Gå til innhold

Det å ta vgs-år som privatist - uoverkommelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å ta 2.året som privatist, og har høye ambisjoner når det kommer til karakterer(men om det er realistisk er en annen ting).. Hvor mange timer bør jeg legge i lesing og studering om dagen? Er vel 9 fag det er snakk om..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne.. :)

Skrevet

Ni fag? Husker aldri at jeg hadde noe mer enn 5-6 fag pr. år på videregående...

Men jo, det bør være helt overkommelig, i alle fall hvis man har planer om å studere på universitetet etterpå. Videregående er tross alt piece of cake i forhold :)

Hvor mange timer man må legge inn i det avhenger vel veldig av person. Hvor mange timer trenger du for å lese gjennom pensum og ikke minst lære deg det? En vanlig uke på studiespesialisering er 30 skoletimer (eller noe sånt), så det + litt mer er vel en grei pekepinn?

• Liker 4
Skrevet

Ni fag? Husker aldri at jeg hadde noe mer enn 5-6 fag pr. år på videregående...

Men jo, det bør være helt overkommelig, i alle fall hvis man har planer om å studere på universitetet etterpå. Videregående er tross alt piece of cake i forhold :)

Hvor mange timer man må legge inn i det avhenger vel veldig av person. Hvor mange timer trenger du for å lese gjennom pensum og ikke minst lære deg det? En vanlig uke på studiespesialisering er 30 skoletimer (eller noe sånt), så det + litt mer er vel en grei pekepinn?

Norsk skriftlig, norsk sidemål, norsk muntlig, 3 valgfag, fremmedspråk, historie, gym og matte.. 10 ble det faktisk..:-)

Ok, takk for innspill! :)

Skrevet

Norsken kommer til å ta tid. Valgfagene kommer jo veldig an på hvilke fag det er snakk om. Nå hadde ikke jeg realfag som valgfag på VGS, men jeg vil tro at disse tar en god del tid.

Skrevet

Norsken kommer til å ta tid. Valgfagene kommer jo veldig an på hvilke fag det er snakk om. Nå hadde ikke jeg realfag som valgfag på VGS, men jeg vil tro at disse tar en god del tid.

Internasjonal engelsk, sosiologi og psykologi. :)

Skrevet

vel, nå har jeg ikke tatt vgs som privatist men jeg har jobbet mye ved siden av et bacholer ingeniørstudie, så jeg gikk glipp av det meste av forelesninger. Ego de fleste fag (utenom obligatorisk lab) har jeg lest på selv.

Min erfaring er at vgs er ingenting i motsetning.

Jeg ville lagt opp til 6t lesing pr dag (med pauser), samtidig ville jeg ha hatt en god leseplan med hva du skal lese på når. Vil si at du kommer langt med en god leseplan! Bruk gjerne et par dager på den.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok opp like mye... Norsken: Leste igjennnom bøkene en gang.. de får du jo ta med deg på eksamen... før de muntlige, gjorde jeg alle oppgavene i bøkene.

Kan ikke fatte at det skal være nødvendig å lese 6 timer dagen! Det er vgs. Mye rom for refleksjon, og du får jo ha bøkene med deg på eksamen!

Brukte ikke mye tid egentlig... Kanskje en time om dagen, toppen. Det er ikke så ille som det virker som så lenge du leser jevnt og trutt :) Lykke til!

(Med min lesing fikk jeg 5,4 i snitt...)

Skrevet

og.... Psykologi er en drøm! Men ikke glem å lese på biologien selv om den virker kjedelig! Du får nesten garantert spørsmål om nervesynapsen ;)

Skrevet

Jeg tok opp like mye... Norsken: Leste igjennnom bøkene en gang.. de får du jo ta med deg på eksamen... før de muntlige, gjorde jeg alle oppgavene i bøkene.

Kan ikke fatte at det skal være nødvendig å lese 6 timer dagen! Det er vgs. Mye rom for refleksjon, og du får jo ha bøkene med deg på eksamen!

Brukte ikke mye tid egentlig... Kanskje en time om dagen, toppen. Det er ikke så ille som det virker som så lenge du leser jevnt og trutt :) Lykke til!

(Med min lesing fikk jeg 5,4 i snitt...)

TS her! WOW, jeg er imponert over deg! Men er ikke flere av mine nevnte fag muntlige fag? Da er det jo til din egen fordel å kunne hele boken på rams, hvilket føles urealistisk for meg da det er snakk om flere hundre sider du skal ha i hodet! :P Da har jeg hvert fall noen å se opp til! Tusen takk! :)

Skrevet

og.... Psykologi er en drøm! Men ikke glem å lese på biologien selv om den virker kjedelig! Du får nesten garantert spørsmål om nervesynapsen ;)

Takk for tips! :)

Skrevet

TS her! WOW, jeg er imponert over deg! Men er ikke flere av mine nevnte fag muntlige fag? Da er det jo til din egen fordel å kunne hele boken på rams, hvilket føles urealistisk for meg da det er snakk om flere hundre sider du skal ha i hodet! :P Da har jeg hvert fall noen å se opp til! Tusen takk! :)

Du trenger ikke kunne på rams. Jeg går ut ifra at du har den vanlige 20min forberedelse på muntligen?

Jeg skaffet meg overblikk, var sikker på at jeg forstod alt og hadde noenlunde kontroll, men jeg kunne ingenting på rams. Jeg tok gode notater i de 20minuttene og snakket ut ifra dem.Med gode stikkord er det utrolig hva man husker! Lykke til, og bare spør om du lurer på noe:) Dette går bra!

Skrevet

Du trenger ikke kunne på rams. Jeg går ut ifra at du har den vanlige 20min forberedelse på muntligen?

Jeg skaffet meg overblikk, var sikker på at jeg forstod alt og hadde noenlunde kontroll, men jeg kunne ingenting på rams. Jeg tok gode notater i de 20minuttene og snakket ut ifra dem.Med gode stikkord er det utrolig hva man husker! Lykke til, og bare spør om du lurer på noe:) Dette går bra!

Det skal jeg! :) Tusen hjertelig takk! :)

Skrevet

Da jeg hadde muntlige eksamener hadde jeg 30 min forberedelsestid, og i en del av fagene hadde jeg kunnet skummet igjennom bøkene. Er man effektiv på de 30 minuttene kan man lære mye! ;) Siden man kan ha ubegrensede med hjelpemidler (med unntak av kommunikasjon) anbefaler jeg å ta med litt tilleggslitteratur, stikk innom biblioteket å se hva de har i de forskjellige fagene et par dager i forveien. Evt ta for deg wikipedia eller lignende, og ha med mye utskrifter som du legger i de tilhørende kapittlene i boka. De vanlige bøkene alle bruker har sensorene hørt utskrift fra tusen ganger før, så om man kan komme med litt andre detaljer og fakta enn de alle andre kommer med teller det positivt tror jeg. Jeg fikk ihvertfall veldig bra karakterer ved å gjøre det slik, selv om jeg hadde lest minimalt!

På skriftlig får du også mulighet til å ha med ting som regel, ihvertfall på deler av eksamen, så samme tipset gjelder der.

Hvor mye du skal lese kommer an på hvor mye du faktisk har tenkt til å lære av stoffet, og hvor raskt du tar ting. Greit å ihvertfall ha sett stoffet og hva det dreier seg om før en eksamen, du må ikke kunne alt på rams. Bruk målene flittig, det er tross alt disse som eksamensspørsmålene blir laget utifra. Tenk at du skal kunne snakke i 15-20 minutter om alt det som blir nevnt i målene!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...