Gjest Poirot Skrevet 10. desember 2003 #21 Del Skrevet 10. desember 2003 1200 kalorier er altfor lite i et vanlig kosthold. Og dersom du har greid å holde vekten flere år etter endt kurs - så må jeg si at du nok tilhører et fåtall av kursdeltakere. Man spiser ikke 1200 kcal når man er ferdig. http://www.greteroede.no/kurs/informasjono...rtid350848.html Du kan selvfølgelig spise mer nå som du ikke skal ned i vekt lengre. Det er så klart en fordel, men samtidig vanskeligere for mange. For nå skal du finne ut hvor mye du kan spise, uten å legge på deg De vektlegger å spise nok: http://www.greteroede.no/kurs/omgreteroede...rtid350834.html En undersøkelse gjengitt i Tidsskrift for den norsk Lægeforening viste at våre deltakere i snitt gikk ned 9,7 kg i løpet av hele slankeperioden og de hadde beholdt over 6 kg av vekttapet etter tre år. http://www.greteroede.no/kurs/informasjono...rtid350857.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 10. desember 2003 #22 Del Skrevet 10. desember 2003 Jeg bare forteller om mine erfaringer med Grete Roede og Libra - effektive akkurat der og da - veldig trist når man legger på seg etter ganske kort tid etterpå. Ofte skjer det som skjedde meg - folk veier mer etterpå enn før de begynte. Hvis man går ned i vekt for raskt er faren stpr for at du mislykkes. Det er faktisk et tankekors at nordmenn bruker en milliard kroner årlig på ulike slanke-produkter og -kurs. Så det er klart at det er et marked for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 11. desember 2003 #23 Del Skrevet 11. desember 2003 Er det ikke slik at man må drive å veie maten man spiser når man går GR-kurs ? Eller er det bare en myte ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. desember 2003 #24 Del Skrevet 11. desember 2003 Er det ikke slik at man må drive å veie maten man spiser når man går GR-kurs ? Eller er det bare en myte ? Nei, det er riktig. Nettopp fordi at for mye av brød eks ikke er bra, men hva er forskjellen på tynn og tykk skive? Her er folk svært forskejllige i sitt øyemål. Hva er lite, passe og mye ris? Grunnen til at man veier er jo at GR er basert på kcaloritelling, og uten å vite vekt vet man ikke hvor mye man får i seg. Etter en stund blir man god på øyemål og trenger ikke veie. (Men om du ikke gidder å veie, er det jo ingen som sjekker dette. imidlertid er det da lett å spise for lite eller for mye-og med dette ikke gå ned i vekt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 11. desember 2003 #25 Del Skrevet 11. desember 2003 Grunnen til at jeg har klart å holde vekten er at jeg kort og godt endret livsstil. Kuttet ut overflødig fett (ikke alt fett), startet med å trene, kuttet ut sukkerholdig brus og store middager sent på kvelden. I tillegg til dette modererte jeg mengden saus til middagen, og supplerte med grønnsaker. Slik jeg ser det så er en slik livsstilsendring kun til det beste for meg. Nicoline - 1200kalorier pr. dag er ikke for lite, det er først når man presser seg under 1000 kalorier pr. dag at man står i fare for å ødelegge forbrenningen, slik man f.eks gjør med Nutrilett og andre pulverkurer. Selv om et slikt kurs ikke har fungert for deg, så er det vel ikke nødvendig å komme med slike påstander som du gjør vet du........ Det er ikke nødvendigvis GR kurset det er noe galt med selv om ikke DU fikk det til Diva - ja, du skal i utgangspunktet veie maten for å finne ut kaloriinntak pr. dag. Etterhvert så brukte ikke jeg denne vekten for jeg lærte meg å se hva som hva korrekte porsjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 11. desember 2003 #26 Del Skrevet 11. desember 2003 Felicity, 1200 kalorier er faktisk for lite for et vanlig menneske som er i normal daglig aktivitet. Bare undersøk hva ernæringsspesialister sier, jeg tror faktisk mer på dem enn på Grete Roede. Nei, det er ikke Grete Roede sin feil at jeg gikk opp igjen etter endt kurs, det er min egen dumhet som tok dette kurset. Tror du virkelig at alle de tonnene Grete Roede påstår å slanke Norge årlig baserer seg på forskjellige deltakere for hver gang ? Det gjør nemlig ikke det - de fleste går på slike kurs omigjen og omigjen - hvor sunt tror du det er for kroppen din ? For meg kan du snakke så varmt om GR som du bare vil - jeg har endelig funnet et kosthold jeg kan leve med samtidig som jeg går ned i vekt. Sakte men sikkert har jeg gått ned 25 kg på halvannet år og jeg går fremdeles ned. Jeg tror nemlig på Fedon Lindberg når han sier at enkelte mennesker rett og slett er allergiske mot endel karbohydrater som gir rask