Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2003 #1 Skrevet 8. desember 2003 Mannen min har fått for vane at han MÅ drikke hver helg. Han bare blåser av at man kan bli alkoholiker av det. Kan man bli det? Etter å ha oppført seg forferdelig mot meg etter at han drakk masse øl og cognac. Holder han seg nå bare til øl. Forrige lørdag var jeg på julebord. Han var hjemme med ungen vår på 1år. Da jeg kom hjem oppdaga jeg at han hadde drukket 4 halvlitere med øl. Jeg ble helt sjokka jeg. Jeg har helt imot barnevakter som drikker. Selv om han er faren må han da klare å holde seg unna alkohol når han for en gangs skyld skal være alene med ungen. Jeg kan jo ikke stole på han. Kan ikke ha han som barnevakt flere ggr ihvertfall. Er det normalt at menn har et sånt forhold til alkohol? At det ikke er noe problem?
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2003 #2 Skrevet 8. desember 2003 Om det er vanlig å drikke hver fredag og lørdag kommer jo mye an på hva slags livssituasjon man er i. Er man ung og singel er det vel ikke så uvanlig, men jeg vil tro at mange får et annet forhold til alkohol når man får barn og familie. Tro ikke man må bli alkoholiker av å drikke hver helg, men synes det virker bekymringsfullt at mannen din må drikke. Hvis han ikke kan slappe av i helgen uten alkohol i glasset synes jeg det virker som om at han har et problem. Skjønner godt at du ble sjokkert over at han hadde drukket en del når han var alene hjemme. Hva sier han selv om din bekymring??
Gjest sexysadie Skrevet 8. desember 2003 #3 Skrevet 8. desember 2003 Synes ikke han har noe med å drikke når han har ungen alene; nei.
starie Skrevet 9. desember 2003 #4 Skrevet 9. desember 2003 Tenk om noe hadde skjedd og han måtte ha kjørt ungen til legevakten eller noe? :o
VesleBråka Skrevet 9. desember 2003 #5 Skrevet 9. desember 2003 Jeg synes i utgangspunktet det ikke er noe galt i å drikke et par øl på fredagen og lørdagen, men jeg synes ikke noe om at man må være julebordsdrita hver fredag og lørdag.. det gidder jeg ikke selv eller bevitne. Hvis mannen er barnevakt synes jeg han er tankeløs som drikker. Han må kunne kjøre f.eks til legevakt hvis det trengs, + at barnet kan våkne og finne at faren oppfører seg rart og lukter rart. Minner litt om tvangstanker.
Tusseline Skrevet 9. desember 2003 #6 Skrevet 9. desember 2003 Er det snakk om å beint fram være full her, eller det å ta seg ett glass øl/vin?
Livets datter Skrevet 9. desember 2003 #7 Skrevet 9. desember 2003 Jeg drikker vin mer eller mindre hver fredag og lørdag kveld, men trenger ikke å dra på byen for det. Helgene ser jeg på som "mine", og jeg har et ønske om å kose meg. Og om man blir alkoholiker av det; neppe! Men hvis man våkner morgenen etter, og har lyst på alkohol, DA begynner man å få et problem. Du vet det, gjest, at det er mange godt voksne mennesker som tar seg et glass rødvin hver kveld uten å være i nærheten av alkoholisme. MEN... en helt annen sak er å drikke sammen med barna. DER skal man trå meget varsomt, da barn sanser den minste lille forandring i foreldres oppførsel. Og som Starie skriver, tenk om det skjer noe med en av ungene!
Gjest gloria Skrevet 9. desember 2003 #8 Skrevet 9. desember 2003 Synes ikke han har noe med å drikke når han har ungen alene; nei. Enig! Var selv vitne til at faren min drakk når jeg var liten, og jeg kan ærlig innrømme at det ikke var så utrolig gøy.
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2003 #9 Skrevet 9. desember 2003 Jeg drikker vin mer eller mindre hver fredag og lørdag kveld' date=' men trenger ikke å dra på byen for det. Helgene ser jeg på som "mine", og jeg har et ønske om å kose meg. Og om man blir alkoholiker av det; neppe![/quote'] Dersom du ikke kan la være å drikke vin hver fredag og/eller lørdag kveld har du et problem, og man er ikke nødt til å :
Mette Skrevet 9. desember 2003 #10 Skrevet 9. desember 2003 Først en liten ting, en far er vel ikke barnevakt for sitt eget barn? Barnevakt er man for andre sine barn, sine egne er man sammen med. Nå du er alene med barnet, er du da barnevakt? Ok, sorry, måtte bare kommentere det, det er jo hans barn like mye som ditt. Over til spørsmålet, om han må drikke hver helg, ja da hadde nok jeg også blitt bekymret. Men i helgene slapper man jo av med god mat, da synes jeg at det passer godt med et glass rødvin eller øl til. Hva hvis ungen blir syk og må til legevakten, ok da har man jo andre transportmidler man kan ta i bruk, fek drosje, man kan ikke sitte hver helg og tenke på at barna skal blir syke. Når man har barn i huset tar man sine forholds regler, og drikker seg ikke sanseløs.Men og kose seg av og til, med et glassrødvin eller to, selv om man er alene med barnet, synes ikke jeg gjør noe.
Tusenfryd Skrevet 9. desember 2003 #12 Skrevet 9. desember 2003 Jeg er helt enig med Remyline der. Dessuten er det vel ikke en selvfølge at alle foreldre har lappen og kan kjøre noe sted - eller at bilen er hjemme? For det kan jo hende at man ikke har to biler og den andre forelderen har bilen? Men drikking skal kontrolleres. Kan man ikke lenger håndtere det på en saklig måte, så er det for mye. Fire halvlitere? Vel, noen ganger kan jeg drikke det uten å merke det - andre ganger blir jeg svingstang a tre. Uansett ville jeg ikke drukket meg til brisen med ansvaret for et barn. Men han er altså ikke barnevakt - "du kan ikke bruke han som barnevakt mer" - dere har nok endel å jobbe med i tillegg til alkohol. Fx det at han har oppført seg stygt mot deg - les gjennom innlegget ditt en gang til.
aline Skrevet 9. desember 2003 #13 Skrevet 9. desember 2003 Det å drikke hver helg gjør en ikke til alkoholiker. Det å MÅTTE drikke hver helg, at man ikke KLARER å slappe av og kose seg uten å MÅTTE drikke alkohol for at de skal være helg, da ville jeg blitt bekymret. Dersom man hele tiden bortforklarer sin avhengighet med "men jeg koser meg jo bare...", ville jeg ikke tatt som et ok, dersom han MÅ drikke alkohol, også når han sitter hjemme alene med eller uten barnet sitt, så ville jeg blitt betenkt! (har selv bodd sammen med en som var på god vei til å bli alkoholiker, og han så det aldri selv.) Dersom kjærsten min skulle vært hjemme med barnet vårt, og jeg hadde kommet hjem til en tydelig beruset mann, så ville jeg eksplodert!! :evil: Som andre sier, det er greit å kose seg med ett glass eller to, men i mine øyen så ER man ikke beruset eller påvirket når man er alene hjemme og har ansvaret for ett lite barn. Greit nok at man kan ta taxi, men man skal være klar nok til å VITE at man reagerer og fikser problemer så godt som mulig. Og i mine øyne skal små barn få slippe å oppleve sine foreldre fulle hver helg. Så om han trenger å drikke seg full, så ville jeg virkelig tatt opp saken på alvor med ham!
Suppoline Skrevet 9. desember 2003 #14 Skrevet 9. desember 2003 Først en liten ting, en far er vel ikke barnevakt for sitt eget barn? Barnevakt er man for andre sine barn, sine egne er man sammen med. Nå du er alene med barnet, er du da barnevakt? Ok, sorry, måtte bare kommentere det, det er jo hans barn like mye som ditt. Over til spørsmålet, om han må drikke hver helg, ja da hadde nok jeg også blitt bekymret. Men i helgene slapper man jo av med god mat, da synes jeg at det passer godt med et glass rødvin eller øl til. Hva hvis ungen blir syk og må til legevakten, ok da har man jo andre transportmidler man kan ta i bruk, fek drosje, man kan ikke sitte hver helg og tenke på at barna skal blir syke. Når man har barn i huset tar man sine forholds regler, og drikker seg ikke sanseløs.Men og kose seg av og til, med et glassrødvin eller to, selv om man er alene med barnet, synes ikke jeg gjør noe. Helt enig med deg! Jeg og mannen min koser oss med vin eller øl i helgene, syns det blir for hysterisk å mene at en av oss må være klinkende edru til enhver tid, selvfølgelig er vi ikke sanseløs (stor forskjell). Er jeg på nattevakt så tar gubben min seg en eller to øl foran tven når han er hjemme med ungene. Vi har ofte besøk også av venner med barn, da kan vi alle drikke vin til maten, cocnac til kaffen. Skulle noe akutt skje med barna så tar vi drosje, nå har jeg kun hatt barn i 5år, men enda har jeg til gode å oppleve det
Livets datter Skrevet 9. desember 2003 #15 Skrevet 9. desember 2003 Hvem er du til å fortelle meg om jeg har et problem eller ikke :o ? Og hvem sa at jeg ikke kan la vær? Ikke jeg iallefall. Jeg skrev at jeg har et ØNSKE om å kose meg meg et glass... IKKE at jeg "klarer ikke å la vær". Det er stor forskjell på å "måtte" ta seg et glass, og ønske seg et glass for kosens skyld. Jeg koser meg med et glass vin i helgene, og drikker aldri ellers i uken. Hvis du føler at det gjør meg godt på vei til å bli alkoholiker, har du små rammer.
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2003 #16 Skrevet 9. desember 2003 Ville også påpeke at fire halvlitere øl fordelt på en hel kveld for en voksen mann vanligvis ikke er nok til å gjøre en full/uklar/bevisstløs. Det høres forøvrig litt skremmende ut at han MÅ drikke hver helg - det ville jeg sett på som et faresignal - muligens det som også gjør deg så bekymret mht disse fire ølene. Jeg kan selv drikke noen øl om jeg er alene med barnet en kveld. Det skjer etter at han har lagt seg og aldri så mye at jeg føler meg påvirket. Om man bor et sted hvor det ikke er mulig å få tak i taxi e.l så bør man selvfølgelig ikke drikke om man er alene med barnet.
Tusseline Skrevet 9. desember 2003 #17 Skrevet 9. desember 2003 Remyline og Suppoline har mange gode poeng her, ja. *støtter*
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2003 #18 Skrevet 9. desember 2003 Oppriktig talt - dersom du føler for å bli hissig fordi jeg påpeker at mange faktisk har et alkoholproblem selv om de ikke drikker i ukene - ja ja, så sier det sitt for meg... Man kan faktisk være alkoholiker selv om man bare drikker i deler av tiden - første man lærer på AA.... Men så ; Og grunnen til at jeg skrev det' date=' var å berolige gjesten som skriver hovedinnlegget; "Mannen min har fått for vane at han MÅ drikke hver helg. Han bare blåser av at man kan bli alkoholiker av det. Kan man bli det?[/quote'] Du ser ut til å miste ordet MÅ her - dersom han må drikke i helgene er det ingen grunn til å berolige henne akkurat - de som har erfart alkoholisme ser røde lys her med en gang!!! Kan jo vær første tegn på veien da vet du.. Er enig i at mange kan nyte øl, vin og brennevin hver helg i hele sitt liv uten å bli alkoholiker av det, men for andre er ikke grensens så tøyelige. Dessuten - barn og alkohol hører ikke sammen, like lite som bil og alkohol gjør det... Det er bare ikke forbudt ved lov ennå.....
Suzy Skrevet 9. desember 2003 #19 Skrevet 9. desember 2003 Nei det er ikke vanlig å drikke hver helg og det er heller ikke nødvendig - og klarer han ikke la det være har han et alkoholproblem. Det bør han gjøre noe med.
Livets datter Skrevet 9. desember 2003 #20 Skrevet 9. desember 2003 Kan jo vær første tegn på veien da vet du.. Ja, det kan. Og det trenger ikke være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå