Gå til innhold

hva er det med lavkarbere og det å være nedlatende og selvgode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange forum, i kommentarfelt, og IRL har jeg merket at lavkarbotilhengere har en tendens til å være ekstremt fanatiske.

Om en er så uheldig å si seg uenig i noe de sier er det flere som hånler eller gir uttrykk for å gjøre det, og har en veldig nedlatende holdning. Ting som "ja men kjære lille deg, du må da skjønne at det DU spiser..." osv. Hmm.. Jeg har gått ned 30 kilo uten hjelp av fett, jeg har hatt et normalt og sunt kosthold hvor jeg har spist både epler, kålrot, og andre "fy-ting". Men jeg har styrt unna sukker og fastfood, og animalsk og andre skumle tilsetninger. Hva er så galt med å gjøre det på den måten egentlig?

Inbiller dere dere det at dere har fasiten på alt? Mener dere i fullt alvor at lavkarbo er så forbaska fantastisk at alle bare kaste seg ut i det?

Hva med god gammaldags trening og et sunt og variert kosthold uten hamburgere, loff, og godteri i tid og utid? Det funker like bra det, og er bedre for helsa også i og meg at en får trening samtidig.

Og det evinnelige gnålet fra mediene da. Lavkarbo meg her og lavkarbo meg der på alle forsider og alle nettaviser.

Åhr, jeg spyr av disse fanatikerne som nærmest fremstår som frelst og rekruttert til en sekt!

Nå gjelder det jo selvfølgelig ikke alle som holder seg til lavkarbo, men skremmende mange har den ekle holdningen og atferden ovenfor de som ikke har falt for kostholdet.

Sånn! Dagens utblåsning etter å ha snakket med en venninne som akkuart har gått over på lavkarbo og mener at alt annet er usunt....

• Liker 31
Videoannonse
Annonse
Gjest Heloise
Skrevet

Alle fanatikere er like, synes jeg. Være det dietter, livsstiler, religioner, hva som helst egentlig.

• Liker 15
Skrevet

Alle fanatikere er like, synes jeg. Være det dietter, livsstiler, religioner, hva som helst egentlig.

Helt enig. har vært borti både bønder og religiøse som turer frem på samme måte med diverse uttalelser. Så lavkarberne er ikke alene gitt :)

Skrevet (endret)

Jeg er helt enig i det du skriver, og har fundert på dette selv. Det er vanskelig å skulle gi noe svar på det egentlig, men de sitter på sin høye hest etter å ha gått ned x antall kilo og ser ned på de som fremdeles er feite og spiser etter "vanlig, norsk kosthold". Det er både vel og bra at de har funnet sin vei til "Rom", men det er ikke ensbetydende med at det er den eneste veien å gå.

I dag presterte Dr. Sofie Hexeberg, dronningen av larkarbo, å servere den norske befolkning i VG at trening ikke var viktig! Trening gjør deg mer sulten! For guds skyld, noe må jo være feil når smør, fløte og creme fraiche skal gå foran trening. Jeg er enig i at man bør spise mindre karbohydrater, med unntak av litt frukt, grønt og nøtter, men det har blitt et slikt et hysteri ut av denne lavkarboen at jeg ikke har sett pa maken. Butikkhyllene går tomt for bl.a. smør, og da bør det vel ringe en bjelle..

JA til en gylden middelvei MED trening! :tommelopp:

Endret av Vanillaa
  • Liker 10
Skrevet

Grunnen er at sånne som meg har det best om man spiser mye fett og proteiner itillegg til frukt, grønt, bær, mens sånne som deg kan spise grovt brød og lite fett, og likevel fungere normalt.

Det er dessverre ikke bare ett kosthold. Siden folk er så forskjellige må man selv finne ut det kostholdet som fungerer for en selv.

Skrevet

Jeg vil legge til at et sunt kosthold er det som skal til for å holde seg slank og frisk og sunn. Trening er nok attåt! Noe som kan bedre kodisjonen og gjøre deg sterk.

Det jeg reagerer på er alt det usunne fettet som fins i kjøtt, egg, melkeprodukt ... jeg vil heller tro at det er bedre med det sunne fettet som fins i fisk og sjømat, nøtter, avokado, olje ...

Selv spiser jeg mye fett og protein, men det er fett og protein nettopp gjennom fisk, nøtter,, avokado, olje ... og jeg holder meg langt unna gluten, sukker og melkeprodukt.

Skrevet

Skulle like å se den førsteposten postet av en som ikke er anonym. Haugevis med nedlatende generaliseringer, hvordan er dette bedre enn alle disse grusomme lavkarbotilhengerne?

Nok om det.

Jeg er enig i at EN DEL som holder på med lavkarbo kan se seg litt blinde på det og perler om det. Sant jeg er skeptisk til langsiktige konsekvenser.

Jeg ser fordelene med å kutte ned på raske karbohydrater, men syns det er å ta det til det ekstreme når man unngår visse grønnsaker og frukt fordi de inneholder mye karbohydrater. Det er jo naturlige karbohydrater? Uansett om en banan inneholder fruktsukker og rask energi er det jo noe helt annet enn en sjokolade selv om kaloriene og karbohydratene kanskje er ca like (obs, tilfeldig eksempel!).

• Liker 2
Skrevet

Jeg har også møtt på noen av lavkarbs-fanatikerne; som mener løsningen for det meste ligger i mye fett. Ikek bare vektproblemer; men man får mer energi, overskudd, bedre hud og mer regelmessig mens. Så bra for de det gjelder, og så flott at de har funnet noe som fungerer for de. Men mensen min er helt grei som den er, humør, overskudd og energi er det også ingenting å utsette på, med unntak av på senvinteren. Men jeg tviler sterkt på at fett løser det at jeg trenger mye dagslys....

Vekta er også grei; og jeg trenger faktisk ikke gå ned i vekt, og har ingen problemer med å holde vekta. Selv om jeg spiser både forbudte grønnskaer og en brødskive i ny og ne.

Men ifølge enkelte vil aaaalt bli så mye bedre bare man dropper karb og pøser på med fett.

I følge meg hjelper det mye med litt moderasjon i matveien av mengde man spiser og en joggetur med jevne mellomrom.

• Liker 1
Skrevet

Grunnen er at sånne som meg har det best om man spiser mye fett og proteiner itillegg til frukt, grønt, bær, mens sånne som deg kan spise grovt brød og lite fett, og likevel fungere normalt.

Det er dessverre ikke bare ett kosthold. Siden folk er så forskjellige må man selv finne ut det kostholdet som fungerer for en selv.

men er det noen grunn til å være frekk og nedlatende ovenfor andre som IKKE følger ditt opplegg?

Jeg sier ikke at du gjør det, men er det virkelig en unnskyldning for de som gjør det?

• Liker 1
Skrevet

Godt sagt. Jeg føler meg stygg som er enig, men de vennene mine som har konvertert til lavkarbo har blitt noen ufyselige bedrevitere.. :plystre:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dobbelpost..

Endret av Roo
Gjest Consensio
Skrevet

Syns folk burde akseptere og respektere andre måter å gjøre ting på.

Jeg prøvde lavkarbo og ble utrolig dårlig. Så dårlig at jeg ble skikkelig redd.

Spiser derfor så normalt jeg bare klarer (spiser alt for lite, men jobber med saken), går saaaaakte ned i vekt, men jeg har akseptert meg selv og har ingen hastverk med å gå ned i vekt.

Likevel så får jeg stadig høre at det bare var tull at jeg ble dårlig, at jeg bare må fortsette med lavkarbo for da går jeg så fort ned i vekt, at jeg ikke har viljestyrke til å holde en diett osv osv.

Syns det er ganske sårende egentlig. Hvorfor kan ikke bare jeg gjøre ting på min måte uten at andre skal legge seg oppi det og prøve å "frelse" meg?

• Liker 4
Skrevet

Ja sånn er det å plutselig bli frelst eller hjernevasket. Man får ørene proppet med drit og så begynner man å holde seg for ørene for andre, og tro man har funnet sannheten. Slik er det jo også med religion =)

Jeg deler din oppfatning TS.

• Liker 3
Skrevet

Det er ganske så vanlig i alle religioner at det er de nyfrelste som er mest bærtur og drar det lengst.

Lavkarbo som mange dietter tidligere har svært klare paraleller med religiøsitet og spesielt med abrahamittisk religion (kristendom, jødedommen, Islam m.m.)

Det er en klar "satan" (karbohydrater) som man må fornekte. Det er en "smal vei", en troslære som fører til frelsen, det er de frelste som har oppnådd innsikt, det er de uvitende ufrelste som ikke har nådd den samme innsikt og må omvendes og det er de vanntro.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er SÅ enig! Ser på fotballfrue sine svar i kommentarfeltet, og det er mye nedlatende svar ala "ja, du kan visst ikke så mye du...".

Hvis målet er å omvende flere, hvorfor ha denne holdningen? Det får meg til å bare være enda mer overbevist om at det der ikke er noe for meg.

Ellers synes jeg dietten er sosialt ekskluderende. Som vertinne ville jeg blitt relativt grinete om noen tok med seg egen mat. Allergier vil jeg ta hensyn til som vertinne, det er jo ikke noe man kan noe for, men fikse ideer gidder jeg ikke ta hensyn til. Da får de heller si at de ikke ønsker å komme på middag altså! Om de ikke vil forsyne seg av poteter og ris er helt ok, men å drive å ha med seg egen mat ser jeg på som en fornærmelse og fanatisme. Slikt er ikke velkomment her.