blodsukkerstigning, som f.eks. poteter, ris, hvetemel, osv ... Jeg måler GI-innholdet i alt jeg spiser, men spiser allikevel mye mer enn jeg gjorde under mine tidligere slanke-kurs-perioder. I denne perioden har jeg i tillegg sluttet å røyke. F. Lindberg har åpnet øynene mine og jeg tør faktisk påstå at han har reddet kroppen min fra å bli ødelagt av disse jo-jo-kurene ... Han fokuserer på en helhetlig sunnhet, og legger også vekt på faren ved sigarett-røyk og det å leve i en daglig stresset tilværelse. Jeg skulle likt å se det Grete Roede-kurset som hadde tatt opp hvor skadelig det er for kroppen med f.eks. sigaretter. Men nå må alle få leve livet på sin måte, jeg ville bare fortelle om mine egne erfaringer og jeg VET at jeg har mange, mange med meg når jeg sier at jeg la på meg mer enn jeg tok av på Grete Roede-kurset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. desember 2003 #27 Del Skrevet 11. desember 2003 GR dietten er satt sammen av ernæringsfysiologer, og de har flere som jobber for seg: http://www.greteroede.no/cgi-bin/view.cgi?id=351570 Flott at du har funnet noe som fungerer for deg, men Fedon funker ikke for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 11. desember 2003 #28 Del Skrevet 11. desember 2003 Ja, er sikker på at Grete Roede funker for noen - men for svært mange så gjør det desverre ikke det. Svært mange av oss har et litt anstrengt forhold til mat og da er det ene pinen å leve på diett i f.eks. 6 uker - har lett for å "ta helt av" når kurset er over ... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilje Skrevet 11. desember 2003 #29 Del Skrevet 11. desember 2003 Det er vanskelig å si hvilken metode som fungerer for alle. Jeg hadde selv problemer med å få i meg de 1200 tilmålte kaloriene grunnet at jeg skiftet ut kaloririke med kalorifattig mat, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri spist så mye - og så godt - som da jeg gikk på kurset! Men så er jeg heller ingen jojoslanker, bare litt for glad i mat Men å kutte ut smør på brødskiva og begynne med gode frokoster og lunsjer gjorde noe med apetitten min, og forhindret masse småspising senere på kvelden. Nå gjenstår det ennå å se om jeg klarer å holde vekten, men jeg fortsetter selvfølgelig med de nye og sunne vanene mine. Fedons tanker har noe for seg, men i min hverdag funker det bare ikke å kutte ut poteter og brød. Jeg tror egentlig basisen i det å slanke seg ligger i at man spiser mindre kalorier enn man forbruker, så enkelt - og så vanskelig er det! Å holde blodsukkeret stabilt er vel fedons grunntanke, og blodsukkeret blir da vitterlig stabilt ved å spise sunt à la GR også. I gamle dager levde folk omtrent av poteter og brød, men de slet da vel ikke med vekten sin? I asia består hoveddelen av kostholdet av ris - men de vagger da ikke rundt av den grunn? Nei jeg tror det er mye nyanser i dette, men selvfølgelig har Fedons metode mye for seg. Jeg tror vårt enorme sukkerforbruk har mye å si, men jeg spiser brødskiva mi med god samvittighet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 11. desember 2003 #30 Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg må si jeg er bare enda mer motivert til å begynne på Grete Roede etter å ha lest her. Begynner på kurs rett etter jul, og det lønner seg nok å melde seg på nå ja. Sikker stor pågang etter jul med nyttårsløfter og slikt. Hvis du ser på hjemmesiden deres, ser du hvor det fortsatt er ledige plasser og ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nicoline Skrevet 11. desember 2003 #31 Del Skrevet 11. desember 2003 Lindberg har aldri sagt at folk skal slutte med poteter og brød. Dette er spissformuleringer fra deler av pressen. Hovedmotstanderne hans har dessuten bidratt til at budskapet er blitt forvrengt. I Norge har vi fått et større tilbud av matvarer, vi lever et mer stillesittende liv og opplever en økning av fedme, diabetes, og hjerte- og karsykdommer Det er selvsagt opp til hver enkel å velge hva de vil spise - men det er sant som man sier - man er hva man spiser. Jeg har ihvertfall valgt å spise mer fet fisk, nøtter, egg, hvitt kjøtt, frukt, grønnsaker og vegetabilsk fett. Den verste hovedmotstanderen til Fedon Lidberg er ernæringprofessor Kaare R. Norum. Han er en av dem som har gått hardest ut mot Lindberg. Senest på en ernæringskonferanse i Klepp hevdet han at Lindbergs diett "er god for overvektige og sukkersyke, men kan ikke overføres til resten av befolkningen". Hvordan i all verden vet du om du vil få diabetes? Da skal ikke jeg forstyrre Grete Roede-diskusjonen mer ... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitsi Skrevet 11. desember 2003 #32 Del Skrevet 11. desember 2003 Men du har jo misforstått hele GR konseptet. Som en sa tidligere, GR er kostholdsendring på lik linje med Lindberg. En skal ikke leve på 1200 kcl, kun viss en vil ta av litt rasere i en periode. Hvis en lever etter GR sine prinsipper, og spiser sunn og fettfri mat til en er mett, vil en likevel ta av, som med Lindberg. Jeg har tok av 16 kg for 3 år siden, og har ikke lagt på meg et gram. La om kosten, og det går så fint att. Da jeg gikk på kurs var jeg ikke sulten èn eneste gang. Med riktig mat får en ganske mye utav 1200 kcl. Jeg mener ikke at GR er bedre enn hverken det ene eller det andre. At det kan være vanskelig og holde over en lenger periode gjelder nok vel så mye for Lindberg tilhengere som for andre. En omstilling er det jo uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. desember 2003 #33 Del Skrevet 11. desember 2003 Ingen dietter virker over tid,hvis man ikke samtidig begynner å bevege seg mer. Fakta er at hvis vi hadde beveget oss i forhold til de calorier vi puttet i munnen,hadde vi ikke lagt på oss. Hilsen en med 20 kg for mye,og som har bestilt trimsykkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Urge Skrevet 11. desember 2003 #34 Del Skrevet 11. desember 2003 Hei allesammen, og tusen takk for alle de gode svarene dere kom med. Nå ble jeg kjempemotivert! :) Har meldt meg nå opp til kurset som begynner rett etter nyttåret, og gleder meg enormt til det. En stor takk og klem til alle som svarte på innlegget mitt. Kos dere alle sammen, Og de av dere som også har tenkt å joine kurset til nyttåret, sier jeg bare lykke til! Dette skal nok gå bra.. Kos dere folkens Ha det godt og flott.. Og spis masse i jula :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 12. desember 2003 #35 Del Skrevet 12. desember 2003 Felicity, 1200 kalorier er faktisk for lite for et vanlig menneske som er i normal daglig aktivitet. Bare undersøk hva ernæringsspesialister sier, jeg tror faktisk mer på dem enn på Grete Roede. Nei, det er ikke Grete Roede sin feil at jeg gikk opp igjen etter endt kurs, det er min egen dumhet som tok dette kurset. .... eh, jeg HAR faktisk undersøkt hva ernæringsspesialister sier om 1200 kcal/dag........ og husk at 1200kcal er faktisk MYE sunn mat og du kan supplere i bøtter og spann med frukt og grønt. Som sagt så dreier det hele seg om en livsstilsendring = sunn og næringsrik mat og trening. Dessuten....... det er jo soleklart at du har gått opp i vekt igjen etter endt GR kurs om du da falt tilbake til gamle synder. Lever du på 1200 kcal pr. dag i noen uker og øker til 2000 uten å fortsette treningen, ja da er det innlysende at du vil gå opp i vekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2003 #36 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg meldte meg på via nettet for en uke siden, men har enda ikke fått svar. Hvor lang tid tok det før dere fikk bekreftet plassen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 16. desember 2003 #37 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg meldte meg på via nettet for en uke siden' date=' men har enda ikke fått svar. Hvor lang tid tok det før dere fikk bekreftet plassen?[/quote'] Det tok faktisk en stund.. Jeg maste igjen etter en uke jeg da, fikk svar tre dager etter det igjen tror jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 16. desember 2003 #38 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg har gått på Grete Roede-kurs og kan anbefale det på det varmeste. Jeg gikk ned 13 kg på 7 uker, og er naturligvis veldig fornøyd med det. Har nok gått opp ca 3 kg etter jeg sluttet, så det er jeg fornøyd med. På kursene snakker man mye om kosthold, om andres resultater og erfaringer i uken som gikk og man deler både frustrasjoner og tips. Kjempekoselig. Blir nesten en liten slanke-syklubb. Er det ikke slik at man må drive å veie maten man spiser når man går GR-kurs ? Eller er det bare en myte ? I boken man får under kuset står det vel noe sånt som at det kan være kjekt å veie maten i begynnelsen, til man lærer seg hvilke mengder det er snakk om. Jeg veide maten de 5 første ukene og var veldig påpasselig med at det ikke ble for mye. Synes faktisk det var litt gøy å veie maten + regne kalorier. De siste ukene tok jeg ting på "feelingen", da har man lært seg hvor mye man kan spise. Kunne egentlig tenke meg å gå et kurs til, for det var både lærerikt og motiverende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå