AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg har bodd i leiligheten min i snart fire år. For en stund siden omplasserte jeg en liten katt. Nå fikk vi vite at det ikke var tillatt med husdyr her. Og det står forsåvidt i kontrakten - men jeg så vel aldri det punktet når jeg skrev under for så mange år siden. Og det har seg slik, at så lenge jeg har bodd her, så har godt over halvparten av alle beboere hatt dyr, både hund og katt. Jeg fikk et skriv om at jeg måtte omplassere pus, men jeg har ingen lyst til dette. Jeg er helt knust, og jeg klarer ikke slutte å gråte. Jeg spurte også hvordan det har seg at flere har husdyr her, uten at de gjør noe med det. Da fikk jeg kun som beskjed at det var om de så husdyret fysisk at de kom til å gjøre noe. De kunne ikke gå fra dør til dør og spørre om de hadde husdyr eller låse seg inn i leiligheten. Jeg kunne gjerne fortelle dem hvem som hadde dyr; men jeg vil ikke påføre noen den smerten jeg føler akkurat nå. Har jeg ingen rettigheter? Jeg har bodd her som sagt lenge, og nå har jeg begynt å se etter et annet sted å bo - med en gang jeg leste mailen; det var ingen annet valg. Alle jeg har kontaktet, har ikke tillatt dyr eller er utleid allerede. Det er altfor lite på markedet nå til at jeg ser en ende på dette marerittet. Håper noen har noen trøstende ord og gode råd.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Her er en klem til deg Det er kjedelig når det blir slik, men hvis det står i kontrakten at husdyr ikke er tillatt, er det vel ikke noe mer å gjøre med den saken. Forstår at du blir lei deg, men du kan sikkert ha katten hos noen venner eller familie mens du leter etter en ny leilighet? Og hvis de vet at noen leietakere har dyr, men ikke vil gjøre noe siden de ikke har sett noe til dyrene, kan du sikkert ha katten der til du finner ny leilighet også?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Syns også det er rart at flere av leietakerne har hatt dyr i flere år (?), men med en gang du går til anskaffelse av katt, reagerer de. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Selvfølgelig er regler til for å overholdes, men det handler om å være konsekvent. Å kaste ut en leieboer som nettopp har fått katt og la være å undersøke forholdene rundt de andre beboerne, syns jeg er urettferdig. Jeg spurte hvorfor det var slik, og det var fordi leieboerne betaler leien og dermed var det deres leilighet. De kunne ikke låse seg inn der og granske. Og hun understreket flere ganger at ved at jeg ikke sa hvem personene med dyr bar så hjalp jeg dem bryte kontrakten. Vel, bryter ikke hun den selv når hun ikke er konsekvent? Jeg har som sagt bodd der i flere år, og hun ene har hatt katt hele denne tiden. Og de som flyttet ut over oss hadde katt. De hadde til og med kattesanden i pose som stinket ned gangen. Jeg har fått valget å omplassere katten. Det var det som stod i advarselen. At hvis han ble registrert (altså sett i vinduet siden de ikke kan låse seg inn i leiligheten?) så ville de si opp leieforholdene med en mnds oppsigelse. Jeg ringte og hørte, og hun sa at man får en mnd på seg å omplassere katten, og hvis det ikke skulle la seg gjøre, så fikk måtte jeg ta kontakt igjen. Så slik jeg ser det har jeg to mnd? Det føles så håpløst ut akkurat nå, for jeg har kontaktet alle som er aktuelle på både finn.no og hybel.no, og ingen ønsker husdyr. Så her er vi to da... jeg har ikke hjertet å omplassere han. Jeg reddet han fra å bli avlivet fra Dyrebeskyttelsen. Tanken slo meg et sekund, men når han hadde lagt seg inni dopapir-posen, og skvatt fram for å skremme meg, så fikk han fram smilet i en veldig tung dag. Og de sier man skal være der for hverandre i tykt og tynt?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 Og et siste: det var tydeligvis ikke lov å passe dyr eller ha besøk av personer med dyr. Jeg skulle passe min mors hund mens de er på ferie, men denne måtte vi plassere på kennel. Det står i kontrakten at det ikke er lov å holde husdyr. Jeg spurte også ang hvis det var en grunn til å ha dyr (psykososiale grunner), men hun sa at alle søknader ble regelrett avslått med mindre det var søknad om førerhund. Jeg prøvde hvertfall ikke bryte kontrakten, slik som de andre, altså, jeg beklaget med en gang og var helt ærlig. Det straffer seg tydeligvis
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 I husleieloven står dette: § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Så her er det bare å bruke lovverket for alt det er verdt. Det er bare å begrunne godt for hvorfor du har katten. De har ikke lov til å si deg opp. 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 I husleieloven står dette: § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html Så her er det bare å bruke lovverket for alt det er verdt. Det er bare å begrunne godt for hvorfor du har katten. De har ikke lov til å si deg opp. Ja, syns det var rart at utleier kan bare kaste ut leietaker med 4 ukers varsel, da katten umulig kan være en ulempe for utleier. Er forresten ikke TS.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #9 Skrevet 28. oktober 2011 Bor du i borettslag eller privat? Du har lov til å ha dyr så lenge det ikke er til ulempe/sjenanse for andre beboere. Dette betyr i praksis at du har all rett til å ha innekatt så lenge ikke utleier kan påvise ekstrem allergi/at du har rasert leiligheten med katteholdet ditt etc etc. Du kan se Emmeline-dommen her, samt linker til andre artikler om kjæledyr og leieforhold: http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm Jeg må forøvrig gi deg en liten pekefinger: Folk som "sniker" inn kjæledyr etter å ha signert en kontrakt der det står ettertrykkelig skrevet at kjæledyr ikke er tillatt, ødelegger for de som faktisk tar seg tid til å søke til styret, forhøre seg med naboer, sjekke for allergi etc etc før de tar hjem en liten kamerat. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #10 Skrevet 28. oktober 2011 Det er kun en mnd oppsigelse hvor jeg leier. Jeg eier ikke leiligheten selv. Og for all del, jeg burde ha sjekket det opp bedre, jeg har ikke prøvd å "rettferdiggjøre" det på den måten, men jeg ble helt satt ut over at jeg blir kastet ut mens andre får bli boende - de fullt klar over at det er mange husdyr. Jeg har mest lyst å flytte nå. Mest fordi jeg vil ikke skape problemer og krangle, og hvertfall ikke bo et sted hvor det skal være så forskjellsbehandling. Og jeg blir mest irritert for når en nabo skapte kvalme og bråk her, fysisk angrep en annen nabo, så holdt de en lang tale om hvor vanskelig det er å kaste ut noen. Og her er vi i den situasjonen. Aldri laget bråk, hatt fester eller lignende. Og katten er ikke til ulempe for noen. Min nærmeste nabo hadde ikke peil på at vi hadde katt. Han er kjemperolig og stille Hvordan går jeg fram? Det står jo hvis jeg ikke blir kvitt han, så kommer oppsigelsen. Men jeg har jo fått advarsel. Er det noe å gjøre da? Åssen gå fram?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #11 Skrevet 28. oktober 2011 Du har fått en link til Emmelinedommen. Sett deg ned og les den. Det som er rettskraftig avgjort i den dommen er der det begynner med: Jeg er kommet til samme resultat som byretten og skal bemerke: Forbudet mot hunde- og kattehold i Pynten borettslag er i realiteten absolutt. Formelt sett kan det søkes generalforsamlingen om dispensasjon, men det synes på det rene at dispensasjon ikke gis, og at det ikke foretas noen konkret vurdering av om dyreholdet vil medføre ulemper for de øvrige beboere. Hovedspørsmålet i saken, slik jeg ser det, er om det er hjemmel i husleieloven § 22 jf borettslagsloven § 34 første ledd til å gi husordensregler med et slikt innhold som her. Dommen er avsagt under dissens 3-2; det vil si at det dommer Tjomsland sier under kan du bare se bort fra. Når det er sagt, så har jeg problemer med å forstå hvem som vil si deg opp; er det personen du leier fra eller er det borettslaget? En oppsigelsesfrist på en måned er i strid med husleieloven og derfor ikke gyldig. Bor du i nærheten av Oslo anbefaler jeg deg å ta kontakt med JussBuss, de har en egen husleiegruppe og de kan helt sikkert hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #12 Skrevet 28. oktober 2011 Det er en studentbolig. Det er en blokk med rundt tyve leiligheter. Det er ikke en vanlig studentby i og med at det er kun parleiligheter, og man har ingen kontakt med hverandre utenom å møtes i gangen. Vi deler ingenting. Jeg kan si som så, det står i kontrakten: Reglene i huslovens § 11-2 gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig. Det gir leietaker færre rettigheter når det gjelder minimumstid for tidsbegrensede leiekontrakter, opptak i husstand, framleie. Så da har jeg vel ingen rettigheter her? Jeg syns bare det er snodig at de mener at man ikke kan kaste ut leietakere som er regelrett farlige for de andre som bor her; at det vil ta over tre måneder å gå gjennom systemet, men man kan kaste ut "normale" leietakere på grunnlag av dette.. og la alle de andre med husdyr være i fred.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #13 Skrevet 28. oktober 2011 Syns også det er rart at flere av leietakerne har hatt dyr i flere år (?), men med en gang du går til anskaffelse av katt, reagerer de. Grunnen er at jeg har vært så uheldig at de har sett min katt i vinduet. Og de har ikke vært innom her når de andre dyrene er "aktive". Jeg så nettopp hunden i nabogangen i vinduet og hun ene bar ut katten sin. Så det handler vel om hva de gidder..
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg ville også si at det står at vesentlig brudd på leiekontrakten foreligger dersom leietaker tross skriftlig advarsel fra utleier fortsetter å opptre på en måte som er til alvorlig skade eller sjenanse for utleier, eiendommen eller øvrige brukere. Jeg forstår ikke hvordan dette kan klassifiseres som alvorlig skade eller sjenanse.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #16 Skrevet 28. oktober 2011 Det er vel kun mulig om man bor i Oslo? Jeg har sendt en mail til gratis jusshjelp, med et håp om at de tar seg tid til å svare! Hadde det vært en idé å skrive en søknad og forklare forholdet rundt hvorfor jeg anskaffet meg katt? Hvorfor det er en god grunn til at jeg burde få tillatt dyrehold? Med en understrekelse på at jeg ved ingen tidspunkt har forsøkt å skjule eller lyve om mitt valg om å anskaffe meg katt, men jeg også ikke hatt anledning til å se noen konsekvent opprettholdelse av regelen om husdyr her, noe som bidro til at jeg ikke enset tanken om at det var ulovlig å holde husdyr. Og en beklagelse på situasjonen... Selv om hun i telefonen sa at alle søknader som ikke var på bakgrunn av en førerhund ble automatisk avslått.. jeg anser han som min førerkatt! 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #17 Skrevet 29. oktober 2011 Det er vel kun mulig om man bor i Oslo? Jeg har sendt en mail til gratis jusshjelp, med et håp om at de tar seg tid til å svare! Hadde det vært en idé å skrive en søknad og forklare forholdet rundt hvorfor jeg anskaffet meg katt? Hvorfor det er en god grunn til at jeg burde få tillatt dyrehold? Med en understrekelse på at jeg ved ingen tidspunkt har forsøkt å skjule eller lyve om mitt valg om å anskaffe meg katt, men jeg også ikke hatt anledning til å se noen konsekvent opprettholdelse av regelen om husdyr her, noe som bidro til at jeg ikke enset tanken om at det var ulovlig å holde husdyr. Og en beklagelse på situasjonen... Selv om hun i telefonen sa at alle søknader som ikke var på bakgrunn av en førerhund ble automatisk avslått.. jeg anser han som min førerkatt! Jeg håper virkelig at det ordner seg for deg og katten. Fatter ikke hvordan folk bare kan be noen omplassere katter, de er for veldig mange et familiemedlem, ikke en eiendel. Og jeg regner med at det er en innekatt du har, siden de bare har sett den i vinduet. Hvordan i alle dager kan den være til plage for andre? Hadde du hatt hundre katter som pissa ned leiligheten, så den ble ødelagt, og naboene plaget av lukta hadde jeg skjønt problemet... 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #18 Skrevet 29. oktober 2011 Glem Emmelinedommen. Det gjaldt et ordinært borettslag og jeg mener at leiligheten ble leid og ikke eid. Til den som mente at en katt ikke er til heft eller bry og ikke ulempe for utleier. Ha litt respekt for hva utleier godtar da. Jeg vil ikke vente til at jeg kan bevise at en katt er til ulempe. Jeg leier ut til de uten dyr og det er avtalen som er viktig for meg. du vet da ikke om min ulempe. Til TS. Hva med å prøve å skaffe ny leilighet. Legg inn en annonse selv og spill litt på det at dere har reddet katten. Jeg kjenner folk som ikke en gang fikk lov til å ha undulat i leiligheten. Da blir det litt i overkant synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #19 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg forstår godt at de ikke vil ha overflod av husdyr i leilighetene sine, at de gjerne vil ha kontroll på det, men jeg forstår heller ikke hvordan de ikke kan vise skjønn ved søknader. Den eneste grunnen hun kunne oppgi var allergi hos beboere. Vel, det henger ikke på grep når hun vet mange har husdyr uten å gjøre noe. Og vi bor såpass fra hverandre at jeg er sikker på at den ikke er til bry for noen. Det er ikke lov å ha noen form for dyr her, ikke et lite hamster engang.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #20 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg er i full gang på utkikk etter ny leilighet. Ingenting har dukket opp, har lett gjennom alle søkemotorer, ringt rundt og ingen vil tillate husdyr. Det er en annonse hvor jeg fikk svar at hun var i tvil, at jeg skulle sende mail og hun skulle tenke på det. Jeg tviler det går gjennom, men jeg prøver hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå