AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 I barnehagen til vår sønn på 2 år er det mange avdelinger, småbarnsavdelinger, og storebarnsavdelinger. Det har til nå vært slik at når barna er ca 3 år, flyttes de fra småbarnsavdeling til storebarnsavdeling, hvor barna er fra 3-6 år. Nå har barnehagen endret på dette, på grunn av at det er flere småbarn som trenger plass enn store. Det innebærer at vårt barn må flytte til storebarnsavdeling fra han er 2 år og 3 mnd. Det er stor forskjell på avdelingene, på småbarn er de 9 barn, storebarn har 19. Like mange ansatte på hver avdeling, 3 voksne. På storebarn får ikke barna sove på dagtid. På småbarn sover de så lenge de vil. Vårt barn bruker fremdeles bleie. På småbarnavdelingen følger de opp dotrening ved å følge barnet på do ved skift av bleier, minst to ganger for dag. På storebarnavdeling har de ikke tid å følge opp på denne måten. Leken, både inne og ute, er mye mer aktiv og støyende, og aktivitetene i stor grad tilpasset de største barna. Har vi som foreldre noe vi kan si på dette, eller må vi bare akseptere at barnehagen flytter rundt på barna slik det passer barnehagen best?
Kara W Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Barnehagen bør ta hensyn dersom dere mener at deres sønn ikke er klar for storbarnavdelingen. Vår barnehage var i samme situasjon, og der gav barnehagen seg da foreldrene nektet. Barnehagen skal tross alt gi den beste oppfølgingen de har mulighet til, og det skjer klart ikke, slik du legger frem saken her. Begynn med en dialog med pedagogene for å høre hvordan dette kan løses best mulig. Føler du at du blir overkjørt og at barnehagen ikke tar hensyn til ditt barns behov kan du klage til barnehagekontoret i kommunen. Men sånn rent juridisk tror jeg at barnehager kan plassere barn der de mener de passer best, så lenge alle regler blir overhold (nok kvm, pedagoger osv). 1
Gjest Annaires Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Det er jo ikke barnets feil at han må bli flyttet, så selvfølgelig skal han få fortsette som om han gikk på liten Avd. Med soving, dobesøk o.l. Noe annet er jo helt på jordet. Og da hadde jeg virkelig satt meg på bakbeina. 3
Gjest Marianne Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 På barn under 3 år skal det være mer personale enn på 3-6. Det kan derfor ikke være like mange voksne på de 19 som det er på de 9 små. Vi har og 2-5 år på avdelingen. Men selvfølgelig har de soveplasser, eget rom de kan trekke seg tilbake på og egen stelleplass og Do.
Vibi Skrevet 28. oktober 2011 #5 Skrevet 28. oktober 2011 Det er jo ikke barnets feil at han må bli flyttet, så selvfølgelig skal han få fortsette som om han gikk på liten Avd. Med soving, dobesøk o.l. Noe annet er jo helt på jordet. Og da hadde jeg virkelig satt meg på bakbeina. Helt enig. Vi opplevde det samme med vår sønn i sommer. Barnehagen fikk stor pågang av nye småbarn, og to av de minste måtte flytte over på storbarnsavdeling. Siden min sønn (på to) leker mye med to gutter som var tre, fulgte han de over. Jeg har vært kjempefornøyd med dette. Merker at han lærer ting mye fortere, er mye mer ute og går tur (noe som er det beste han vet), og dotreningen er mye mer tilrettelagt. Flere av treåringene bruker dessuten fremdeles bleie, så han skiller seg ikke ut der. Nå skal det sies at det er fire unger som er mellom to og tre et sted, så det er fremdeles godt tilrettelagt for dem. Soving på dagtid er ikke noe problem, og skifting av bleier og dobesøk er en del av rutinen. Hadde de laget noe problem ut av dette, hadde jeg ikke gått med på overflyttingen. Her er det barnas behov som bør være førsteprioritet! Ta deg en prat med personale og rydd opp i det før det blir aktuelt. 1
Leanne Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 Har de virkelig sagt det?! At barna ikke får sove på storebarn, at oppfølging på dotrening ikke blir den samme?! Høres for meg veldig rart ut. Jeg har jobbet som ped leder på storbarn, vi hadde fra 2,5 - 6 år. Det gagner jo INGEN, ikke barnet, ikke personalet hvis en 2åring som trenger å sove ikke får lov å sove... Det kan bli en lang og suttrefylt ettermiddag... Det er jo for personalet bare supert om barnet slutter med bleie, så å legge vekt på dotrening satte vi høyt på prioriteringslisten! Og vi delte ofte gruppen, hadde alders delte grupper både til aktiviteter og samlinger, men også noe felles. Be om et møte med avdelingen du evt. skal flytte over til. Er ikke sikkert det blir så ille 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #7 Skrevet 30. oktober 2011 Dette høres veldig rart ut ja... Sikker på at du ikke har misforstått? På avd. jeg jobbet på (3-4)hadde vi masse dotrening. Var jo bare et par som kom over fra småbarn som hadde sluttet med bleie uansett. (Alle bruker bleie så lenge nå til daks!) De flesste va ferdig/ holdt på å slutte med dagsoving, så det var bare tidlig på høsten at noen sov på dagen.
Gjest Purple Haze Skrevet 30. oktober 2011 #8 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har jobbet på både små-og storbarnsavdeling, og vi flytter ingen fra små til stor uten foreldrenes samtykke. Når barna begynner på stor, får de selvfølgelig samme oppfølging som på småbarn med tanke på soving, bleieskift/dobesøk osv. Ta en prat med styrer, så finner dere nok ut av det.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #9 Skrevet 31. oktober 2011 I barnehagen ”min” vil de helst ikke ha barn under to år. De har to avdelinger, og barna går de to første årene på småbarnsavdeling, og de to siste på storebarnsavdelingen. Min datter, som er født i januar, kommer til å gå tre år på storebarnsavdelingen. Hun er yngst på denne avdelingen nå. For så vidt greit, hun har hele tiden lekt veldig bra med noen andre jenter som er født året før. Men jeg synes godt barnehagen kunne ha spurt oss om det var ok…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #10 Skrevet 31. oktober 2011 Har de virkelig sagt det?! At barna ikke får sove på storebarn, at oppfølging på dotrening ikke blir den samme?! Høres for meg veldig rart ut. Jeg har jobbet som ped leder på storbarn, vi hadde fra 2,5 - 6 år. Det gagner jo INGEN, ikke barnet, ikke personalet hvis en 2åring som trenger å sove ikke får lov å sove... Det kan bli en lang og suttrefylt ettermiddag... Det er jo for personalet bare supert om barnet slutter med bleie, så å legge vekt på dotrening satte vi høyt på prioriteringslisten! Og vi delte ofte gruppen, hadde alders delte grupper både til aktiviteter og samlinger, men også noe felles. Be om et møte med avdelingen du evt. skal flytte over til. Er ikke sikkert det blir så ille Nei, de har ikke sagt at de ikke får sove, eller ikke får dotrening. Men, jeg kjenner mange av foreldrene på denne storebarnavdelingen, og vet hvilke erfaringer de har. De barna som begynte der etter sommeren var godt passert 3 år alle sammen, men det var flere av dem som syns overgangen var tøff for barna. Dotreningenen ble gjort i hardtrening på småbarnsavdeling, slik at alle skulle være bleiefrie til storebarnavdelingen. Der er faktisk bare 3 voksne på 19 barn, altså like mange som på vår avdeling nå, med 9 barn. En av disse er selvsagt ped. leder, som er mye i møter og legger planer osv, og kombinert med sykdom innimellom osv, er det ganske ofte bare 1-2 voksne til stede på storebarnsavdeling. Da sier det seg selv, at oppfølgingen av hvert enkelt barn ikke er veldig stor. Og når det gjelder dotrening, så har vi bedt om i mer enn 3 mnd om barnehagen kan følge dette opp, siden vi har trent dotrening med barnet hjemme fra barnet var under 1 år, og kan gå store deler av dagen uten bleie hjemme. Dette har de imidlertid ikke hatt tid å følge opp før nå, og det er på småbarnsavdelingen med 3 voksne på 9 barn.. Det er ingen av de andre barna på småbarn som får dotrening for øyeblikket, da vårt barn er nest eldst på avdelingen. Jeg ser liksom ikke helt for meg da, at storebarnsavdelingen skal kunne følge dette opp bedre, med så få voksne.. Det andre er at planmessig er der bare ett stort rom hvor alle er, og et litt mindre lekerom. Det er ikke mulig å ta med vogn (avdelingen ligger to trapper opp, og der er ikke plass til vogner), så der er rett og slett ikke noe