Gjest Mikkel Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Hei alle! Nå har jeg og samboeren min en liten diskusjon gående her. Vi har en herlig gutt på 4 år, som akkurat nå plasker i badekaret mens mor sitter (pottesur) og ser på. Diskusjonen er som følger: Jeg (far) har tappet i badetvannet, hjulpet ham oppi, gitt ham leker og holdt ham med selvskap. Og når han begynte å leke pent for seg selv, gikk jeg ut på kjøkkenet for å holde øye med middagen... Nå vil mange av dere reagere, men jeg må forklare en ting først. Slik som planløsningen er i leiligheta vår, er kjøkkenet rett ved siden av badet, og når jeg står ved komfyren og rører i gryta, er det i underkant av 2 meter til badekaret. Vi har forresten ikke badekar, men en badebalje som vi setter i dusjkabinettet. Døra til badet står åpen, og med å ta ett skritt til siden der jeg står ved komfyren, kan jeg se ham. I tillegg har jeg begge ørene vidåpne, og i det øyeblikket det blir stille i badekaret (dvs, når jukeboksen vår på fire trekker pusten), spør jeg ham om det går bra, eller om han bæsjer i badetvannet (hysterisk morsomt, ikke sant? Det synes i alle fall fireåringen vår). Men min samboer mener at jeg ikke holder oppsyn med guttungen, og er livredd for at han skal drukne fordi jeg ikke passer på ham. Hun forlanger at en av oss skal sitte der inne og se på ham til han er ferdig, og jeg synes hun er urimelig og overreagerer (hun liker heller ikke at han er alene ute i hagen når vi er på hytta)... Vi trenger deres mening om situasjonen. Hvem synes dere har mest rett? Er jeg skjødesløs, eller er hun overbeskyttende? Jeg mener i alle fall at jeg holder øye med guttungen, da mesteparten av oppmerksomheta mi går med på å lytte til lydene han lager fra badet, og snakke m ham om det blir "mystisk stille".
Gjest Annaires Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg går ut og inn av badet når frøkna bader. Har alltid døren oppe, og hører jo hun holder på. Om hun skulle falle den lille stunden vi ikke er der inne kan vi være der på få sekunder... Raskere på pletten enn om vi f.eks hadde sittet på gulvet der inne. Vi har også kjøkkenet rett ved siden av badet.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Tja, vanskelig å si uten å vere der, men høres nå ut som om du virkelig har tenkt igjennom dette da. Jeg har ikke barn selv enda, men var "stemamma" i fem år. Men vi hadde ikke badekar, jenta satt på en krakk i dusjen og vi dusjet henne fra hun var to år (når jeg kom inn i bildet) Men en 4 åring har ofte passe forstand, så tror kanskje jeg også kunne gått frem og tilbake om det var så kort imellom som du beskriver, men måtte jo selvfølgelig sett an situasjonen, hvordan barnet er og sånt. Man hører jo når det blir stille som du sier Tror dere må snakke litt igjennom dette etter situasjonen er over
Ulrikke Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Da snuppa mi var fire år (nå fyller hun seks om en uke) satt hun definitivt alene i badekaret (vi har "vanlig" badekar). Døra åpen, og - som du gjør - med en gang frk munndiare ble stille, spurte vi henne om alt var bra (og vi fikk drillet henne til å svare med en gang da, istedenfor å være stille fordi det var morsomt å lure oss...) Jeg holdt volum på tv/radio nede sånn at jeg hørte henne uten å anstrenge meg - men aldri i verden om jeg hadde sittet på badet i tre kvarter for å se på at hun bada! Samboeren din er nok engstelig, og det skal ikke mer enn 10 cm vann til for at et barn skal drukne - men jeg vurderte det dithen at jeg hadde vært på badet på fire sekunder om det skulle være noe, i tillegg til at badestunden neppe hadde vært koselig for snuppa med ei utålmodig mor ved siden av... Helt enig med deg i dette tilfellet!
fullmånebrud Skrevet 28. oktober 2011 #5 Skrevet 28. oktober 2011 Ungene mine har badet alene i badekar fra de var rundt den alderen. Og som de andre som svarer så har jeg spurt om alt er bra når det blir stille. Kort vei fra hele leiligheten til badet
momo Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 Her bader min 4 åring alene, jeg benytter den tiden til å brette tøy og legge på plass, da dette skjer rett utenfor badet. Og døra til badet er åpen, han sitter jo og skravler og leker kronisk, så hører jo hele tiden at han har det bra. Gjorde det samme med datteren min, og hun kunne man virkelig høre, hun brukte jo badekaret som vannsklie og bråka som noe annet rart. Da følte jeg at jeg kunne bevege meg lenger unna.
Harlekin Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg synes det du gjør høres helt greit ut. Hos oss er det omvendt, jeg er den "avslappede" og pappaen den "ekstrapåpasselige". Jeg mener at man kan ikke være i samme rom som ungene hele tiden, og man må slippe taket litt. I denne situasjonen er du jo ekstra på vakt også.
Umuriel Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg går ut og inn av badet. Har også badestamp, og døra er til en hver tid helt åpen. Hører ham skravle og leke. Men som regel er jeg inne på badet, benytter sjansen til å brette tøy fra tørketrommelen eller sette på en maskin med klær/henge opp tøy. Han blir fire år om to uker.
lille katt Skrevet 28. oktober 2011 #9 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg går også ut og inn av badet når jentene mine bader (yngste er 2,5) - synes det er helt greit. Det er MYE lyd fra dem når de bader, og vi har antiskli i bunnen. Hadde garantert tatt noen ganske få sekunder å komme dem til unnsetning om det enten skulle bli stille (usannsynlig) eller at det ble lyd av kaving/plasking/hodet under vann (større sannsynlighet).
Gjest Eurodice Skrevet 29. oktober 2011 #10 Skrevet 29. oktober 2011 Du er ikke skjødesløs og uforsiktig. Samboeren din er hysterisk. 2
4stars Skrevet 29. oktober 2011 #11 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg går også ut og inn av badet når jentene mine bader (yngste er 2,5) - synes det er helt greit. Det er MYE lyd fra dem når de bader, og vi har antiskli i bunnen. Hadde garantert tatt noen ganske få sekunder å komme dem til unnsetning om det enten skulle bli stille (usannsynlig) eller at det ble lyd av kaving/plasking/hodet under vann (større sannsynlighet). Enig. Jeg går også inn og ut av badet når ungene er i badekaret. Styrer med andre ting som å sjekke middagen, henge opp litt klær osv. Så lenge man følger med på lyden og titter innom med jevne mellomrom er det uproblematisk. Såpass må de klare. Skal jo ikke lengre enn 1 generasjon tilbake før barna satt i bilen uten barneseter og gjerne uten belte også for eks. Uten at jeg skal dra opp den diskusjonen, men jeg tror enkelte i dag kan være en smule overbeskyttende.
Caramba Skrevet 29. oktober 2011 #12 Skrevet 29. oktober 2011 (endret) 4-åringen her bader alene, under litt tilsyn ved å sjekke til og fra. Vi har samme bade- løsning som dere m balje og det skal skje mye rart før han klarer å drukne seg i den. Han får også vandre rundt akkurat som han vil ute på hytta Endret 29. oktober 2011 av Caramba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå