AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg har pcos og syns det er vanskelig å finne informasjon... Kjenner heller ingen andre med det! Noen her som vil dele litt erfaringer og diskutere??
GammelKaktus Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 Heisann, velkommen i klubben :gjeiper: Egentlig ikke noe problem å finne informasjon er bare å google så "popper" det opp... Fikk du ikke noe informasjon fra legen din.? Du kan og bestille en del bra bøker på nett, men du finner egentlig det meste på internett Er det noe spesiellt du lurer på?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 syns liksom ikke informasjonen jeg finner passer helt til meg... legen kunne ikke så mye om det, men har vært til utredning på riksen. fikk jo en del info der da! jeg ble gravid til slutt, og slapp heldigvis ivf! måtte trippel pergokur til for at jeg skulle få eggløsning... nå er poden 8 måneder og jeg har så vidt begynt å tenke på hvordan vi må gå frem hvis vi skal ha en til. brukte jo noen år på nr 1..! jeg hadde altså lang syklus, ingen el, er normalvektig osv. har akkurat fått tilbake "mensen" nå. er spent på når neste kommer, blir spennende å se hvor lange sykluser jeg har nå... tja, vet ikke helt hva jeg lurer på jeg. er bare nysgjerrig på dere andres situasjoner. hva skulle til for at dere ble gravide? eller er dere ikke blitt gravide? var det noen endring etter at dere hadde vært gravide? var det like vanskelig å bli gravid med nr 2? dere som tar pergotime - hvem skriver ut dette? tar dere da ul for å sjekke om dere har hatt eggløsning? TS...
Athene Skrevet 30. oktober 2011 #4 Skrevet 30. oktober 2011 Mitt inntrykk er at mange leger slenger ut diagnosen PCOS, uten at det er hele sannheten. Det er en diffus diagnose, med ulike årsaker og behandlingsmåter. Jeg er selv normalvektig, sunn, og uten hormonforstyrrelser eller cyster på eggstokkene. Men syklustull og manglende EL har jeg likevel. Jeg har opplevd at to leger har kalt det PCOS, men det stemmer ikke. Som en gynekolog sa til meg. Det spiller ingen rolle hva man kaller "dyret", behandlingsformen er akkurat den samme uansett. For å få behandling, i ditt tilfelle nytt forsøk på pergo i første omgang, er det rimeligste å få henvisning til gynekolog fra fastlege. Kontakt gjerne gynekologen som hjalp deg sist, da kan dere bare ta opp tråden der dere slapp, da slipper du nok ny henvisning. Virker ikke trippel dose pergokur er neste steg prøverør. Dersom du lurer på noe er det bare å spørre, kan en del om tulle-sykluser og fertilitetsbehandling etterhvert. 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #5 Skrevet 31. oktober 2011 Noen som vet om vi PCOSere trenger å vente et helt år fra vi ble prøvere til vi får hjelp/medisinering? Fikk påvist PCOS for noen år siden, men har ikke hatt noen symtomer da jeg startet på p-piller etterpå. Etter ppilleslutt har jeg gått opp 5 kg(LIKER IKKE) og fått mer hårvekst, så er sikkert PCOSen som trer til igjen. (Har bare vært prøver i et halvt år, men har "bare" hatt en skikkelig mens) Noen som evt vet om noen "triks" man kan gjøre mens man venter (Håper jeg klarer å bli kvitt kiloene med egeninnsats)
Athene Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Noen som vet om vi PCOSere trenger å vente et helt år fra vi ble prøvere til vi får hjelp/medisinering? Jeg kom i gang med første pergokur måneden etter at vi droppet prevansjon, da jeg visste at jeg ikke hadde eggløsning av meg selv og hadde vært i kontakt med gynekolog vedrørende syklustull et knapt år tidligere, uten å være prøver. Så ja, man kan komme tidligere til om man har en diagnose, og det er overveiende sannsynlighet for at man ikke kan bli gravid uten hjelp. Men personlig vil jeg anbefale alle som kanskje kan bli gravide uten hjelp til å prøve på egenhånd en stund først. Hjelp er ikke noe man vil ha om man absolutt ikke må. Det beste tipset i ditt tilfelle er å endre kosthold og begynne å trene, veldig mange opplever at dette stabiliserer syklusene.
Gjest Nuppa_ Skrevet 1. november 2011 #7 Skrevet 1. november 2011 Jeg fikk pergotime med engang vi bestemte oss for å prøve begge gangene. Ser ikke helt vitsen med å "kaste" bort tid på å prøve på egenhånd, når det er like sannsynlig som å vinne i lotto..
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #9 Skrevet 4. november 2011 Jeg fikk pergotime med engang vi bestemte oss for å prøve begge gangene. Ser ikke helt vitsen med å "kaste" bort tid på å prøve på egenhånd, når det er like sannsynlig som å vinne i lotto.. Heldig du var som fikk kick start på pergo, har du noen barn da
Gjest Nuppa_ Skrevet 4. november 2011 #10 Skrevet 4. november 2011 Heldig du var som fikk kick start på pergo, har du noen barn da 2 pergo barn
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #11 Skrevet 4. november 2011 2 pergo barn wow så bra Gratulere masse jeg gikk gjennom 2 pergo kur fikk egg løsning men igen lykke, så nå venter jeg på lap prøve
Gjest Nuppa_ Skrevet 4. november 2011 #12 Skrevet 4. november 2011 wow så bra Gratulere masse jeg gikk gjennom 2 pergo kur fikk egg løsning men igen lykke, så nå venter jeg på lap prøve Kan tenke meg hvordan det er. Lykke til, håper dere lykkes snart
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #13 Skrevet 4. november 2011 Kan tenke meg hvordan det er. Lykke til, håper dere lykkes snart takk
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #14 Skrevet 4. november 2011 Nå er ikke jeg prøver, jeg har fått mine barn. Jeg prøvde pergotime først, fikk visst EL av dem i følge en blodprøve, men ble ikke gravid. Så gikk vi videre til IVF, etter tredje forsøk ble jeg gravid. Kan jeg spørre om syklusene deres? Jeg har gått fra mensen annenhver mnd til en gang i halvåret til en gang i mnd og nå er det 6 mnd siden sist. Det verste er at jeg har mensmurringer ofte og til tider ganske sterke. Sånn har det holdt på i tre mnd, det er så slitsomt. Jeg har time til gynekolog, men er ikke så optimistisk. - lei -
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #15 Skrevet 4. november 2011 (endret) nå er jeg litt usikker på om det var meg du spurte eller tråd starter men jeg kan si da om selv Mine sykluser er normale, kommer hver mnd på fast dato av og til 1 dag + eller- Sæden til mannen min er også normal. jeg har fått dignose Pcos, med veldig svake symptoma Endret 4. november 2011 av jeg skal ha barn
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #16 Skrevet 4. november 2011 nå er jeg litt usikker på om det var meg du spurte eller tråd starter men jeg kan si da om selv Mine sykluser er normale, kommer hver mnd på fast dato av og til 1 dag + eller- Sæden til mannen min er også normal. jeg har fått dignose Pcos, med veldig svake symptoma Jeg spurte alle jeg. Hva er symptomene dine da? -lei-
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #17 Skrevet 4. november 2011 Jeg spurte alle jeg. Hva er symptomene dine da? -lei- først hadde jeg uregelmessig mens, var litt overvektig, og bite lit hår vekst i kroppen, heldivis ikke noe i ansiktet, bare små MIKROSKOPISK hår, som hadde blitt litt større men nå bruker jeg metformin, og alt har blitt, normal. Ingen hår vekst Normal mens, Kommer på fast dato hver mnd vekten, er også bra.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #18 Skrevet 4. november 2011 først hadde jeg uregelmessig mens, var litt overvektig, og bite lit hår vekst i kroppen, heldivis ikke noe i ansiktet, bare små MIKROSKOPISK hår, som hadde blitt litt større men nå bruker jeg metformin, og alt har blitt, normal. Ingen hår vekst Normal mens, Kommer på fast dato hver mnd vekten, er også bra. Jeg prøvde metformin for noen år siden uten noe lykkelig resultat. Kun vondt i magen og diaré. Så deilig å ikke noe særlig symptomer da.
jeg skal ha barn Skrevet 4. november 2011 #19 Skrevet 4. november 2011 Jeg prøvde metformin for noen år siden uten noe lykkelig resultat. Kun vondt i magen og diaré. Så deilig å ikke noe særlig symptomer da. ja det er mange som sier at de får bivirkninger av det, men heldigvis så hadde jeg ingen bivirkning, ikke på pergo heller ikke noe store bivirkninger, metformin har virket bra for meg da. :-) Lykke til
Gjest Pippi1979 Skrevet 10. november 2011 #20 Skrevet 10. november 2011 Hei Jeg fikk diagnosen pcos i går Veldig overasket over diagnosen ettersom jeg har faste sykluser og ingen andre symptomer.. Men, jeg hadde vist veldig pco utseende på eggstokkene. Mannen skal inn og teste seg nå, så jeg krysser alt for at hans svømmere er bra. Gynekologen sier også at jeg ikke har EL, enda jeg har utslag på Eltester og tempstigning..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå