Gå til innhold

Hjemmelaga lavkarbo-sjokolade

Anbefalte innlegg

Gjest shirelle
Skrevet

Er det noen av dere som kan å lage hjemmelaga lavkarbo-sjokolade? Jeg lurer på om det i det hele tatt går an? Og om det blir godt? :)

Hvis man kjøper kakao, kakaosmør og f.eks. stevia eller annen søtning uten karbohydrater. Men man trenger vel en del andre ingredienser og? De fleste "hjemmelaga-sjokolade"-ingrediensene jeg har sett har inneholdt en del karbohydrater.

Skrevet

Prøv denne:

Oppskrift på sjokolade

50 gram kakaosmør

90 gram kakaomasse

3 ts tagatesse

5 ts yaconsirup

15-20 dråper stevia med vaniljesmak

Fremgangsmåte;

Hakk kakaosmør og kakaomasse i små biter

Ha dette opp i en bolle og smelt massen over vannbad (her er det viktig å ikke bruke varme over 40 grader, for hvis du gjør det kan du likegjerne kjøpe billigere ingredienser enn jeg bruker her for da blir ikke sjokoladen rå likevel)

Smak til sjokolademassen med søtning, du kan velge søtning selv, men bruk da naturlig og ikke kunstig søtning, og det anbefales at man bruker tre forskjellige søtninger da dette gir best resultat, de utfyller hverandre på en måte

Hell sjokoladen i former, da helst av silikon eller et mykt materiale, det blir da enklere å sprette de ut av formen når de er stivnet...Har du ikke former kan du helle massen i bunnen av en plastboks eller lignende!

Sett sjokoladen til avkjøling enten i kjøleskapet eller i frysen, alt avhengig av hvor travelt du har det!!!

Gjest shirelle
Skrevet

Takk :) har også lyst til å lage sjokolade med noe a la karamell-fyll i og :)

Skrevet

Takk :) har også lyst til å lage sjokolade med noe a la karamell-fyll i og :)

Finnes mange måter å lage karamellfyll på. Den enkleste er etter min smak å bruke yaconsirup og english toffee stevia.dråper (hvis man har), nam, smaker smil!

Man kan også bruke f.eks mandelsmør og blande med yaconsirup og det vil få en karamellsmak.

English Toffe Stevia dråper er gull verdt om man vil smakssette med karamell, men samtidig unngå sukker eller kunstige søtstoff. Kjøpes på iHerb da, men de smaker nydelig, det samme gjelder Vanilla creme som foreslås over her. :)

Gjest shirelle
Skrevet

Hvor får jeg tak i mandelsmør?

Er det noen måte å få sjokoladen mindre mørk på?

Jeg lagde sjokolade fra et kit i går, med gojibær. Synes det smakte greit, men det er litt for mørk sjokolade til at jeg synes det er kjempegodt.

Gjest shirelle
Skrevet

Tenkte å kjøpe disse ingrediensene:

- Kakaosmør

- Kakaopulver

- Yaconsirup

- English toffee stevia

- Vanilla creme stevia

- Himalayasalt

- Kakaonibs

- Vaniljepulver

Har kokosolje fra før av.

Trenger jeg alt dette? Trenger jeg noe mer?

Er så mange ingredienser jeg leser om, Maca, carob, yaconpulver, agave, lecitin, lucuma, mesquite... er det viktige ingredienser?

Men ikke alt er lavkarbo, så da er hele poenget borte for meg. Er heller ikke så viktig med at det er raw og supersunt og sånt, men det er jo kjekt det og :)

Jeg vil bare ha sjokolade som smaker godt og som er lavkarbo, og ikke gir vondt i magen og sånt :) Det er det viktigste for meg. Det andre blir bare en bonus ;)

Skrevet

Tenkte å kjøpe disse ingrediensene:

- Kakaosmør

- Kakaopulver

- Yaconsirup

- English toffee stevia

- Vanilla creme stevia

- Himalayasalt

- Kakaonibs

- Vaniljepulver

Har kokosolje fra før av.

Trenger jeg alt dette? Trenger jeg noe mer?

Er så mange ingredienser jeg leser om, Maca, carob, yaconpulver, agave, lecitin, lucuma, mesquite... er det viktige ingredienser?

Men ikke alt er lavkarbo, så da er hele poenget borte for meg. Er heller ikke så viktig med at det er raw og supersunt og sånt, men det er jo kjekt det og :)

Jeg vil bare ha sjokolade som smaker godt og som er lavkarbo, og ikke gir vondt i magen og sånt :) Det er det viktigste for meg. Det andre blir bare en bonus ;)

Mandelsmør kan du lage selv ved å kverne mandler i kaffelvern eller foodprosessor. Det tar litt tid før mandlene slipper fettet, men etter 5-10 minutter har du hjemmelaget mandelsmør. Evt. kan det kjøpes på helsekost.

Etter MIN smak trenger du ikke alle de ingrediensene du ramser opp her, men hvis du ønsker deg en MILD og lavkarbo, GOD sjokolade vil jeg si at yaconsirup, kokosolje, kakaofett, kakaopulver og english stevia er et must. For å gjøre sjokoladen enda litt søtere kan du tilsette alt av søtning, som f.eks sukrin, men da må du røre godt slik at sukkerkornene ikke synker og legger seg på bunnen. Du kan også blande inn f.eks mandelsmør for å gjøre sjokoladen mildere på smak. :)Mange muligheter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...