sted barna kan sove, og slik det er nå iallfall, er det ingen som sover der. Støynivået der er også så høyt, at jeg tror ikke det hadde vært lett å sove uansett.. Å sove ute er ikke noe alternativ, da de ikke har oversikt på barna ute, siden dette er høyt oppe. Bare det å gå ut og inn til avdelingen er en utfordring for vår 2 åring, da det er lange, bratte trapper å gå. Det krever at voksne tar god tid og sørger for at han er trygg opp og ned, eller bærer han. Det er på en måte ikke tilpasset små barn å gå på denne avdelingen syns jeg. Nå høres jeg veldig negativ ut.. jeg vet at foreldrene på avdelingen har blitt fornøyd etterhvert, men de var jo nesten ett år eldre enn mitt barn da de fikk denne overgangen. Jeg tror mitt barn også kommer til å trives der, men skulle ønske han fikk minst et halvt år til på seg, helst passere 3 år, før han flyttes. Syns det er litt vanskelig å be om et møte med leder om dette, føler på en måte at det er de som bør invitere oss til en samtale hvor de sier noe om hva de tenker, og høre hva vi mener..
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2011 #11 Skrevet 31. oktober 2011 Hvis du ikke ber om et møte for å få svar på det du lurer på, regner kanskje barnehagen med at du ikke har noen spørsmål eller betenkeligheter ang. overflyttingen. Jeg ville bedd om et møte med styrer/husansvarlig og pedleder på den avdelingen barnet skal overflyttes til, med den begrunnelse at du har mange spørsmål og er bekymret. Du MÅ i hvertfall be om å få svar på dine spørsmål! Kanskje de løser sovingen med at barnet ditt får sove på en annen avdeling eller et sted i barnehagen du ikke har tenkt på? De kommer hvertfall ikke til å bråstoppe dagsovingen, det er ingen tjent med, og det kan de bare ikke gjøre! Ang. dotreningen bør du fortelle de ansatte på den nye avdelingen hvor langt dere har kommet med dette, og be om at barnet følges på do så og så ofte. Da gjør de det. Hvis ikke KLAG!!! Det er mulig aktiviteter og opplegg på en storbarnsavdeling er mer tilrettelagt for større barn, men ditt barn har krav på den tilpassingen det trenger for å ha utbytte av det. På den positive siden vil ditt barn nå få forbilder i de større barna og en spennende utfordring, Hvis det ikke fungerer og oppleves positivt for deg og ditt barn, KLAG! Jeg er sikker på at barnehagen har vurdert at ditt barn er den under 3 som er mest egnet til å gå på storbarnsavdeling siden de har valgt slik. Jeg jobber selv på både en storbarnsavdeling og en småbarnsavdeling (ikke grunnbemanning). På storbarnsavdelingen har vi 2 2åringer. De er modne for alderen og har det helt klart bedre på storbarnsavdelingen enn på småbarnsavdelingen hvor det er mange 1åringer nå. Men de får selvfølgelig alt tilpasset deres behov, aktiviteter, soving, dotrening og all hjelp de trenger! Dette går helt fint på en avdeling med 16 barn og tre voksne, hvor kun to er tilstede på avdelingen samtidlig store deler av tiden (pga planlegging/møter/pauser/sykdom/kurs o.l.). Hvis dette er en offentlig barnehage skal barn fram til de året de fyller tre regnes som to barn, i fordelingen seks barn pr voksen. Hvis ditt barn fyller tre neste år skulle det da derfor hvert 17 barn på 3 voksne når ditt barn begynner på den avdelingen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå