AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #1 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men håper kanskje noen i samme eller lignende situasjon kan gi meg noen gode råd. først og fremst har jeg behov for å få ut litt frustrasjon.. Jeg sluttet på p-pillen i januar, hadde pille-mens i februar, og ble suuuperglad da jeg fikk tilbake mens allerede i mars. Var forberedt på å måtte vente lenge siden jeg hadde hørt om at det kunne ta opp til et år før man fikk mensen tilbake. MEN så kom ikke mensen likevel hverken i april, mai, juni osv.. ikke før i starten av september. Og jeg har selvfølgelig hele tiden hatt et lite håp om at det kunne være fordi jeg var blitt gravid, har derfor tatt mange bortkastede tester underveis som selvfølgelig var negative. Nå går jeg og venter på mensen igjen som egentlig burde kommet for noen uker siden, men som jeg ikke aner hvor lenge jeg kommer til å måtte vente på denne gang heller. Er det noen av dere andre som har hatt det tilsvarende? Har mensen stabilisert seg eller har den fortsatt vært så uregelmessig? Jeg har siste tiden tenkt mer og mer på at jeg bl.a. faktisk aldri hadde regelmessig mens før jeg begynnte på p-pillen, da hoppet den ofte over en måned eller to. I tillegg har jeg vært normalvektig frem til i begynnelsen av 20-årene, og nå er jeg overketig med store problemer med å gå ned. Lettere sakt så føler jeg mer og mer at jeg oppfyller disse og alle de andre symptomene på PCO, og blir litt frustrert av dette. Jeg og samboer er noen av de få igjen som enda ikke har barn i vår omgangskrets, og vi får følgelig mange spørsmål og kommentarer om dette. Vi har ikke vært aktive prøvere så lenge enda, men jeg kjenner allerede på at det er belastende for psyken at alle andre forventer at vi skal få barn når som helst (de vet ikke at vi prøver for jeg frykter at det ikke vil klaffe så fort og holder derfor kortene tett til brystet om dette) Det hjelper heller ikke at jeg har gått opp i vekt og at det typisk legger seg på magen min. Når folk på jobben kaster flakkende blikk ned på magen min i tide og utide så synes jeg det er sårt av flere grunner.. Jeg har ikke lyst, men føler jeg snart burde gå til lege eller gynekolog med dette i tilfelle det ikke løser seg av seg selv, er imidlertid litt usikker på om det er for tidlig enda. Kan man gå direkte til gynekolog eller må man innom lege? (vil helst unngå dette da jeg vet at vikarlegen for fastlegen min er helt nyutdannet og på min alder). Jeg beklager langt innlegg, men føltes godt å i det minstre få luftet noen tanker..
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 Det er nok mest sannsynlig bare kluss etter p-pillene, selv om du hadde to vanlige syklusser. Men det kan jo også være hormonforandringer som PCOS o.l. Du kan gå rett til en privat gynekolog, det koster ca 1000 kr +. Om du vil til en offentlig gynekolog som koster ca 300-400 kr så må du ha henvisning fra fastlegen, men du behøver ikke å la deg undersøke av han først, bare be om en henvisning.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #3 Skrevet 30. oktober 2011 Hei Jeg sluttet også på p-plaster i februar. Fikk mensen i april/mai(?), så hadde jeg to normale sykluser, også klusset den seg til med masse blødninger og tull i 2 måneder. Nå har jeg ikke hatt mensen siden september! Føles som at det er et halvt år siden sist.. Jeg var hos legen, egentlig om noe annet, men tok opp dette med mensen da. Hun sa at jeg måtte bare være tålmodig og ikke stresse med det. Også sa hun at om jeg ikke var blitt gravid 1,5 år etter pilleslutt, skulle jeg ta kontakt. Hun sa også at om de sendte henvisning før dette kom de bare i retur. Tror noe som kanskje kan hjelpe deg er å gå ned i vekt. Kjenner en som prøvde å bli gravid i 10 år før hun ble det. Hun ble gravid med en gang hun var blitt normalvektig.. Nå vet jeg om mange som er overvektig og har et lass av barn da, så er ikke sikkert dette gjelder deg.
feelunique Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Jeg sluttet på pilla november i fjor.. da hadde jeg mensen som vanlig i desember og januar, så kom den ikke tilbake før i juni... frustrerende! Vært hos fastlegen min to ganger, som ikke kunne se noen feil. Så, jeg har blitt henvist til en gynekolog i desember.. Veldig spent på den timen.. Håper snart det blir vår tur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå