Gå til innhold

Hjelp til å stabilisere vekten/gå opp litt i kg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått ned ca 2 kg i uken siden mai/juni. Skulle ned 6 kg, men endte opp med å gå ned det dobbelte, da jeg hadde jeg periode hvor jeg var livredd for å plutselig gå opp (psykisk periode). Jeg har nå bestemt meg for at jeg IKKE skal gå mer ned, og kunne godt ha lagt på meg en 2-3 kg, da jeg har blitt ganske tynn i overkroppen, samt lårene og rumpen. Problemet er at jeg ikke vet hvor mye mer jeg kan spise enn det jeg gjør nå. Har lagt svært lavt, rundt 1300 kcal. Ifølge ulike bmi-kalkulatorer, skal jeg ligge på en 1700 kcal med mitt aktivitetsnivå. Samtidig ønsker jeg jo ikke å legge på meg i form av fett (typisk magefett), men heller bygge muskler og få, ja, litt bredere lår og større rumpe.

I dag har jeg spist litt mer enn det jeg pleier, ser slik ut:

Frokost: Frokostblanding.

Mellom: En pære:

Middag: Grillet kylling med ris.

Kvelds: Et grovt rundstykke med ost og skinke og en klementin.

Kvelds 2: Et glass lettmelk og en skive brød med ost og skinke. Har også proppet i meg et par druer.

Ser dette greit ut, eller er det fremdeles for lite? Tidligere ville jeg ha spist f.eks knekkebrød istedenfor brød, samt droppet glasset med melk og kuttet ned på frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har gått ned 2 kg i uken, har du hatt 14000 kcal i energiunderskudd hver eneste uke.

Du sier du har inntatt 1300 kcal om dagen, 9100 kcal i uken, og vært 14000 kcal i uken i underskudd...

Hvis tallene du oppgir stemmer, tilsier det at du har et energibehov på rundt 3200 kcal om dagen hvis du skal holde vekten.

Du må bare prøve deg fram.

Øk inntaket gradvis til du ser at vekten stabiliserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi beklager, det skulle stå 2 kg i mnd, eller 0,5 kg i uken. My bad.

Det hørtes mer sannsynlig ut ja...

Da har du et energiunderskudd på 14 000 kcal i mnd, ca 450 kcal om dagen.

Hvis du har ligget på ca 1300 kcal om dagen i denne perioden, må du gradvis øke til 1750 for å holde vekten, og ligge noe over dette hvis du skal øke vekten.

Men igjen, prøv deg fram. Øk energinntaket gradvis til du oppnår ønsket effekt, da vet du hva du trenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...