Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig ustabile sykluser etter pille slutt. Jeg bruker fertilitetsmonitor, men denne mnd brukte jeg også eggløsningstest for å dobbeltsjekke.

Fertilitetsmointoren viste høy dag 12-15, og max dag 16-17. Men, eggløsningstesten var positiv dag 16, og negativ igjen i dag dag 17. Betyr det at fertilitetsmonitoren tar feil?? Den sier jo at jeg har eggløsning også på dag 17? Grunnen til at det er viktig for meg å finne ut når jeg har eggløsnig er da jeg har kort lutealfase, og vil vite om jeg har 9,10 eller 11 dagers lutealfase.

Tuuuusen takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener ganske sikkert at selve eggløsningen finner sted den dagen el-testen viser negativ igjen. For den fanger opp LH økningen som man har FØR selve egget slipper. Når det først har sluppet, så synker LH verdiene også.

Nå har jeg aldri brukt fertilitetsmonitor, men den viser vel hvilke dager du har størst sjans for å bli gravid. Mens en el-test viser at el er på vei! Du er jo fruktbar på el dagen selvom el-testen viser negativ. Håper du skjønner hva jeg mener?

Man teller dpo fra dagen etter el.

Skrevet

Dag 17 høres derfor ut som eggløsningsdagen :)

Skrevet

Ut i fra det du skriver er eggløsningsdatoen sannsynligvis den 17,og 18 er 1 DPO. Men det er ikke sikkert.

Vil du karlegge dette nøyaktig hadde jeg forsøkt å tempe noen måneder, og registrert dette sammen med EL tester og andre tegn inn i fertilityfriend.com.

Skrevet

Takk for svar :takke:

Da teller jeg dpo fra dag 18, og håper at tante rød ikke kommer på 11 dager:)

Jeg har forresten prøvd å tempe, men det varierer jo med opptil 0,5 gjennom hele syklusen... så skjønner meg ikke helt på det der :sjenert:

Skrevet

Takk for svar :takke:

Da teller jeg dpo fra dag 18, og håper at tante rød ikke kommer på 11 dager:)

Jeg har forresten prøvd å tempe, men det varierer jo med opptil 0,5 gjennom hele syklusen... så skjønner meg ikke helt på det der :sjenert:

Har du satt deg inn i hvordan man temper? Det er viktig å være grundig, i alle fall i begynnelsen. Temperaturene vil variere fra dag til dag, det er trenden over tid man er ute etter. Man bør bruke et program som fertilityfriend.com for å få hjelp til å tolke temperaturene.

Veldig varierende temperaturer gjennom syklusen (med mindre det skyldes at man temper feil) kan tyde på at eggløsning ikke skjer, og at hormonutviklingen ikke er helt som den skal være gjennom syklusen. Jeg fikk positive eggløsningstester selv om jeg ikke hadde eggløsning, temping bekreftet dette. Jeg fant også ut gjennom temping at jeg har progesteronsvikt i ca halvparten av lutefasene mine, noe som også kan tyde på at eggløsning ikke har skjedd helt som den skal.

Skrevet

Har du satt deg inn i hvordan man temper? Det er viktig å være grundig, i alle fall i begynnelsen. Temperaturene vil variere fra dag til dag, det er trenden over tid man er ute etter. Man bør bruke et program som fertilityfriend.com for å få hjelp til å tolke temperaturene.

Veldig varierende temperaturer gjennom syklusen (med mindre det skyldes at man temper feil) kan tyde på at eggløsning ikke skjer, og at hormonutviklingen ikke er helt som den skal være gjennom syklusen. Jeg fikk positive eggløsningstester selv om jeg ikke hadde eggløsning, temping bekreftet dette. Jeg fant også ut gjennom temping at jeg har progesteronsvikt i ca halvparten av lutefasene mine, noe som også kan tyde på at eggløsning ikke har skjedd helt som den skal.

TS her.

Nei, jeg har ikke satt meg helt inn i temping, men tenkte lese meg opp på det i dag :jepp:

I dag var plutselig tempt ganske mye høyere enn den har vært tidligere, og det kan vel tyde på eggløsning..??

Skrevet

TS her.

Nei, jeg har ikke satt meg helt inn i temping, men tenkte lese meg opp på det i dag :jepp:

I dag var plutselig tempt ganske mye høyere enn den har vært tidligere, og det kan vel tyde på eggløsning..??

En temperatur en dag sier ingenting, det kan skyldes at du sov litt lengre enn vanlig, at du sov mer urolig, at du drakk alkohol i går, at du la deg senere enn vanlig i går, at du har spist noe spesielt, at du har rørt på deg før du tempet, og mange andre ting. Eller rene tilfeldigheter

Man må ta temperaturen til akkurat samme tid, før man står opp, hver dag. Da ser man trenden over tid. Ligger temperaturene over flere dager i snitt 0,2-0,5 over det de har gjort de foregående uker tyder det på at eggløsning har vært.

Skrevet

En temperatur en dag sier ingenting, det kan skyldes at du sov litt lengre enn vanlig, at du sov mer urolig, at du drakk alkohol i går, at du la deg senere enn vanlig i går, at du har spist noe spesielt, at du har rørt på deg før du tempet, og mange andre ting. Eller rene tilfeldigheter

Man må ta temperaturen til akkurat samme tid, før man står opp, hver dag. Da ser man trenden over tid. Ligger temperaturene over flere dager i snitt 0,2-0,5 over det de har gjort de foregående uker tyder det på at eggløsning har vært.

TS her:)

Takk for gode råd :takke:

Jeg skal nå begynne tempe samme tid hver morgen, selv i helgene.

Vi har bare vært prøvere i 3pp, men i de to foregående perioene fikk jeg mensen 7-8 dager etter utslag på fertilitetsmonitoren :frustrert: Og ettersom jeg er 32 år, er det vel greit å ikke vente for lenge før jeg finner ut om det skulle være noe som kan hindre en liten etterlengtet spire.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...