Lagrima Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg og samboeren har kjøpt felles leilighet, og lånet blir trukket fra en konto i hans navn. Lånet står på oss begge, 50% hver. Vi har også husleie i borettslaget. På grunn av at vi har lønning på forskjellige dager er det mest praktisk for oss å gjøre det slik: Jeg betaler husleien til borettslaget i sin helhet. Han betaler lånet, og så overfører jeg det mellomværende til han når min lønn kommer. Tilsammen betaler vi altså like mye (husleie + lån delt på to). Vi har et godt forhold så jeg frykter ikke brudd, men jeg har venner som går gjennom stygge brudd hvor økonomien står i sentrum. Mannen har betalt mer enn kvinnen på lånet, fordi hun har jo kjøpt mat og klær og interiør og diverse. Gevinsten på hussalget blir deretter fordelt i forhold til hver enkelts innbetaling, mannen kommer da bedre ut av det enn kvinnen. Jeg er en oppegående dame som vet at man aldri har noen garanti i et forhold, og vil forsikre meg om at jeg ikke får en mindre del av gevinsten dersom, om, hvis og mot formodning det blir et brudd. Tror dere at min betaling av husleien, samt innbetalingen til han holder som dokumentasjon på at jeg har betalt like mye på boligkostnadene, eller bør jeg sørge for å betale like mye på selve lånet som det han gjør? Alle som nå tenker at jeg ville ikke ha spurt dersom jeg var virkelig sikker på forholdet kan bare la være å kommentere. Jeg vil bare vite om det økonomiske holder.
juliane Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Skriv en samboeravtale der dere spesifiserer begges eierandel i leiligheten, i dette tilfellet 50% hver hvis ingen av dere har gått inn med mer EK enn den andre. 1
Glitnir Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Har dere ikke tinglyst eierandel på leiligheten på halvparten hver, samt at begge er ansvarlig for lånet? Det holder.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Dersom dere begge står som eiere av borettslagsleiligheten så holder det samt at dere begge er ansvarlig for boliglånet. Dette viser at dere eier begge to.
Gjest Sevastra Skrevet 29. oktober 2011 #5 Skrevet 29. oktober 2011 For å være helt sikker kan dere skrive en samboerkontrakt hvor dere er enige om at begge skal ha 50/50 av overskuddet når dere selger. Her i gården har vi felles regningekonto som begge disponerer. Jeg får lønn den 10. og han den 20. Vi betaler inn samme sum, halvparten hver, og regningene blir trekt fra den kontoen. (regningene blir trekt mellom den 20-25.) Har dere ikke mulighet til å gjøre det på en slik måte f.eks.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå