Gå til innhold

Kristne vs "hedninger"

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har kikket litt på forumet her og ser at hver gang noen stiller spørsmål ved kristendommen, så tar noen kristne dette nærmest som personlig kritikk, og blir nesten fornærmet. Enkle spørsmål om skapelsen o.l. blir mottatt med spørsmål om hva som er vitsen med å lure på det.

Jeg mener at ordet "tro", forutsetter skepsis. (F.eks. et utsagn: "jeg tror på Gud og vet at han elsker meg", er jo helt ulogisk) Uten skepsis er tro viten, og hvis en eventuell Gud hadde villet at vi skulle vite, så hadde alt vært oppe i dagen og lett å bevise.

Jeg mener at hvis du skal kalle deg troende, så bør du tvile i blandt og ikke være så bombesikker på alt. Bibelen er tross alt en bok som er skrevet for noen tusen år siden av, i hovedsak, menn fra en annen kultur og tid. Hvis det var Gud som skapte oss, med hjerne og det hele, så ville han nok at vi skulle bruke den, også når det gjelder Han og bibelen.

Bare noen betraktninger fra lille meg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Hedning brukes i dag om en som ikke er "rettroende", dvs ikke bekjenner seg til en av de store religionene. Man er også hedning dersom man bekjenner seg til f.eks paganismen.

Je er hedning je å, ma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer gjerne på spørsmål om min tro, hvis de er stilt på en høflig måte som ikke latterliggjør meg. Hvis den samme personen stadig stiller spørsmål eller kommer med utsagn som jeg oppfatter som latterliggjørende forbeholder jeg meg retten til å gi beskjed om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis du er hedning så har du ingen formening om det, temaet er ukjent, aldri hørt om kristendom.

Det finnes flere måter å tolke begrepet hedning på:

-Det kan være de som ble kristnet sist, fordi de bodde langt ute på hedene.(jf. din definisjon, VesleBråka)

-Moderne paganister

-Eller, ganske enkelt, de som ikke tror på den kristne gud og bibelen og som ikke tilhører noen kirke.

Jeg kalte meg heller ikke hedning, men brukte det begrepet fordi det er det ordet jeg har hørt brukt om ikke-troende.

Jeg svarer gjerne på spørsmål om min tro, hvis de er stilt på en høflig måte som ikke latterliggjør meg.

Det høres ut som du mener at du har monopol på den kristne tro. Tviler på at det er noen som er ute etter å latterliggjøre deg personlig. Vi andre er også vokst opp med jul og påske, barnedåp, konfirmasjon og kirkebryllup. Vi er en del av et kristent samfunn (som Norge jo er), og jeg forbeholder meg retten til å stille spørsmål hvis det er noe jeg ikke forstår. Jeg har ingen intensjoner om å fornærme noen. Kanskje jeg bare prøver å gjøre kristendom mer logisk for meg. Kanskje det også er min tro, ved at jeg tviler. Hvis kristendom var helt uten interesse for meg, så hadde jeg ikke giddet å spørre spørsmål ang. det heller.

-Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som du mener at du har monopol på den kristne tro.

-Lille meg

Poirot sier at hun kan svare på spørsmål om SIN tro! Hvordan i alle dager kan du får det til bety at hun tar monopol på hele den kristne tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Jeg svarer gjerne på spørsmål om min tro, hvis de er stilt på en høflig måte som ikke latterliggjør meg.

Det høres ut som du mener at du har monopol på den kristne tro. Tviler på at det er noen som er ute etter å latterliggjøre deg personlig.

??????

Det er da mange måter å tro på, og jeg har i liten grad utbrodert hvordan jeg tror. Nei, jeg tror IKKE at jeg har monopol på noen som helst tro.Mener du at man ikke kan svare i det hele tatt, for da sier man at man har monopol? Jeg kan svare for meg.

Greit at du tviler på at noen er ute etter å latterliggjøre. Til det siterer jeg meg sev:

Hvis den samme personen stadig stiller spørsmål eller kommer med utsagn som jeg oppfatter som latterliggjørende forbeholder jeg meg retten til å gi beskjed om det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest optimist!
Jeg svarer gjerne på spørsmål om min tro' date=' hvis de er stilt på en høflig måte som ikke latterliggjør meg. Hvis den samme personen stadig stiller spørsmål eller kommer med utsagn som jeg oppfatter som latterliggjørende forbeholder jeg meg retten til å gi beskjed om det.[/quote']

:enig:

Spør gjerne, men jeg vil gjerne at folk viser respekt på samme måte som de vil bli respektert selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampeskjermen (ulogget)

Jeg ser at hva som ligger i ordet hedning blir diskutert.

Det er et spørsmål med mange svar.

En ting er hva ordet opprinnelig betyr. En annen ting er hva folk legger i ordet.

Det som i norske bibler har vært oversatt med "hedning", er det greske ordet ethnos. Det er noe ganske annet enn f.eks ordet pagan (latin).

Nå er det heller ikke slik at et ords grunnbetydning nødvendigvis er "den rette". Det er slik at samfunnet utvikler språket og mange ord kan få nye betydninger. (om det er bra eller ikke er en annen diskusjon).

Derfor kan "hedning" brukes både om de som ikke har hørt evangeliet.

- om de som har hørt evangeliet og tatt avstand fra det.

- om de som bekjenner seg til naturreligion.

Det norske ordet hedning er ikke et bra ord for å oversette det Bibelen skriver om ethnos. I Det nye testamentet betyr dette "de som ikke tilhører det jødiske folk". Senere i kirken har samme ordet blitt brukt for å definere dem som står utenfor "gudsfolket".

Dette er utrolig komplisert. Slik er det med språk.

Så til hovedspørsmålet.

Jeg har lest ganske mye her på KG. Jeg har av og til inntrykk av at kristne her inne nesten blir presset til å forklare alt. Det er ganske mye i verden som ikke forklares av den kristne tro. De fleste kristne klarer også godt å leve med det.

For kristne som har et bibelsyn som ikke er stokk konservativt, er det ikke mye poeng i å gå inn på en debatt om detaljer i skapelsesberetningen. Da må det være lov å svare at det faktisk ikke er relevant for mange troende. Det må også være lov å være litt kritisk tilbake og lure på hvorfor folk faktisk spør. Det er først da en kan svare bra.

Etter å ha lest mange innlegg ser jeg at det er stor forskjell på kristne som svarer. Det er naturlig da kristendommen er en religion med stort mangfold. Noe som også kjennetegner de fleste livssyn.

Det kan virke som om det er mer følelsesladet å diskutere kristendom enn mye annet som handler om religion. Det er forståelig i og med at de fleste har følelser for eller mot kristne/bibel/kirke/. Det er vanskelig i et samfunn som Norge å se religionen "utenfra". Det er lettere å diskutere buddhisme fordi det ikke i samme grad rører ved noe i bakgrunnen til den enkelte.

Uansett hvordan det er, er det veldig bra å diskutere tro og livssyn så lenge respekten for andre ligger til grunn.

Lampeskjerm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan det er, er det veldig bra å diskutere tro og livssyn så lenge respekten for andre ligger til grunn.

Helt enig! :)

Respekt er viktig i religions-diskusjoner. Om man er satanist, hedning eller kristen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...