Gå til innhold

Er egentlig kyllingkjøttdeig sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa mener at kjøttdeigen er laget av den dårlige delen av kyllingen, eller det kjøttet som er igjen etter å ha tatt vekk de "fine" delene. Jeg kan forstå dette, da filétene er rimelig dyre, men det er vel fremdeles sunt og ok å spise?

Dog ble jeg overrasket over at det var nesten 8 gram fett per 100 gram(!!!), null karbo og 24(tror jeg)g proteiner. Hvor kommer alt fettet fra? Jeg trodde kylling var magert, eller er ikke 8 gram så mye, kanskje? Er denne kjøttdeigen noe jeg kan spise mye av, eller bør jeg holde meg unna? Kjøpte det for første gang i dag fordi jeg er veldig glad i kjøtt og kylling, og fordi det er et billig sunt(?) alternativ.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har behov for fett også, og fettet i kyllingen er sunt for oss og lettere å fordøye.

Skrevet

Fettet kommer nok fra ryggmargen. Kylligkjøttdeig er MUK kjøtt som regel, og da går hele skrotten gjennom maskinen.

Skrevet

Mente beinmarg! Sunt og godt.

Skrevet

Fettet kommer nok fra ryggmargen. Kylligkjøttdeig er MUK kjøtt som regel, og da går hele skrotten gjennom maskinen.

Og mye av den kommer ut igjen. MUK er forkortelse for "maskinelt utbeinet kjøtt". Mao. er det ikke akkurat snakk om at de maler opp hele kyllingskrotten, men at de bruker maskiner til å skille kjøtt og bein. Og da blir det gjerne med litt brusk og marg. Som strengt tatt ikke er noen krise; denslags har vi spist i flere tusen år.

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke lov å selge muk uten å merke det her i Norge.

Skrevet

Fettet kommer vel hovedsaklig fra skinnet på kyllingen.

Skrevet

Hva annet inneholder kyllingkjøttdeigen da? Eller annen kjøttdeig, for den delen... TS sier at det bare er 32 % proteiner, fett og karbohydrater (til sammen). Hva er det andre da? :klo:

Skrevet

Hva annet inneholder kyllingkjøttdeigen da? Eller annen kjøttdeig, for den delen... TS sier at det bare er 32 % proteiner, fett og karbohydrater (til sammen). Hva er det andre da? :klo:

Den inneholder nok en god del vann.

• Liker 1
Skrevet

Fikk ikke noe eget på kylling, men vanlig kjøttdeig inneholder 68% vann.

http://www.næringsinnhold.no

Skrevet

Kyllingkjøttdeigen til coop er nøkkelhullsmerket, så da skal den jo være et sunnere alternativ. For meg som student passer det ypperlig. Det er billigere og sunnere enn vanlig kjøttdeig, og jeg synes det smaker bedre. Kunne også kjøpt karbonadedeig men den er en god del dyrere (bedre kvalitet på kjøttet?), eller svinekjøttdeig.

Kyllingkjøttdeigen til rema 1000 står ikke merket med MUK-kjøtt som en av ingrediensene.

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

MUK er ikke noe bransjen liker å snakke om. Men kravet om billigere kjøttvarer fører til at stadig mer av skrottene utnyttes. MUK er en masse som lages ved at bein og annet avfall fra slaktede griser og fjørkre sendes gjennom en spesiell maskin. Disse MUK-maskinene behandler slakteriavfallet slik at også kjøttrester, som ikke lar seg skjære bort med kniv, utnyttes. I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester. Av den grunn er det ikke tillatt å lage MUK av storfe og sau, da det kan spre sykdommer som kugalskap. Foreløpig har ikke MUK tatt helt av i Norge. Du behøver likevel ikke å lete lenge for å finne mat med MUK i en norsk kjøledisk. Det meste som selges av mat med MUK, merkes ikke i det hele tatt. Dette gjelder særlig ferdigmat av kylling og kalkun.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Veldig mye boksemat o.l inneholder mye MUK (sånn mat som kjøttboller og spaghetti på boks) men urk, hvem orker å spise sånn mat?

• Liker 1
Skrevet

Kyllingfilé trenger ikke å bli så dyrt hvis du kjøper first price. Det er samme kjøttet som det dyrere alternativet, de har bare ofte feil størrelse, eller ser ikke like pene ut som de som er merket Prior :)

Skrevet

Dere som mener det selges så mye umerket muk, har dere noen kilde på det, eller er det bare synsing?

Gjest Consensio
Skrevet

Bosematen er vel merket med det, er det ikke?

Lenge siden jeg har sett på en slik boks, men om jeg husker det så skal jeg kikke på de når jeg er på butikken neste gang.

Skrevet

Kyllingfilé trenger ikke å bli så dyrt hvis du kjøper first price. Det er samme kjøttet som det dyrere alternativet, de har bare ofte feil størrelse, eller ser ikke like pene ut som de som er merket Prior :)

Du betaler nok for mye vann her, siden FP sine frosner kyllingfileter er "marinert" i saltvann.

Skrevet

Det er ikke MUK i kyllingkjøttdeigen fra feks prior og den stolte hane, det ville stått på pakningen. Hvis du hadde lest på næringinnholdet på en pakke med kyllinglår naturell, så ville du sett at det er en god del fett i dette kjøttet. De fleste kyllingkjøttdeigene er laget av lårkjøtt, som er fetere kjøtt enn kyllingfilet. Men fettet er stort sett av det sunne slaget, så tror ikke det skal være noen fare der :)

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

Det er ikke MUK i kyllingkjøttdeigen fra feks prior og den stolte hane, det ville stått på pakningen. Hvis du hadde lest på næringinnholdet på en pakke med kyllinglår naturell, så ville du sett at det er en god del fett i dette kjøttet. De fleste kyllingkjøttdeigene er laget av lårkjøtt, som er fetere kjøtt enn kyllingfilet. Men fettet er stort sett av det sunne slaget, så tror ikke det skal være noen fare der :)

hvis du leser linken jeg la ut her, så ser du at prior ikke merker det, men det er muk i hehe

Endret av Nuppdupp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...