Gå til innhold

Dublin!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne og jeg har lyst til å dra til Dublin i begynnelsen av neste sommer, og lurer på hva man kan finne på der foruten av shopping og pub turer :) Vi vil bo sentralt slik at det er lett å komme seg rundt. Vil gjerne ha tips til hotell :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av linjene på folkehøgskolen jeg går på skal dit i mars. Kan skrive litt når jeg finner ut hva de skal der.

Skrevet

Jeg var der i Mai! Kjempefin by med hyggelige mennesker.

Du kan kjøre sånn buss som heter "Hop on-hop off", men den er veldig dyr, så dere bør kjøre en sånn vanlig buss som alle dublinerne kjører. Det eneste som er kjipt med den er at stasjonene ikke har navn (det virker ihvertfall sånn, du får ikke beskjed fra føreren hva neste stasjon er, og det står ikke (så vidt jeg så) merket på stasjonene), men siden samboeren min og jeg klarte det, så klarer vel alle det.. Krever bare å være litt ekstra oppmerksom. VI prøvde å spørre førern om han kunne si ifra til oss når vi var i nærheten av der og der, men det skjedde aldri, så vi kjørte ofte for langt..

Så tar de kun eksakt beløp der. Nytter ikke å komme med sedler på bussen..

Ellers bør dere dra til Guinness Store House og Dublin Zoo ihvertfall =)

Gjest Macaron
Skrevet

Jeg var der i 2005, likte meg kjempegodt, og vil gjerne tilbake hvis anledningen byr seg! Som Fanta sier, så er en omvisning på Guinness bryggeriet veldig interessant (og den avsluttes dessuten med en gratis Guinness i en bar på toppen av bryggeriet med super utsikt utover byen!)

I tillegg var vi på Jameson-distilleriet (whiskey), og det var nesten enda mer interessant enn Guinness-omvisningen (enda jeg ikke engang er spesielt fan av whiskey).

En av dagene tok vi også en tur med DART (er en slags t-bane) ut av byen til en liten ferieby med badestrand osv. Søt, sjarmerende liten by (husker ikke helt hva den het :sjenert:)

Vi bodde på et hotell i Talbot Street, tror det het Days Inn. Det lå veldig sentralt, vi kunne gå til stort sett over alt i sentrum derfra.

God tur, og kos dere masse! (Er forresten også veldig lett å komme i kontakt med locals på pub'en, de er mye mer ivrige på å snakke med utlendinger enn hva jeg har opplevd i UK :) )

Skrevet

Jeg kan skrive det samme som jeg gjorde på et annet innlegg:

"Jeg har akkurat vært i Dublin og kan trygt si at det er en kjempe fin by!

Når det er gjelder flyplassen ligger den ikke langt unna! Bare en liten busstur, så er du i sentrum.

Hvis du liker shopping, er det store muligheter for å utnytte dette mens du er der. Det er mange kjøpesentre med butikker fra H&M til litt mer ekslusive butikker.

Jeg kan også anbefale å dra på en "roadtrip" over til andre siden av Irland. Turen tar hele dagen, men du får se utrolig mye av det fine landskapet Irland har å by på. Turen går til The Cliff of Moher og på veien dit kjører du gjennom mange steder.

Når det kommer til hoteller, så kan jeg ikke uttale meg så veldig mye. Da jeg besøkte Dublin lå jeg på et hotell litt under standarden for å si det sånn. Anbefales ikke. Så styr unna Bridge House Hotel. (!)

Når det gjelder andre ting dere kan finne på, så kan jeg anbefale å besøke bryggeriet der de lager Guinnes øl. Der får du se hvordan det blir brygget, historien, smaksprøve og når du har kommet til toppen av bryggeri-museet, får du se en panoramautsikt av Dublin :)

Hvis dere er glad i whiskey kan dere også dra på Jameson destilleriet. Der får dere en guidet tur og en nøye forklaring på både historien og hvordan de lager whiskeyen. På slutten av turen blir det også smakstester. (hvis du blir tilbudt å få en rør på begynnelsen av turen, anbefaler jeg deg å ta det!) du vil skjønner hva jeg mener hvis du drar dit!

Ellers er Dublin en by med mange hundre puber. Kan anbefale puben "The Temple bar" som ligger i Temple Bar-distriktet. Håper du får en kjempe fin tur, det hadde ihvertfall jeg! "

• 3 uker senere...
Skrevet

Anbefaler deg å bo i Temple Bar-distriktet. Sentralt og god stemning på kveldstid. Vi bodde på hostel, da vi ville bo billig, og det var en fin måte å bli kjent med andre. Hostelet heter Barnacles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...