• Liker 2
Skrevet

Det beste jeg har hørt fra lavkarbofanatikere er "Mye bedre med lavkarbo, så slipper man kjedelig mat og å gå med konstant sult". Jeg har gått ned over 40 kg jeg, på vanlig kosthold, jeg var bare mer aktiv. Og jeg spiste mat som var god, satt ikke og spiste mye magert nei, og jeg var ikke konstant sulten.

Men dette sliter lavkarbomenigheten med å akseptere. Nevnte dette på et forum, hvor det var en lavkarbofanatiker som skrev dette med lavkalori, kjedelig mat og sultfølelse, fikk bare sånne "whatever" svar tilbake. Det er litt synd på dem, det er like mye synd på de som det er på disse gjenfødte kristne som må omvende alt og alle. Stakkars folk!

• Liker 1
Skrevet

Nå bor jeg i dk, og her er ikke lavkarbo så populært som det tydeligvis er i Norge.

Har ikke satt meg så mye inn i hva lavkarbo innebærer i detalj - men stusser over noenting.

Leser at mange forteller hvor mye de har gått ned osv - men hvis kostholdet før de startet på lavkarbo var boller, godis og pasta med fet saus er det jo ikke så rart at man går ned.

Og naive meg tenker jo at da er det ikke lavkarbo i seg selv som gjør at man går ned, men heller det at man har byttet det ut med noe som er sunnere.

Selv sverger jeg til variert mat og trening, men det er tydeligvis old school...

Er jo litt skummelt hvis man oppveier pasta med smør og fløte?? Virker som mange synes det er viktigere å gå ned masse fort istedet for å tenke på de helsemessige konsekvensene på lang sikt.

Man kan jo også gå ned masse på amfetamin uten at det er noe å anbefale liksom?

• Liker 10
Skrevet

Er så enig med deg TS! Har tenkt mye på dette selv, og det er så GODT å høre at andre er enige med meg!

Skrevet

Ellers synes jeg dietten er sosialt ekskluderende. Som vertinne ville jeg blitt relativt grinete om noen tok med seg egen mat. Allergier vil jeg ta hensyn til som vertinne, det er jo ikke noe man kan noe for, men fikse ideer gidder jeg ikke ta hensyn til. Da får de heller si at de ikke ønsker å komme på middag altså! Om de ikke vil forsyne seg av poteter og ris er helt ok, men å drive å ha med seg egen mat ser jeg på som en fornærmelse og fanatisme. Slikt er ikke velkomment her.

Dette er jeg SÅ enig i! Selv har jeg tre venninner som har gått over til lavkarbo. Før pleide vi ofte å lage middager sammen, gå ut og spise, steke rundstykker og koke kakao etter en tur i fjellet etc... Det går ikke lenger. Har mistet så utrolig mye av kosen med disse jentene. Alt er liksom avhengig av at det er tilpasset deres lavkarboliv. Selv har jeg kraftig allergi mot egg og har måttet forholde meg til det hele livet, og det er tidvis skikkelig irriterende å måtte sette grenser for hva mat som kan serveres eller kjøpes i sosiale sammenhenger. At noen frivillig ønsker å pålegge både seg selv og andre slike skranker er for meg absurd.

Og lavkarbo er IKKE den eneste veien å gå. Selv har jeg gått ned 10 kg på tre mnd (tickeren er ikke oppdatert) uten at NOEN rundt meg har merket at jeg er på slankeren. Jeg spiser det samme som før, inkludert "kosemat" i sosiale sammenhenger - bare i mindre mengder. Funker fint.

• Liker 2
Skrevet

Audry76: Jeg tror ikke lavkarbo er farlig, og det er mye myter og tull når det gjelder akkurat dette med farlig, som hun som la på seg 4 kilo og fikk kolestrolsjokk, og la ut om dette på vg. Hadde hun gjort det riktig, så hadde hun ikke fått disse problemene. Jeg tror også at hun overdrev med karbohydratene, og ikke var flink nok til å regne ut fordeling av fett og karbo, og da går det skeis.

Jeg mener personlig at det beste, hvis man ikke sliter med sykdommer som bla. insulinresistens osv. at man bør gå ned på normal måte. Jeg er så lei disse fanatikerene som mener at man får så mye bedre helse av å gå ned med lavkarbo, man gjør ikke det, man får bedre helse generelt sett ved å trene mer, og å spise sunnere, noe man kan gjøre på et helt vanlig norskt kosthold, selvom dette skremmer lavkarbomenigheten.

For mesteparten av de overvektige så handler det om å ligge i minus, ikke noe mer magisk enn det, man må ikke kutte ned på karbohydratene. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...