Gå til innhold

Ønsker meg et lite kjæledyr, trenger tips.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i en liten leilighet, og har ikke plass til feks. en hund som tar opp plass enten fysisk eller i personlighet, så hund er desverre utelukket akkurat nå. Katt er jeg allergisk mot. Ønsker meg likevell et lite koselig kjæledyr, noen å leke og kose litt med! Har ganske mye til å bruke på stell og aktivitet med dyret, men det må kunne klare seg selv i noen timer på dagen, helst da i bur. Det bør være litt aktivt, men likevell kunne ligge på fanget og kose. Helst ikke røyte, og selvsagt ikke bite med mindre det føler seg truet. Kan heller ikke lage så mye lyd, altså være bråkete.

Tenker meg noe i retning rotte, hamster, marsvin og slike dyr.

Har så mye kjærlighet og omsorg å gi, hjelp meg å finne dyret som passer for meg!! :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hetterotter er helt geniale. Og om du går inn for det kan de bli riktig så tamme, men det er best å ha to siden de er flokkdyr og kan bli deprimerte om de er alene. Et stort bur er også viktig. De er kanskje ikke så kosete på fanget som en katt men.. Jeg har hatt 2 stk av 5 som likte å romstrere rundt meg i sofaen og tok gjerne imot noen stryk når de klatret opp på skulder eller fang.

Marsvin bråker vel kanskje litt mer enn andre smådyr.

Skrevet

Takk for svar AB. Jeg ser det nok som et must at det må kunne kose seg på sofaen med meg, og siden jeg har såpass med tid å bruke på det vil jeg nok ikke skaffe meg mer enn én. Har sett litt videoer på youtube nå, og lydene et marsvin lager er nok greit :)

Noen flere tips? Noen erfaringer med marsvin?

TS.

Skrevet

Hva med en kanin? Jeg har en selv og den er verdens søteste. Den er glad i oppmerksomhet og er et skikkelig kosedyr.. og klarer seg fint alene når jeg er på jobb. Den har aldri laget en eneste lyd og biter ikke.

Og så er den veldig renslig og har egen do..og gjør aldri fra seg utenfor buret:)

Han liker å få være sammen med meg i sofaen, og kan ligge leeenge og bare kose:)

• Liker 3
Skrevet

Marsvin er fantastiske. Kosete og knytter seg veldig til eieren. Men kjøp to!

• Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet

Rotte! De er helt fantastiske :) Bruker man mye tid med de kan de trenes også. Nydelige små dyr! :rodmer:

Skrevet

Marsvin anbefaler jeg på det sterkeste! At de er bråkete er bare tull, de snakker til deg :) de "hyler" når de vil ha oppmerksomhet og mat, de "ler" når de blir kilt (sikkert feil skrevet!), de blir utrolig tamme og de verken spreller eller klorer! :)

Mitt marsvin gikk løs både ute og inne, kom når jeg ropte på det og var min beste venn :)

Skrevet

Husk å sjekke om du er allergisk mot eventuelle gnagere før du får din nye venn i hus!

Jeg vil også anbefale at du anskaffer deg dyr fra oppdretter, ikke dyrebutikk, og at du melder deg inn i for eksempel kaninforum i forkant av kjøp slik at du kan tilegne deg informasjonen du trenger og få gode tips og triks til ditt framtidige dyrehold.

Lykke til :goodbye:

Skrevet

Jeg har hatt både hamster, dverghamster, marsvin og kanin. De jeg har vært mest fornøyd med er marsvin og kanin, begge er glad i kos. Men likte nok kanin absolutt best, et mer aktivt dyr. Kanina mi kunne jeg ha løs i stua, kom når jeg ropte på og den kunne ligge i armkroken min i timesvis på sofaen.

Men greit å tenke på at det er en god del stell med kanin. Blir fort lukt hvis du ikke gjør rent buret ofte nok. (Mer lukt enn det blir av et marsvin).

• Liker 1
Skrevet

Min kanin lukter ikke i det hele tatt, den er veldig renslig og det er fort gjort å tømme doen hans.. Han gjør kun fra seg i doen og ikke på gulvet i buret:)

Skrevet

Ut fra hva du skriver, høres det ut som marsvin er det riktige. De kan kose på fanget en god stund (hvis de blir litt urolige må du putte dem i buret igjen, ellers blir du tisset på), og de er generelt veldig praktiske dyr å ta vare på.

Men de er flokkdyr, og du må ha to. Marsvin som er alene, lever ikke spesielt lenge. Har du flere kan de derimot bli opp mot åtte år gamle med riktig pleie.

De er sosiale dyr, og vil finne på å snakke med deg. Som i Postman Pat-sangen, "noen lyder kjenner de godt..." Knitring av poser eller åpning av kjøleskapsdør vil antagelig utløse et lite svinekor i buret. Hvis du hilser på dem, får du ofte også lave "mup mup"-lyder til svar.

Men ha to, og pass på at du gir dem C-vitamin. IKKE i vannet, dette ødelegges nemlig så å si med en gang. Få heller tak i pulver og strø over maten, og gi svina masse rød paprika.

Lykke til :)

• Liker 3
Skrevet

Takk for alle svar! :takke:

Kan virke som marsvin passer for meg ja. Og de klarer seg fint i buret alene noen timer om dagen? Jeg studerer, så har mye lesetid hjemme, men noen dager er jeg borte på forelesninger.

Hvordan er det es forskjellige raser? Er noen større/mindre enn andre? Har sett noen med lang pels, disse er jo utrolig nydelige, hva slags rase er dette?

Ingen erfaringer med hamster her?

Ringte legen nettopp, og fikk time til testing av allergier i neste uke! Tror ikke jeg har noen allergi, det har iallefall ikke slått ut på tidligere tester.

Gleder meg sånn til å få en liten krabat å kose og leke med! :rodmer:

Takk igjen.

TS

Skrevet

Jeg ville kanskje heller valgt en kanin, enn et marsvin.

Kaniner er mye mer sosiale, og er mer "kosedyr" som knytter seg veldig til eieren sin.

De er også en del smartere og kan f.eks enkelt læres opp til å komme når du roper på den, og du kan lære den forskjellige triks.

De kommuniserer med deg via kroppspråk, er full av egen personlighet og de er lette å bli kjent med.

Det er ikke noe problem å la kaninen være alene i flere timer, så lenge man passer på å gi den oppmerksomhet når du er hjemme.

Hvis du likevel velger marsvin, så vær oppmerksom på at du MÅ ha to - du kan ikke ha bare en.. og at marsvin ikke er fullt så renslige og kan finne på å tisse og bæsje overalt.

Kaniner blir stuerene i løpet av et par dager, og de gjør fra seg i eget toalett i stedet for på klærne og møblene dine:)

• Liker 4
Skrevet

Ut fra hva du skriver, høres det ut som marsvin er det riktige. De kan kose på fanget en god stund (hvis de blir litt urolige må du putte dem i buret igjen, ellers blir du tisset på), og de er generelt veldig praktiske dyr å ta vare på.

Men de er flokkdyr, og du må ha to. Marsvin som er alene, lever ikke spesielt lenge. Har du flere kan de derimot bli opp mot åtte år gamle med riktig pleie.

De er sosiale dyr, og vil finne på å snakke med deg. Som i Postman Pat-sangen, "noen lyder kjenner de godt..." Knitring av poser eller åpning av kjøleskapsdør vil antagelig utløse et lite svinekor i buret. Hvis du hilser på dem, får du ofte også lave "mup mup"-lyder til svar.

Men ha to, og pass på at du gir dem C-vitamin. IKKE i vannet, dette ødelegges nemlig så å si med en gang. Få heller tak i pulver og strø over maten, og gi svina masse rød paprika.

Lykke til :)

Det er feil. Vårt ble 7,5år gammelt. Ikke alle som "dør av ensomhet" som du vil ha det til

Marsvin er flokkdyr ja, så pass på .Du burde også ikke kjøpe fra butikken da de som oftest ikke har peiling på svin og du kan ende opp med 1 hann og 1 hunne.Da blir det fort en flokk på flere dyr

Dessuten er burene i butikken for trange for 2 stk.Du må lage eget eller kjøpe et større ,det finnes mange sider som selger store bur.

Gjest Heloise
Skrevet

Mitt marsvin ble styggammelt, og det levde alene hele sitt voksne liv.

Skrevet

Flokkdyr blir ikke kalt flokkdyr for moro skyld. Har man ikke mulighet til å ha 2 stykker så burde man kanskje kjøpe kanin eller en annen type som kan være alene. Hva er problemet med å kjøpe 2 egentlig? blir jo ikke noe spesielt mer arbeid, og du kan dra avgårde noen timer uten å ha dårlig samvittighet :) Synes det grenser mot dyremishandling å holde dyr som er sterke flokkdyr alene. Det er nok mange marsvin og rotter som lever lenge og vel selv alene, men de er fortsatt flokkdyr, mennesker kan heller ikke ta over rollen eller kroppsråket som marsvin og andre gnagere har ;)

• Liker 8
Skrevet

Flokkdyr blir ikke kalt flokkdyr for moro skyld. Har man ikke mulighet til å ha 2 stykker så burde man kanskje kjøpe kanin eller en annen type som kan være alene. Hva er problemet med å kjøpe 2 egentlig? blir jo ikke noe spesielt mer arbeid, og du kan dra avgårde noen timer uten å ha dårlig samvittighet :) Synes det grenser mot dyremishandling å holde dyr som er sterke flokkdyr alene. Det er nok mange marsvin og rotter som lever lenge og vel selv alene, men de er fortsatt flokkdyr, mennesker kan heller ikke ta over rollen eller kroppsråket som marsvin og andre gnagere har ;)

+1 Signerer!

Skrevet

Jeg ville i hvert fall IKKE kjøpt en hamster, det er ikke særlig mye selskap i dem. De blir ikke tamme og er absolutt ikke sosiale dyr. I tillegg er de hissige, og de fleste biter en del.. og de sover om dagen og bråker hele natta. De liker ikke å kose, så en hamster egner seg best til pynt.

Og så ville jeg heller kjøpt en kanin i stedet for marsvin, de er mye mer sosiale, og ikke minst renslige.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor folk sier at kaniner har mer personlighet og knytter seg mer til mennesker enn marsvinene. Jeg har hatt både kaniner og marsvin, og jeg opplevde marsvinene som mye mer sosiale enn kaninene.

Jeg ville gått for marsvin, men lykke til uansett!

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for hetterotter eller marsvin, det er de dyrene som etter min mening har mest personlighet og som knytter seg mest til eiern :)

Hetterotter er min favoritt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...