Gå til innhold

klør forsatt etter luse kur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 8 år har fått lus å hun fikk første kur mot dette for tre dager siden.

Men enda går hun å klør en god del :S

Betyr det at kuren ikke virket som den skulle?

Eller gir ikke kløen seg før hun har fått begge kurene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min på 8 år har fått lus å hun fikk første kur mot dette for tre dager siden.

Men enda går hun å klør en god del :S

Betyr det at kuren ikke virket som den skulle?

Eller gir ikke kløen seg før hun har fått begge kurene?

For å finne ut om kuren virket, må du jo undersøke om det fremdeles er lus igjen i håret ...

• Liker 1
Skrevet

For å finne ut om kuren virket, må du jo undersøke om det fremdeles er lus igjen i håret ...

Har letet med lusekammen å finner ingen lus men en del egg.

Men eggene skal vel ikke klø?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det kan hende at huda i hovudbotnen er irritert etter luseangrepet. Det kan også vere ein vane. Husk på at kløinga eigentleg er som resultat av ein allergisk reaksjon på lusa, og den oppstår stort sett to-tre månader etter at ein fekk lus. Her i huset har vi hatt lus mange gongar, men vi har aldri klødd noko særleg. Det er sikkert fordi lusa har blitt oppdaga tidleg. Har du vaska/fryst ned alt sengetøy, kosebamsar, hårbørstar og strikkar og slikt? Er heile familien behandla?

Skrevet

Har letet med lusekammen å finner ingen lus men en del egg.

Men eggene skal vel ikke klø?

det tar bare noen dager til egg blir til lus. For å kvitte deg lus må du kvitte deg med alle eggene og for å bli kvitt alle egg må du bruke lusekam. Det er en drittjobb men det er den eneste måte du blir kvitt lus for evig og alltid, ellers så kommer de vel tilbake. Husk å fjerne eggene selv om de er døde (de blir hvite/gjennomsiktige) Hilsen, ei jente som hadde lus veldig lenge når hun var liten :fnise:

Skrevet

Er heile familien behandla?

Jeg håper ikke folk behandler hele familien "for sikkerhets skyld"? Det er BARE den/de som har lus som skal behandles!

Skrevet

Jeg vil si, at med 4 barn i huset, har vi hatt våres dose av lus.

Men vi bruker ikke luse-middel, da det altfor mange gange ikke har funket.

Vi bruker enkelt og greit luse kam. No når det er sesong for lus, bruker vi fast luse kammen en gang i uka, for at forebygge og oppdage lusa fort.

Ved lus, kammer vi det hver kveld og det har alltid virket.

Det krever selvsagt litt mer end en luse kur, men det hjelper 100 %

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

man skal ta kuren 2 ganger. første gang grer man ut eggene nøye, så tar man kuren. etter 3 dager skal man ta kuren igjen. eggene dør jo ikke. er veldig viktig å dra lusekammen nøye. mellom de 2 gangene man gjør det og etterpå skal kammen kokes. det funker veldig bra

Endret av Nuppdupp
Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg håper ikke folk behandler hele familien "for sikkerhets skyld"? Det er BARE den/de som har lus som skal behandles!

I småbarnsfamiliar bør definitivt alle behandlast. Kva skade kan det gjere? Resistens? Viss der ikkje er lus så er der jo ingen lus å gjere resistente?

Gjest Nuppdupp
Skrevet

I småbarnsfamiliar bør definitivt alle behandlast. Kva skade kan det gjere? Resistens? Viss der ikkje er lus så er der jo ingen lus å gjere resistente?

anbefales ikke. verken fra lege eller på apoteket. det skal stå på vedlegget også

• Liker 1
Skrevet

I følge brosjyren til FHI skal kun de som har fått påvist lus behandles med lusemiddel.

De andre finkjemmes med lusekam hver dag til lusa er borte.

Skrevet

Det finns lusmedel på apoteket som är ett mekaniskt skydd, en slags olja, som inte ger resistenta löss. Den hjälper också mot kliande hårbotten

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det finns lusmedel på apoteket som är ett mekaniskt skydd, en slags olja, som inte ger resistenta löss. Den hjälper också mot kliande hårbotten

De har sluttet mer og mer med kjemisk lusemiddel, nettopp p.g.a det du beskriver her: resistens.

De nye lusemidlene er basert på å kvele lusa med oljer som får sitte i håret en stund, rundt et kvarter. Etter en uke behandler du på nytt.

Lusekammen er effektiv, men selv om det er en nitcomb ( som skal ta eggene også) kan det hende at egg sitter igjen i håret.

Del håret i paseer og fjærn eggene med fingrene- napp ut håret egget sitter på.

Som mange skriver over her klør det en del etter at barnet har hatt lusekur. Det er en allergisk reaksjon på lusebittet (samme som et myggstikk som klør i mange dager etter at en er bitt)

Det går over.

Alle i familien kan behandles hvis lusemiddelet er basert på oljer - ikke kjemi.

Man trenger ikke å fryse ned sengetøy o.l.

Lusa overlever kun få timer når den er ute av håret. Egg overlever heller ikke lenge ute av håret.

Lusa hopper ikke- den kryper fra hode til hode.

Ved å flette håret til jentene stramt inntil hodet vil det være vanskeligere for lusa å få tak når den skal fra et hode til et annet, så det kan være lurt i perioder med luseutbrudd på skole\ barnehage.

Lus er noe ekkelt herk :tristbla:

Endret av La Guapa
Skrevet

Kan man se lus tydelig? Jeg klør og klør, men ingen tegn til lus- de hadde jeg vel sett?

Har brukt lusekam, ingenting der heller.

Jeg farger håret mye så jeg lurer på om det er irritert hodebunn.

Skrevet

Ja, du kan se lus.

Om hårbotten är irriterad kan det vara många orsaker, det bästa är att gå till en läkare för att se vad det beror på.

Jag hade irriterad hårbotten med massor med hudflassing. Det visade sig vara ett slags psoriasis liknande utslag (trots att jag aldrig haft det tidigare) och jag fick en hydrokortisonlösning mot det.

Det hade också kunnat vara svamp och då hade det blivit en helt annan behandling.

Mitt kliade något fruktansvärt och hela hårbotten var röd och irriterad i tillägg. Medicinen hjälpte till slut.

Skrevet (endret)

Kan man se lus tydelig? Jeg klør og klør, men ingen tegn til lus- de hadde jeg vel sett?

Har brukt lusekam, ingenting der heller.

Jeg farger håret mye så jeg lurer på om det er irritert hodebunn.

Lusene er mest synlige i områdene rundt nakken og ørene. Du kan bruke en penn for å dele håret i disse områdene, hvis du ser noe som kryper rundt der, er det da lusene. Det er også vanlig å finne eggene fordeldt i disse områdene.

Jeg husker at jeg lidet med lus veldig lenge og fikk ingen effekt av lusemiddel. Da fikk jeg kur av bestemor, når jeg hadde våt hår, helte hun litt og litt på en halv flaske balsam og med en kam fjernet hun eggene og lus. Det tok opptil flere timer, men etter det var problemet lost og fikk aldri mer lus igjen. Man kan godt prøve dette om alt annet ikke virker.

Edit: Er det bare meg eller så klør hodet når man snakker om lus? :fnise:

Endret av Natalie_M
Gjest navnelapp
Skrevet

Men det er dette eg ikkje forstår: Viss ein kjem i skade for å behandle nokon som ikkje har lus; når det ikkje er nokre lus der, korleis kan det då opparbeide seg resistens? Det er jo ingen lus der som kan opparbeide seg resistens?

Gjest Tulla81
Skrevet

Klør også når det snakkes om lus.. :( Dattera mi på 5 hadde lus i sommer. Ho ble smitta av ei venninne, men jeg fant bare ei lus ingen egg..så det var heldigvis ikke så ille..

Skrevet

Men det er dette eg ikkje forstår: Viss ein kjem i skade for å behandle nokon som ikkje har lus; når det ikkje er nokre lus der, korleis kan det då opparbeide seg resistens? Det er jo ingen lus der som kan opparbeide seg resistens?

Vel, for å si det enkelt; lusemiddelet som du skyller ned i sluket, forsvinner ikke ut i det "store intet". Jo flere flasker med kjemikalier du spyr ut i naturen, jo større er sjansen for miljøpåvirkning som kan føre til resistens. Ikke i hjemmet ditt, eller på ditt hode, men i en større sammenheng.

Skrevet

Her har vi klødd like mye av lusmiddelet som av lusa. Det er nokså sterke saker, og det tørker ut hodebunnen. Lusemiddel sluttet vi med etter at vi fikk elektrisk lusekam i hus. En genial oppfinnelse. Lusa drepes av elektrisk støt, og man slipper å ha kjemikalier i hodet/tenke på problemet med resistens osv.

Skjønner ikke hvorfor ikke flere investerer i en sånn. Kjøpes på helsekost, jeg betalte ca 400 kroner, tror jeg, og det sparer man kjapt inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...