Gå til innhold

Katten min er bitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min kom hjem i morgest mens jeg var på arbeid og da jeg kom hjem så jeg at den haltet. Den har et sår og jeg er ganske sikker på at den er bitt, mest sansynlig av en grevling (det er mange av dem der jeg bor). Nå er såret renset men jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre ettersom det er lørdag og jeg ikke kan dra til dyrlegen i mitt nærområde.

Dillemaet er at katten bare har kjørt i bil to ganger, og det tar minst en halvannen time å kjøre til nærmeste dyreklinikk som fortsatt er åpen. Hun er altså ikke mye til kosekatt, og med sin skadede fot, kanskje enda mindre lysten på en biltur.

De andre i familien mener at det ikke er noe problem å vente noen dager, men jeg har en venn som hadde en katt som døde av infeksjon i beinet etter grevlingbitt. Dermed er jeg altså veldig bekymret. Kan ikke akkurat kjøre til klinikken selv siden jeg ikke har førerkort.

Hva skal jeg gjøre? Noen forslag? Kanskje noe jeg kan legge på såret eller noe sånt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten min kom hjem i morgest mens jeg var på arbeid og da jeg kom hjem så jeg at den haltet. Den har et sår og jeg er ganske sikker på at den er bitt, mest sansynlig av en grevling (det er mange av dem der jeg bor). Nå er såret renset men jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre ettersom det er lørdag og jeg ikke kan dra til dyrlegen i mitt nærområde.

Dillemaet er at katten bare har kjørt i bil to ganger, og det tar minst en halvannen time å kjøre til nærmeste dyreklinikk som fortsatt er åpen. Hun er altså ikke mye til kosekatt, og med sin skadede fot, kanskje enda mindre lysten på en biltur.

De andre i familien mener at det ikke er noe problem å vente noen dager, men jeg har en venn som hadde en katt som døde av infeksjon i beinet etter grevlingbitt. Dermed er jeg altså veldig bekymret. Kan ikke akkurat kjøre til klinikken selv siden jeg ikke har førerkort.

Hva skal jeg gjøre? Noen forslag? Kanskje noe jeg kan legge på såret eller noe sånt...

Jeg ville definitivt ringt veterinær for konsultasjon. Bitt som blir infisert kan fort få alvorlige følger. Har du antibiotika tilgjengelig siden du allerede vet at du bor i et utsatt område?

Skrevet

Ring dyrlegen og be om råd. Med en gang.

Skrevet

Egentlig ikke har vi ikke det. Katten vi hadde før denne levde her i ca 15 år, og den havnet aldri i slagsmål eller ble skadet, så vi har aldri hatt spesielt beuk for det før. Utrolig nok, men begge to har liksom alltid tatt godt vare på seg selv og vi har ikke brukt å dra til dyrlegen med dem før.

Får vell søke opp i telefonkatalogen for nummeret til dyrlegen da. Fint at noenandre enn meg tar dette alvorlig da.

Skrevet (endret)

Ring dyrlege.

Katten min ble bitt, om det var grevling eller annet dyr vet vi ikke. Men vi merket ikke dette med en gang, før jeg klappet henne og kom over en stor kul, hvor hun også hadde mistet pels.

Når jeg da ringte dyrlegen og forklarte hvordan det så ut sa han at vi kunne få time dagen etter (nå skal det sies at pus oppførte seg som nprmalt, og ikke virket dårlig).

Det gikk fint hos dyrlegen. Hun fikk da medisiner og ble med hjem igjen. Etterhvert gikk kulen ned og begynte å veske. Nå er den helt borte og hun er helt fin.

Men man vet jo aldri, så bedre føre var :)

Endret av eplebit
Skrevet

Jeg tror også jeg ville tatt en telefonkonsultasjon med dyrlegen for sikkerhets skyld.

Men når det er sagt - er du sikker på at det er grevlingbitt? Det er vel såpass sent på året at de har gått i hi for vinteren nå? Hvordan er almenntilstanden til katten din, spiser/drikker hun, leker hun, er hun som "vanlig"?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Bitt, enten det er fra en annen katt eller fra et annet dyr, blir fort infisert.

Katteskinn er seige saker, og en infeksjon vil da spre seg under skinnet/huden.

- dette ikke for å skremme deg, det er bare litt katte-fakta.

Har du klorhexidin eller pyrisept hjemme ?

I så tilfellet renser du såret godt. Pakk katten inn i et håndkle, med den skadede delen av katten "i friluft".

Da unngår du at katten vil hjelpe til /stikke av fra behandlingen.

Så skyller du med klorhexidin eller pyrisept.

Bruk mye, og brett sårkantene forsiktig fra hverander slik et du får "skylt" såret helt til bunns med væsken.

- det er fryktelig greit å være to når man skal gjøre dette. En til å holde pus, og en til å skylle og rense såret/sårene.

Så skulle jeg ønske at du hadde en tube Bacimysin i huset. Dersom du har det så dryss Bacimysinpulver ned i bittsåret. Alternativt (dersom du har salven) så press salve ned i såret (ja, jeg vet at den egentlig er til overflatiske sår, men den inneholder antibioticum og klorhexidin).

Pus vil selvsagt svært gjerne rense dette såret selv, så du har vel ikke en skjerm (fra tidligere bruk ?) som kan settes på pus etter sårresing og Bacimysin-behandling ?

Det aller viktigste, forutsatt at det ikke er brudd i tillegg til bitt, er å holde såret rent (helt til bunns) slik at det ikke får vokse og gro av bakterier nede i såret.

Den lokale vetrinærvaketen bør ansolutt ringes. De er gode på råd og anbefalinger, - og på akkuttassistanse dersom de mener behovet er der.

Dersom du ikke har Bacimysin i huset så ikke bruk

Edit: der hadde siste del av siste setning falt ut i går kveld ja... :(

Det jeg skulle si var følgende:

"Dersom du ikke har Bacimysin i huset så ikke bruk vanlig sårsalve for overfladiske sår.

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...