Gå til innhold

Skrullete kalenderoverføring i iCal etter oppgradering til Lion

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp.

På jobb bruker jeg windows og outlook og siden jeg ikke har jobbmobil får jeg ikke synket kalender på jobb. Dette har jeg til nå løst ved å maile min egen kalender til meg selv en gang i uka og legge inn .ics filen i iCal for så å synke iPhone mot Pc'n. Det funket flott.

Etter oppgradering til Lion for to dager siden så er det blitt bare surr. Filen er .ics når jeg sender den fra jobb, men når den kommer fram til Mail så er den på mystisk vis blitt konvertert til winmail.dat???? iCal skjønner ikke bæret, og ikke jeg heller.

Er det noen innstillinger jeg kan gjøre enten i outlook, Mail eller iCal som får stakkars kalenderfila mi tilbake til .ics formatet? Jeg kommer til å bli kjempesur hvis jeg skal bli nødt til å legge inn manuelt både i iPhone og i outlook :sur: .

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Å. Gode, gamle winmail.dat. Den er det en stund siden jeg så sist.

Kort svar: Gå inn i Outlook og få den til å slutte å sende e-post i såkalt "rikt tekstformat". Vedlegget vil da vises som vanlig igjen. Apple må ha fjernet støtten for dette formatet i mailklienten i Lion.

Langt svar: Problemet er at Outlook (dvs. Microsoft) insisterer på å bruke et ikke-standardformat for e-post. Grunninnstillingen i Outlook er at den sender mailer i et format som heter RTF, "Rich Text Format".

Dette er forsåvidt greit nok, for man kan sende mailer i et hvilket som helst format man ønsker, så lenge man også sender innholdet som ren tekst ved siden av, noe Outlook faktisk gjør. RTF-mailen vil dukke opp som et vedlegg med navnet "winmail.dat" i alle e-postklienter som ikke snakker MS-formater.

Men hva hvis man har et filvedlegg i mailen? Det normale ville være å legge dette ved som et vedlegg til tekstmailen, slik at man altså får to vedlegg: winmail.dat og det egentlige vedlegget. Men neida, Microsoft fant ut at vedlegget kunne legges inne i winmail.dat-vedlegget, sånn at man får et vedlegg i et vedlegg. Det er ikke i henhold til noen standard på kloden, og resultatet er at vedleggene tilsynelatende er borte, og erstattet av "winmail.dat".

RTF-formatet er dokumentert, og det er derfor mulig for andre e-postprogrammer å støtte dette formatet. De fleste systemer støtter dette idag, fordi alternativet er evig klaging fra alle som mottar mail fra brukere av Outlook (og Outlook Express og Windows Mail).

Endret av Heart
Skrevet

Tusen takk. Da blir det bare "plain text" eller hva det nå er det heter når jeg sender de kalendermailene. (Jeg har aldri likt produktene til Gates & Co, Outlook var den ene formildende omstendigheten. Nå forsvant den også ;) )

Skrevet

:grine: Det virket ikke. Testet løsningen i dag og forsikret meg om at mailen som ble sendt fra outlook var "ren tekst". Vedlegget var klart og tydelig .ics.

Og hva er det som ankommer Mail? Jepp, winmail.dat :kjefte: .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...