidt dette vil komme i tillegg til pliktdelsarven, eller som en del av den, vil avhenge av hvor mye som er igjen etter deg den dagen du dør. En slik testamentering vil medføre at de arver fremfor mannen din.

Det jo først dersom du dør før mannen din, og du ikke har testamente at dette vil bli en aktuell situasjon. Da går deler av dine foreldres arv først til ham (utover dine egne barns del, og det du har testamentert bort), og deles så likt på alle barna hans når han dør.

Mannen din trenger ikke være enig i eller signere på ditt testamente, og du kan i prinsippet testamentere alt til dine barn. Hvorvidt det er KLOKT er en annen diskusjon.

Dersom du/dere ikke trenger pengene til forbruk, kan du jo vurdere å gi dem rett videre til barna dine, f.eks. på sperrede konti avsatt til utdanning eller boligkjøp.

Dersom du/dere trenger pengene til deres eget liv, blir det vel verre.

Skrevet

Din arv går direkte til dine arvinger, så det at hans barn vil få det, vil normalt ikke skje.

Bruker du pengene til forbruk, så blirdetjo " borte", men om du f.eks betaler på huslån og merker det med arv etter dine foreldre, så vil dette skjevdeles ved et eventuelt brudd mellom dere eller ved arv etter dere.

Du får lese arveloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html#10

Er det snakk om mye, og du vil forsikre deg helt, så ta kontakt med advokat og skriv testament.

Men etter hva jeg kjenner til når det gjelder arv og særkullsbatn, så arver ikke de deg, og det du arver beholder du og dine arvinger.

Skrevet

takk for gode svar. Det der med testamente var en god ide. Hadde ikke tenkt på det som noe alternativ. Da kan jeg vente til jeg kjenner beløpet med å gjøre noe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...