BellaRose Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Dagens bibelord: 5 Ransak dere selv om dere er i troen. Prøv dere selv! Eller merker dere ikke at Jesus Kristus er i dere? Består dere kanskje ikke prøven? 6 Jeg håper dere vil skjønne at vi holder mål. 7 Vi ber til Gud at dere ikke må gjøre noe ondt. Ikke for å vise at vi holder mål, men for at dere skal gjøre det gode. Så kan det gjerne se ut som om vi ikke holder mål. 8 For vi makter ikke noe mot sannheten, bare for sannheten. 9 Derfor gleder vi oss når vi er svake, hvis bare dere er sterke. Vi ber også om at dere skal nå fram til større modenhet. 10 Jeg skriver dette før jeg kommer, så behøver jeg ikke å være streng når jeg kommer, og bruke min fullmakt fra Herren. For den har jeg fått for å bygge opp, ikke for å rive ned. Kor 13,5-10 Så fantastisk! 1
lowercasecaps Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg griper begivenhetene litt på forskudd og serverer morgendagens. Men fordi hun husket sin ungdoms dager, da hun drev hor i Egypt, horet hun mer og mer. Hun lengtet etter beilerne sine, med lem som esler og sprut som hester. Du tenkte med lengsel på din skamløse ungdom, på det egypterne gjorde med brystene dine, de unge brystene. Esekiel 23, 19-21. Makan til grisebok. 1
BellaRose Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg griper begivenhetene litt på forskudd og serverer morgendagens. Men fordi hun husket sin ungdoms dager, da hun drev hor i Egypt, horet hun mer og mer. Hun lengtet etter beilerne sine, med lem som esler og sprut som hester. Du tenkte med lengsel på din skamløse ungdom, på det egypterne gjorde med brystene dine, de unge brystene. Esekiel 23, 19-21. Makan til grisebok. Det gamle testamentet bruker ikke jeg så mye tid på. Men for all del, det er jo en del av boka, og det er MYE i det gamle testamentet som får mine bryn til å heve seg..Men jeg fokuserer på det nye og det som er bra:)
BellaRose Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #4 Skrevet 30. oktober 2011 Dagens bibelord: 7 Derfor, som Den hellige ånd sier: I dag, om dere hører hans røst,så gjør ikke hjertene harde som under opprøret, den dagen de utfordret meg i ørkenen. Der utfordret fedrene deres meg, de satte meg på prøve, enda de hadde sett mine gjerninger i førti år. Derfor fikk jeg avsky for denne slekten og sa: De farer alltid vill i sitt hjerte, de kjenner ikke mine veier. Så sverget jeg i min vrede: Aldri skal de komme inn til min hvile! Se til, søsken, at ingen av dere blir onde og vantro i hjertet og faller fra den levende Gud. Dere skal heller oppmuntre hverandre hver dag, så lenge det heter «i dag», så ingen av dere skal la seg bedra av synden og bli forherdet. Vi har jo del i Kristus, så sant vi helt til det siste holder fast på det grunnlaget vi hadde i begynnelsen. Hebr 3,7-14
Gjest NerdMedSverd Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Och den levande; Jag var död, men se, jag lever i evigheternas evigheter och jag har nycklarna till döden och dödsriket.
lowercasecaps Skrevet 30. oktober 2011 #6 Skrevet 30. oktober 2011 Apropos i dag. Og kongen spurte: «Hva er i veien med deg?» Hun svarte: «Denne kvinnen sa til meg: Kom hit med sønnen din, så spiser vi ham i dag, og så spiser vi sønnen min i morgen. Vi kokte sønnen min og spiste ham. Neste dag sa jeg til henne: Kom nå med sønnen din, så spiser vi ham. Men da gjemte hun gutten sin. Andre Kongebok 6, 28-29. Bra vi lever i Norge og kan spise poteter og grønnsaker. 1
BellaRose Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter #7 Skrevet 30. oktober 2011 Apropos i dag. Og kongen spurte: «Hva er i veien med deg?» Hun svarte: «Denne kvinnen sa til meg: Kom hit med sønnen din, så spiser vi ham i dag, og så spiser vi sønnen min i morgen. Vi kokte sønnen min og spiste ham. Neste dag sa jeg til henne: Kom nå med sønnen din, så spiser vi ham. Men da gjemte hun gutten sin. Andre Kongebok 6, 28-29. Bra vi lever i Norge og kan spise poteter og grønnsaker. Det gamle testamentet igjen.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Det gamle testamentet igjen. Skjønner godt at sønnen er litt flau over ham og prøver å tone det ned, men det er jo så mye mer underholdende å høre om da far styrte huset alene. 2
sofiemyr Skrevet 31. oktober 2011 #9 Skrevet 31. oktober 2011 Apropos i dag. Og kongen spurte: «Hva er i veien med deg?» Hun svarte: «Denne kvinnen sa til meg: Kom hit med sønnen din, så spiser vi ham i dag, og så spiser vi sønnen min i morgen. Vi kokte sønnen min og spiste ham. Neste dag sa jeg til henne: Kom nå med sønnen din, så spiser vi ham. Men da gjemte hun gutten sin. Andre Kongebok 6, 28-29. Bra vi lever i Norge og kan spise poteter og grønnsaker. Er dette det beste du klarer? Å ta disse versene så totalt ut av sin kontekst og utelate hva som var den ytterst tragiske årsaken til at det skjedde og til og med droppe hva som skjedde etterpå er direkte pinlig "lowercasecaps" Hvis du ikke setter pris på Bibelen og det den lærer så kan du kanskje lage en tråd om akkurat det. Dette er ikke en slik tråd = du blir et forumtroll. Gratulerer :-/ 2
Ekerilar Skrevet 31. oktober 2011 #10 Skrevet 31. oktober 2011 Dommerne 11:30 Jefta avla et løfte til Herren og sa: «Gir du ammonittene i mine hender, 31 skal den første som kommer ut gjennom døren i mitt hus og møter meg når jeg vender velberget tilbake fra krigen mot ammonittene, høre Herren til. Jeg skal bære ham fram som brennoffer.» 32 Så dro Jefta ut for å kjempe mot ammonittene, og Herren ga dem over i hans hender. 33 Han slo dem og tok landet fra Aroer og bortover mot Minnit, med tjue byer, og området helt til Abel-Keramim. Det ble et stort mannefall, og ammonittene måtte bøye seg under israelittene. Jeftas datter 34 Da Jefta kom hjem til huset sitt i Mispa, kom datteren hans ut imot ham med håndtrommer og dans. Hun var det eneste barnet hans, han hadde ingen sønn eller datter utenom henne. 35 Da han fikk se henne, flerret han klærne sine og ropte: «Å, min datter, for en sorg du volder meg, for en ulykke du bringer! Jeg har gitt Herren et løfte, og jeg kan ikke ta det tilbake.» 36 Da sa hun til ham: «Far, har du gitt Herren et løfte, så gjør med meg som du har sagt, siden Herren har latt deg få hevn over dine fiender, ammonittene. 37 Men en ting vil jeg gjerne at du gir meg lov til», sa hun. «La meg få være fri i to måneder, så jeg og venninnene mine kan gå omkring på fjellene og gråte over at jeg må dø som jomfru.» 38 «Gå du!» svarte han, og han lot henne være borte i to måneder. Så gikk hun omkring på fjellene sammen med venninnene og gråt over jomfrudommen sin. 39 Da de to månedene var omme, kom hun tilbake til faren, og han gjorde med henne som han hadde lovet. Hun hadde aldri vært sammen med noen mann. Siden har det vært en skikk i Israel 40 at israelittiske døtre fire dager i året går ut og synger klagesanger over datteren til Jefta fra Gilead.
sofiemyr Skrevet 1. november 2011 #11 Skrevet 1. november 2011 Dommerne 11:30 Og poenget ditt er? I dommertiden i Israel lovte Jefta at hvis Jehova gav ham seier over ammonittene, skulle Jefta gi den første som møtte ham når han vendte tilbake fra kampen, som «et brennoffer». Denne personen viste seg å være Jeftas datter, hans eneste barn. Både Jefta og hans ugifte datter viste tro på Jehova og handlet i samsvar med det løftet Jefta hadde gitt. Selv om det å gifte seg og få barn var noe israelittene satte høyt, var Jeftas datter villig til å forbli ugift, og hun hadde det privilegium å yte hellig tjeneste ved Jehovas helligdom. Jeftas datter ble ikke "ofret på bålet" - hun levde resten av livet sitt som tjener for Jehova. Historien tjener som et eksempel på lojalitet og hvor lanft noen er villige til å gå for å oppnå det de ønsker.
BellaRose Skrevet 1. november 2011 Forfatter #12 Skrevet 1. november 2011 Dagens bibelord: 22 Nei, dere er kommet til fjellet Sion, til den levende Guds by, det himmelske Jerusalem, til ti tusener av engler, til en høytidsfeiring, 23 til forsamlingen av de førstefødte som er oppskrevet i himmelen. Dere er kommet til en dommer som er alles Gud, til åndene av de rettferdige som har nådd fullendelsen, 24 til Jesus, mellommannen for en ny pakt, og til det rensende blodet som taler sterkere enn Abels blod. Hebr 12,22-24
BellaRose Skrevet 2. november 2011 Forfatter #13 Skrevet 2. november 2011 Dagens bibelord: 1 Engelen viste meg nå en elv med livets vann, klar som krystall. Den springer ut fra Guds og Lammets trone. 2 Midt mellom byens gate og elven står livets tre, fritt til begge sider. Det bærer frukt tolv ganger og gir sin frukt hver måned. Og bladene på treet er til legedom for folkene. 3 Det skal ikke lenger finnes noen forbannelse. Guds og Lammets trone skal være i byen, og hans tjenere skal tjene ham. 4 De skal se hans ansikt, og de skal ha hans navn på sin panne. 5 Natten skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys av lampe eller av sol, for Herren Gud skal lyse over dem. Og de skal herske som konger i all evighet. 6 Engelen sa til meg: «Disse ordene er troverdige og sanne. Herren, den Gud som gir profetene sin Ånd, har sendt sin engel for å vise sine tjenere det som snart skal skje. 7 Og se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på de profetiske ordene i denne boken.» Åp 22,1-7
Ekerilar Skrevet 2. november 2011 #14 Skrevet 2. november 2011 Jeftas datter ble ikke "ofret på bålet" - hun levde resten av livet sitt som tjener for Jehova. Jo hun ble ofret på bålet. At du kaller det et privilegium synes jeg er groteskt. 1
sofiemyr Skrevet 3. november 2011 #15 Skrevet 3. november 2011 Jo hun ble ofret på bålet. At du kaller det et privilegium synes jeg er groteskt. Til og med WIkipedia er uenig med deg. "Jefta var ifølge Bibelen en av dommerne i oldtidens Israel før kongetiden. Han beseiret ammonittene, som hadde laget vanskeligheter for Israel. Han huskes mest for at han gav Gud et løfte om at den første personen som møtte ham når han kom hjem fra krigen, skulle bli gitt som en «offergave» til Gud. Dette ble hans egen datter. Det har vært mange diskusjoner blant bibellesere om dette. Noen har hevdet at det virkelig var snakk om et menneskeoffer. Men at Guds tjenere skulle ofre mennesker er noe som vanskelig vil være i overensstemmelse med det Bibelen ellers sier. Mange har derfor forklart det med at hun ble innviet til en bestemt form for tempeltjeneste."
BellaRose Skrevet 3. november 2011 Forfatter #16 Skrevet 3. november 2011 Dagens bibelord: 13 Vi vil at dere skal vite, søsken, hva som skjer med dem som er sovnet inn. Dere skal jo ikke sørge som de andre, de som er uten håp. 14 For om Jesus døde og sto opp, og det tror vi, så skal Gud også ved Jesus føre dem som er sovnet inn, sammen med ham. 15 Dette sier vi dere med et ord fra Herren: Vi som fremdeles lever og blir igjen her helt til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er sovnet inn. 16 For når befalingen lyder, når erkeengelen roper og Guds basun høres, da skal Herren selv stige ned fra himmelen, og de døde i Kristus skal stå opp først. 17 Deretter skal vi som er igjen og ennå lever, bli rykket bort sammen med dem i skyene for å møte Herren i luften. Og så skal vi være sammen med Herren for alltid. 18 Trøst og sett mot i hverandre med disse ordene! Tess 4,13-18 Herlig!
sofiemyr Skrevet 3. november 2011 #17 Skrevet 3. november 2011 Åpenbaringen 21:3-4 Da hørte jeg en høy røst fra tronen si: «Se, Guds telt er hos menneskene, og han skal bo hos dem, og de skal være hans folk. Og Gud selv skal være hos dem. Og han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke sorg eller skrik eller smerte skal være mer. De ting som var før, er forsvunnet.» :)
BellaRose Skrevet 3. november 2011 Forfatter #18 Skrevet 3. november 2011 Åpenbaringen 21:3-4 Da hørte jeg en høy røst fra tronen si: «Se, Guds telt er hos menneskene, og han skal bo hos dem, og de skal være hans folk. Og Gud selv skal være hos dem. Og han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke sorg eller skrik eller smerte skal være mer. De ting som var før, er forsvunnet.» :) Fantastisk
Ekerilar Skrevet 3. november 2011 #19 Skrevet 3. november 2011 Men at Guds tjenere skulle ofre mennesker er noe som vanskelig vil være i overensstemmelse med det Bibelen ellers sier. Det synes jeg ikke. Bibelen er jo full av dødsstraffer og påbud om umenneskelige handlinger. Hvorfor er det utenkelig at man ofret mennesker til jahve, når guden selv trampet på mennesker så blodet spruter? Jesaja 63 Hvem er han som kommer fra Edom, fra Bosra i røde klær, han med den staselige drakten, han som skrider fram med stor kraft? «Det er jeg, som taler i rettferd og har makt til å frelse.» 2 Hvorfor er drakten din så rød, lik klærne til en som tråkker druer? 3 «I vinpressen tråkket jeg alene, ingen av folkene var med meg. Jeg tråkket på dem i min vrede og trampet dem ned i min harme. Saften deres sprutet på klærne mine, hele drakten min ble tilsølt. 4 For jeg hadde hevnens dag i hjertet, året for å løse ut var kommet. 5 Jeg så meg om, det var ingen som hjalp, jeg undret meg, men fikk ingen støtte. Armen min hjalp meg, og harmen min støttet meg. 6 Jeg trampet folkene ned i min vrede og knuste dem i min harme, og blodet deres lot jeg renne til jorden.»
sofiemyr Skrevet 3. november 2011 #20 Skrevet 3. november 2011 (endret) Det synes jeg ikke. Bibelen er jo full av dødsstraffer og påbud om umenneskelige handlinger. Hvorfor er det utenkelig at man ofret mennesker til jahve, når guden selv trampet på mennesker så blodet spruter? Den symbolske vinpressen (Joel 3: 13; Åpenbaringen 14: 18—20; 16: 16) er et bilde på hva som kommer til å skje (Harmageddon) - ikke på hva som har skjedd. Slutt å ta enkeltsitat ut av sin sammenheng - eller i det minste google et tema slik at du vet hva du skriver om. Synes dette er en koselig tråd av Tittitt for de av oss som LIKER å lese Bibelen. Vi kan godt diskutere Bibelen i en annen tråd men kan vi ikke bruke denne til det som var hensikten? Du MÅ ikke lese den vet du Endret 3. november 2011 av sofiemyr
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå