Gå til innhold

Løper 4 km hver dag - hva hvis jeg gikk 4 km istedet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Skal ned noen kilo og som mosjon løper jeg 4 km hver dag på tredemølle men er lei. Hva ville skjedd hvis jeg gikk istedet? Altså tilbakela samme distansen (4 km) men brukte lengre tid og halverte hastigheten? Er det sant at jeg da ville forbrenne mindre fett? Altså at man forbrenner mer fett ved høy intensitet? Eller er det kun distansen som teller og hastigheten uvesentlig?

Noen som vet? Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå sier ikke jeg at dette er 100 % riktig, men i går, da jeg så på Legene på Fem snakket de om dette. En personlig trener fortalte at hvis man har høyere intensitet på treningen sin ville man forbrenne mer etter at man sluttet treningsøkten, at det tok lengre tid før forbrenningen roet seg ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal ned noen kilo og som mosjon løper jeg 4 km hver dag på tredemølle men er lei. Hva ville skjedd hvis jeg gikk istedet? Altså tilbakela samme distansen (4 km) men brukte lengre tid og halverte hastigheten? Er det sant at jeg da ville forbrenne mindre fett? Altså at man forbrenner mer fett ved høy intensitet? Eller er det kun distansen som teller og hastigheten uvesentlig?

Noen som vet? Takker for alle svar!

Du bruker mer energi på å jogge vs å gå, fordi når du jogger så "hopper" du opp og ned og bruker ekstra med muskler for å dempe når du lander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lance på forumet her snakka om at det er nesten ikke forskjell, fordi når distansen er den samme vil det jo ta mye lenger tid å gå, så da går det opp i opp (omtrent).

Men hvis du er lei av å jogge, så kan du jo sette opp incline'n på mølla og gå oppoverbakke? :) Da får du fin rumpe i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mølla teller jo kalorier, kan du ikke sammenligne?

er selv usikker på om dette er en god måte å måle treningseffekt på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå er en vesentlig mer effektiv måte for forflyttning enn å jogge/løpe, noe de fleste nok vet hvis man tenker etter... ;)

Du bruker ca 50% mer energi (cal) pr distanse ved å jogge/løpe kontra gå.

Kilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å gå er en vesentlig mer effektiv måte for forflyttning enn å jogge/løpe, noe de fleste nok vet hvis man tenker etter... ;)

Du bruker ca 50% mer energi (cal) pr distanse ved å jogge/løpe kontra gå.

Kilde

Så du mener altså at man forbrenner mange flere kalorier ved å løpe 4 km enn å gå 4 km?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en virkelig går så fort en bare kan klare, med staver som blir brukt effektivt, like fort i oppforbakker som på flat mark, kan jeg ikke tro at det ikke svir av mere kalorier enn å rusle en liten trimtur i alle fall. Gåing og gåing er mange forskjellige ting det...

Endret av Margareth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en virkelig går så fort en bare kan klare, med staver som blir brukt effektivt, like fort i oppforbakker som på flat mark, kan jeg ikke tro at det ikke svir av mere kalorier enn å rusle en liten trimtur i alle fall. Gåing og gåing er mange forskjellige ting det...

Joda men når de fleste går 4 km så er det i variert terreng, med litt oppoverbakker og nedoverbakker og bortover... Det er vel snittet av dette folk flest forbinder med gåing, og lurer på om det er det samme forbrenningsmessig som å løpe 4 km.

Få oppoverbakker som er på 4 kilometer vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få oppoverbakker som er på 4 kilometer vettu.

I know. :) Har nå spreng-gått selv i åssider ute i distriktene jeg da. 55 seige minutter til den første "toppen"...skal si det svei i alle musklene jeg hadde gitt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en virkelig går så fort en bare kan klare, med staver som blir brukt effektivt, like fort i oppforbakker som på flat mark, kan jeg ikke tro at det ikke svir av mere kalorier enn å rusle en liten trimtur i alle fall. Gåing og gåing er mange forskjellige ting det...

Jo, jo, men hvis du rusler 4 km sakte tar det 60 minutter. Hvis du går så fort du bare klarer tar det 30 minutter å gå 4 km. Da har du altså bevegd deg dobbelt så lenge, selv om du bevegde deg saktere. Du får bedre kondisjon av å gå så fort du klarer, så klart, men om du brenner så veldig mange flere kalorier når du går fort en halvtime og sitter på rumpa en halvtime enn når du beveger deg en time vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart du er lei! Jeg ville lett droppa løpinga og starta med Intervalltrening (4x4) 2 ganger i uka, pluss styrke 3 ganger i uka. De to siste dagene kan du gå tur (evt på tredemølla) eller gjøre yoga. Dette gir MYE bedre resultater.

Sjekk ut disse linkene:

http://fitnessbloggen.no/vektnedgang/

(les og lær)

http://fitnessbloggen.no/hjemmetreningsprogram/

Du kan evt starte å gjøre øvelser uten vekter, eller med to brusflasker (først med 0,5 liter, senere med 1,5 liter).

http://fitnessbloggen.no/4x4-intervall-trening/

Den beste kondisjonstreningen for vekttap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...