Gå til innhold

17 år og vil ha deltidsjobb - ingen tidligere erfaring - vanskelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg jobb, helst som butikkmedarbeider i klesbutikk. Har dessverre ingen tidligere jobberfaring, og er redd dette vil være med på å svekke mine sjanser betydelig. Er 18 år om ikke mange månedene, og da åpner jo mulighetene seg, men jeg ønsker meg jobb i nærmeste fremtid. :) I og med at CV'en min er så kort som den kan få blitt, trenger jeg litt hjelp med både CV og søknad, slik at den kan bli så bra som mulig. Har dere en fin mal jeg kan bruke som inspirasjon? Generelt er jeg veldig positiv, hyggelig og service minded, og klesstilen min er det ingenting å si på. Har dere noen generelle tips?

Og hvis jeg legger både CV og søknad i f.eks. en konvolutt, skal jeg bare gi den til medarbeiderne i kassen i butikken? Hva skal jeg evt. si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk nettsidene til nav for forslag til cv-mal. Skjønner at cv'en din blir kort, men du får fylle inn det du har. Lever søknad og cv personlig, men ikke til kassepersonalet. Spør etter daglig leder, si du er på jobbjakt og ha en liten prat med sjefen. Lykke til! :)

Skrevet

Her er link til NAV sine sider om CV og søknad, og du kan også se eksempler på f.eks butikkmedarbeider, åpen søknad, salgsmedarbeider ++. Selv om det skal se ordentlig ut og holdes saklig (søknaden altså) så er det greit å prøve vinkle inn noe om seg selv uten at det blir for mye. Ikke typ "jeg liker å spille fotball", for det har ikke noe å si, men at du f.eks alltid merker en hyggelig atmosfære og hjelpsomme medarbeidere i butikken, og at du selv ble inspirert til å søke der pga dette osv.

Lykke til =)

Skrevet

Jeg tror ikke så mange forventer at du har mye erfaring når du er 17 år :) Et tips er å skaffe deg noen referanser som kan fortelle noe om hvordan du er som person, f.eks. ledere på fritidsaktiviteter du har deltatt på eller lignende. Husk å avtale med referansen på forhånd slik at de er forberedt på at potensiell arbeidsgiver kan ta kontakt. Jeg fikk selv min første jobb som 19-åring, hadde kun jobbet én dag før, men hadde referanse fra lederen på denne jobben og en annen bekjent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...