Gå til innhold

Forventes at jeg er tilgjengelig hele tiden

Anbefalte innlegg

Gjest Consensio
Skrevet

jøss jobbet de døgnet rundt der han jobbet? ikke verst

Man jobbet vakter, og sjefen ringte til alle døgnets tider dersom noen ble syke e.l

Har du aldri hørt om arbeidsplasser som har åpent døgnet rubdt, ellet bare spiller du dum? For jeg et sikker på at du skjønte hva jeg mente :)

Skrevet

Ja du kunne jo ha prøvd.

Min mann jobbet et sted med en sjef som hadde samme menin som deg. Når min mann var ferdig på jobb, så var han ferdig. Og når sjefen rungte døgnet rundt slik at min mann til slutt skrudde av mobilen når han var hjemme, så ble han sagt opp.

Ett ord med advokaten sin og jobben var hans igjen, for sjefen hadde ikke lov til å gjøre det slik.

jepp, det kan jeg. når man er ansatt for å steppe inn, så er man det. synd å se at det er så mange som vil jobben sin så vondt. nå snakker jeg ikke om 100% stilling, men de som har vakter noen ganger i uka + ved behov.. hadde jeg aldri orket. om jeg så måtte punge ut 1 mil for å bli kvitt denne personen, så hadde jeg gjort det. sånn arbeidsmoral har visst ungdommen

Skrevet

selvfølgelig ikke. f.eks tilkallingsansatte burde være tilgjengelig når arbeidstiden er. og hvis sjefen ringer, er det ikke for morroskyld. er jo bare å svare telefonen å si man ikke kan jobbe. men å kaste mobilen i et skap, ikke svare på mail fra arbeidsgiver osv er litt drøyt. da ville jeg sett på personen som ustabil. hadde jeg hatt få ansatte, så kunne jeg ikke hatt den personen til å jobbe for meg. hun hadde fått skriftlig advarsler først

Nå har jeg inntrykk av at de færreste som svarer i denne tråden er tilkallingsvikarer, men derimot faste ansatte. Og faste ansatte kan man ikke kreve at er tilgjengelig uten om arbeidstiden med mindre det er spesifisert i arbeidskontrakten og man får betalt deretter. Så enkelt er det.

Jeg anser ikke en person for å være ustabil dersom personen ikke svarer på telefoner man vet angår jobb når man har fri. Jeg anser ikke en person for å være ustabil når man ikke svarer på jobbmail på fritiden. Man har lovregulert rett til FRI, og det er en grunn til det. Blant annet på grunn av sånne som deg.

Jeg gidder f.eks ikke ta telefonen i helgene når jeg ser at nummeret kommer fra diverse kunder som trenger hjelp med diverse ting. Hos oss har vi en vakttelefon som er bemannet 24 timer i døgnet, 365 dager i året som de kan ringe dersom det er noe de lurer på. Er det noe så forventer jeg at de først ringer vakttelefonen og vakttelefonen eventuelt tar kontakt med meg dersom de ikke kan løse problemet. Ustabil jeg? Nei. Sær? Nei. Forståelse fra sjefen? Ja. Hun liker heller ikke å bli plaget på fritiden med mindre det er katastrofe.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg skjønner deg godt TS. Selv liker jeg heller ikke å være tilgjengelig hele tiden, og jeg har telefonen på lysløs hele tiden. Hvis jeg har mulighet til å snakke i telefonen så har jeg den i nærheten og får med meg at den ringen. Hvis jeg legger den igjen i veskennår jeg kommer hjem så ringer jeg heller opp igjen.

Faren min iriterer seg noe vanvittig over at jeg ikke alltid tar telefonen når han ringer. Men han har selv sagt at det er helt greit å ikke være tilgjengelig hele tiden, og når jeg ser at det er han som har ringt så er jeg flink til å ringe tilbake så fort jeg har muligheten :gjeiper:

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

selvfølgelig ikke. f.eks tilkallingsansatte burde være tilgjengelig når arbeidstiden er. og hvis sjefen ringer, er det ikke for morroskyld. er jo bare å svare telefonen å si man ikke kan jobbe. men å kaste mobilen i et skap, ikke svare på mail fra arbeidsgiver osv er litt drøyt. da ville jeg sett på personen som ustabil. hadde jeg hatt få ansatte, så kunne jeg ikke hatt den personen til å jobbe for meg. hun hadde fått skriftlig advarsler først

Hos oss har vi flere tilkallingsvikarer. Ingen av disse får sparken om de ikke tar telefonen. Det er jo gjerne en grunn til at de er tilkallingsvikarer; de er i en livssituasjon som gjør at de ikke kan jobbe fullt hos oss. For eksempel har de en annen jobb eller er under utdanning. Forventer jo ikke at de er tilgjengelig på telefon hele tiden.

Om min far måtte være tilgjengelig på telefon da han jobbet skift, så fikk han da betalt en bestemt sum for de nettene, kveldene eller dagene han måtte ha på og være i nærheten av telefonen. Jeg ville ikke arbeidet på din arbeidsplass, det høres ut som du utnytter dine ansatte. Det er jo slikt folk blir utbrente av.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Tilgjengelighet på telefon på ens egen fritid fra jobben krever respekt fra begge parter. Min nåværende sjef og de fleste kollegene mine har ingen problemer med å forstå forskjellen på krise og kan vente. Så når telefonen ringer på min fritid fra kolleger så tar jeg den, da er det nemlig viktig. Det skjer sjeldent. Utover dette sendes det e-post og da er det ofte viktige spørsmål som ikke kan vente, og som jeg enkelt kan hjelpe med svaret på. Eller de skriver i e-posten: når du er tilbake kan du da hjelpe meg med ...

En sjef jeg hadde tidligere forstod ikke dette. Jeg hadde gått hjem fordi jeg var syk og innen jeg kom hjem hadde han allerede ringt 3 ganger og fortsatte å ringe om uvesentligheter. Det endte med at jeg slo av telefon. DA oppstod selvsagt krisen som bare jeg kunne svare på og min kollega ringte på en telefon bare han visste om. Og da fikk han beskjed om hva som skulle gjøres med problemet og en hilsen til sjefen om å respektere at folk som er syke ikke vil pludre om uviktige ting på jobben som kan vente.

Skrevet

Det er lett å finne et sted å begynne.

Skille mellom jobb og privat.

1. Kjøp en billig tlf gjerne med kontantkort eller et billig abn uten mndspris.

2. Gi dette nr til alle på jobb og ellers dem du vil IKKE lenger skal ha det gamle nr lenger. Lat som at dette er ditt eneste nr.

3. Den tlf styrer du da av og på etter når du må ønske det uten at det får konsekvenser for privatlivet.

Det er enklere om du kan gjøre omvendt. Nytt nr til privatlivet, da bare gir du det nye nr til dem du ikke vil ha på jobb mobilen.

For deg som får masse mail som du ikke vil svare på der og da, trykk på autosvar. Da får alle som mailer deg et svar du velger på forhånd.

Ellers, snakk med fem det gjelder. Venner familie jobb. Si i fra at slik er det.

Skrevet
Hei, du har kommet til en telefon som er slått av, eller gjenglemt i en annen jakke. Jeg har fri, og ringer opp ubesvarte nummer hvis jeg gidder.

Gjelder det liv og helse treffes jeg på nummer XXX XX XXX. Gjelder dette jobb, blir samtalen fakturert med tariffestede tre timer for "oppmøte" samt 100% overtid for tariffestet "kort varsel".

Siden du ringer meg på fritiden: Her kommer pipekonserten...

Og nå over til stearinlys og pepperkaker... :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Snakker om sola...der ringte jobben, mens jeg holdt på å lese denne tråden :ler: . Kunne heldigvis hjelpe pr. telefon og da er det greit. Det som sjelden er greit er når jeg må rykke ut uansett hvor jeg befinner meg hen i verden. Det er stress når man ikke har vaktordning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...