AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Her er en videosnutt fra dataspillet "Modern Warfare": Ville du latt din 16-åring spille dette? Tror du spill som dette kan påvirke barn?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Ja, psykologisk forskning på rollemodeller og læring, og agressjon, viser tydelig sammenheng mellom vold på tv og data. 1
Eliisa Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg får gåsehud når jeg hører barn på 8-9 år fortelle at de har spilt det spillet og jeg grøsser enda mer når jeg hører foreldrene si at de er klar over det. Personlig har jeg prøvd spillet, for å sjekke hvordan det er, og det er i grunn (i mangel av noe bedre ord) jævlig. Man skal plaffe ned uskyldige mennesker og grafikken er skremmende realistisk.. Jeg har en liten gutt på 2 år og her i huset skal slike spill sensureres vekk så lenge han ikke er gammel nok. Tror ikke han har noe igjen for å spille slikt - og jeg har overhode ikke dårlig samvittighet for det. Tror absolutt at spill som CoD gjør noe med barn, ja.. og ikke av det positive slaget. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Helt ærlig synes jeg ingen burde spille noe som inneholder så mye skyting av sivile på "offentlige steder". Med det sagt så vil nok en 16 åring som påvirkes av slike spill blitt påvirket av noe i løpet av livet uansett, det sitter en ledning løs en plass. Takke seg til å skyte zombier og andre invasjonspill.
Gjest NerdMedSverd Skrevet 28. oktober 2011 #5 Skrevet 28. oktober 2011 Er det noe som burde sensureres er det Hufsa fra mumitrollet. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 Tja, jeg spilte dette på barneskolen (90 tallet): Er bare grafikken som er blitt bedre. 1
Chiyo Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg pleide å spille Vice City som barn hvor man kunne stjele biler, drepe folk og ta pengene deres osv. Aldri var det noen som sa at jeg ikke fikk lov, og aldri har jeg noen gang hatt behov for å være voldelig mot andre mennesker på ekte. Jeg hadde tre brødre da jeg var liten og vi hadde masse voldelige spill, og foreldrene våre så ikke noe galt i det. Ingen av oss vokste opp til å bli voldelige mennesker. Vi er helt normale, sosialt oppegående mennesker.
Audry76 Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 Er nok mange ulike forsknningsresultater derute, selv har jeg lest (og synes det gir mening) at barn med voldelige tendenser kan forsterke dette ved å spille voldelige spill/se mye vold. For "normale" barn har det ingen stor påvirkning. Men innbiller meg at dette er et forskningsfelt hvor alle kan finne forskning som støtter egne meninger:-) 4
Gjest Apophis Skrevet 29. oktober 2011 #9 Skrevet 29. oktober 2011 Eg hadde nok latt min 16 åring spille det, eg har spilt det selv.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #10 Skrevet 29. oktober 2011 Eg hadde nok latt min 16 åring spille det, eg har spilt det selv. Er det bare jeg som reagerer sterkt på denne videoeen?? Dette er jo en massakre av uskyldige mennesker på en flyplass, og skaper hos meg sterke assosiasjoner til 22. juli. Blir helt kvalm av tanken på at barna mine skal "være" massemorder og drepe mennesker på denne måten. Skal det på død og liv være skytespill, får det heller være monstre eller andre urealistiske scenarier... Dette ble for meg helt kvalmende. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #11 Skrevet 29. oktober 2011 Spill er spill, virkelighet er virkelighet, de fleste klarer å se forskjellen selv om man legger elementer fra hvordan verden er i spillet. 1
Gjest D_flatmajor Skrevet 29. oktober 2011 #12 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg tror barn/unge har en helt annen kunnskap og forståelse av forskjellen mellom spill og virkelighet enn mange voksne gir dem cred. for. Jeg stiller mye større spørsmålstegn ved at barn og unge ser vold fra virkeligheten (f.eks henrettelsen av Hussein, liket/behandlingen av Gaddafi osv.) uten at noen bryr seg nevneverdig om det. Det finnes forskning som støtter at spill påvirker unge, og det finnes forskning som vektlegger andre faktorer som viktigere enn dataspill.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #13 Skrevet 30. oktober 2011 Er det bare jeg som reagerer sterkt på denne videoeen?? Dette er jo en massakre av uskyldige mennesker på en flyplass, og skaper hos meg sterke assosiasjoner til 22. juli. Blir helt kvalm av tanken på at barna mine skal "være" massemorder og drepe mennesker på denne måten. Skal det på død og liv være skytespill, får det heller være monstre eller andre urealistiske scenarier... Dette ble for meg helt kvalmende. Nå vakte akkurat det scenen der oppsikt, også i spillverdenen. Når det gjelder Call of Duty-serien, har den tross alt 18-årsgrense. Spill er aldersmerket, på lik linje med filmer. I tillegg til et rent tall, skal spillcoveret også merkes med hva slags innhold det er som kan virke støtende (vold, seksualitet, banning osv). Man skal ikke la barn spille 18-årsgrensespill, på samme måte som at man ikke lar barn se de verste krigsfilmene med samme aldersgrense. De er ikke mentalt modne nok til å prosessere slike inntrykk. Derfor blir det egentlig helt absurd å snakke om hvordan CoD påvirker "barn", fordi det rett og slett er foreldrenes ansvar å ikke utsette barn for ting de ikke er modne for. Om barn (og voksne) påvirkes av voldsbruk i dataspill, klarer ikke forskerne å enes om. Noen hevder å ha funnet bevis for at personer som i utgangspunktet er mer disponert for aggresjon, vil kunne ha en lavere terskel for å la seg påvirke (for eksempel personer med en antisosial personlighetsforstyrrelse). Andre igjen mener å ha funnet bevis for at de som utfører voldelig kriminalitet har brukt MINDRE tid enn gjennomsnittet på voldelige medieopplevelser i forkant. Men med tanke på det økte konsumet av voldelige medieopplevelser (film, tv, spill), er det paradoksalt at antall voldshandlinger i USA er på det laveste nivået på 30 år. Men altså, gi for all del barna spillopplevelser som er alderstilpasset. Ikke la 12-åringen spille CoD når han/hun like gjerne kan spille et annet eventyrspill.
Gjest Hannee Skrevet 30. oktober 2011 #14 Skrevet 30. oktober 2011 Spill er spill. Lar du 16åringen din forstå det så bør alle slags spill gå greit.
Britt Banditt Skrevet 30. oktober 2011 #15 Skrevet 30. oktober 2011 (endret) Til og med jeg, som blant annet har spilt GTA en god del, syns dette spillet virket drøyt. Men allikevel, hvis du har en normalt oppegående 16-åring så klarer h*n nok helt sikkert fint å spille dette uten å få varige men akkurat. Endret 30. oktober 2011 av Linelia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå