Gjest dunebuggy Skrevet 28. oktober 2011 #1 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg vurderer å male soverommet, og vet ikke helt om jeg skal velge samme farge som i gangen og på kjøkkenet, slik at det blir en grei helhet, uten at det er noe særlig spennende, eller om jeg skal velge egne farger til soverommet. I gangen/entreen er det en antikkhvit eller franskhvit eller noe. Den er nesten hvit og faktisk pen. Den har noe rødt i seg, uten at den er kjedelig gul-hvit, og det er ikke lys-rosa, men mer enn svak rød-brun tone eller noe, som er ganske fin. Den skaper litt stemning og lunhet, og slik er kjøkkenet også. Overflaten er halvblank, og det liker jeg, da matt kan bli litt vel forsiktig. Det er glassfiberstrie på veggene, og det er også ganske greit og seg bra ut, men litt struktur. På soverommet vurderer jeg å ha en vegg i en klarere farge, og eventuelt ha de andre veggene i lysegrå eller hvit, da jeg har skjønt at det er moderne eller har blitt vanlig. Det kan fort blir vel mye farge å velge en for alle veggene, med å ta utgangspunkt i grønn for eksempel. Himlingen på kjøkkenet og gangen er en kjipere gul-hvit farge, og slik er det på soverommet også. Den vurderer jeg å male hvitere på soverommet, da den liksom ikke er helt vellykket. Hvis jeg velger nye farger til soverommet så vil det vel bli mer moderne og friskere enn resten av leiligheta, uten at det blir helt gjennomført, da det er panel i taket og slik glassfiberstrie på veggene. Men det er spotlys, og pen parkett, samt garderobe med speil, så det er ganske bra. Vet ikke om jeg skal velge veldig lysgrå sammen med en varmere rødfarge for eksempel, sammen med nesten helt kritthvit himling. Eller hvit himling, grått listverk, og hvite vegger. Noen som har noen forslag? bare fyr løs.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #2 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg ville klart ha gått for en annen farge i soverommet. Man pleier jo som regel ikke ha den døren åpen så helheten har lite å si. Du kan allikevel velge litt spenstig farge som passer til resten av huset. Jeg ville ikke ha valgt hvite vegger. Et soverom brukes på en hel annen måte enn stue og kjøkken og det er greit å ikke holde den helt nøytrale linja her. Jeg personlig kunne tenke meg litt blågrått og gjerne litt mørk. Eventuelt med en vegg i en lysere fargetone. Eller jeg kunne valgt ulike bruntoner, men ikke veldig mørkt. Alternativet for meg er lilla på iallfall en vegg, men dette er en farge jeg er glad i og har et forhold til.
Gjest dunebuggy Skrevet 29. oktober 2011 #3 Skrevet 29. oktober 2011 (endret) Det er også glassfiberstrie inne i garderoben. Garderoben er laget av speildører med sorte aluminiumsprofiler som er plassert mot en av de to korte veggene. Og det er parkett på gulvet inne i garderoben. Jeg bør vel ha en lys farge/nesten hvit inne i garderoben, eller gir det mest helhet å fortsette en veggfarge inne i garderoben også? Jeg vurderer mest å ha en vegg lysere, samt tre i en klarere farge, eller omvendt, og eventulet lysegrått listverk mot hvit himling. Litt fordi det er en langvegg som ikke har dør eller vindu eller er forstyrret på annen måte, bortsett ifra at den stikker inn i garderoben. Tenkte overflaten i silkematt eller halvblank. Jeg vurderer på en måte også å la rommet bryte med resten av leiligheta, og ha en kjøligere hvitfarge som er gråblå, sammen med en "grålig" brunfarge som er mocca eller noe, som gjerne blir oppfattet som naturfarger, uten at det er varme toner som det kan bli litt mye av og virke kjedelige. Endret 29. oktober 2011 av dunebuggy
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Jeg er veldig enig med det anonymbruker skriver før meg. Soverommet er jo vanligvis et rom der dørene er lukket, så helheten har vel ikke så mye å si der som for resten av huset. Selv er jeg veldig imot den hvite trenden. At alt skal være hvitt skjønner jeg ikke. Hvitt er en farge man bruker når man ikke har fantasi til noe annet Om man først skal velge hvit bør man gå for en hvitfarge med litt "liv" i, slik som du beskriver gangen din. Eventuelt dra inn andre farger og ikke kun male med hvitt. En kjølig hvitfarge på soverom er jeg veldig skeptisk til, da dette skal være et rom for fullstendig avslapning. Alt for hvite vegger kan gjøre rommet alt for lyst og gjør det vanskeligere å sovne. MEN jeg støtter forslaget ditt om den fargen om du også drar inn andre farger som mocca. Det høres jo kjempebra ut Kan også nevne at det finnes mange flotte tapeter. Å ha en fin tapet bak veggen til senga og en annen farge på resten av rommet for eksempel.
Gjest Jytte Skrevet 30. oktober 2011 #5 Skrevet 30. oktober 2011 Jeg sverger til hvitt - ikke fordi jeg mangler fantasi, men fordi jeg er ivrig kunstsamler og har masse spennende bilder på veggene mine. Hvitt er rent og luftig og det fremhever interiøret istedet for å "slå det ihjel" som man lett gjør med masse farge på veggene. Elsker den lyse og enkle skandinaviske stilen - derfor hvitt hos meg. 1
Gjest dunebuggy Skrevet 31. oktober 2011 #6 Skrevet 31. oktober 2011 Jeg tenker på å ha veggen med vindu, i en lillafarge, eller veggen bak senga i en lilla farge. Vil det være "uvanlig" med farge på vindusveggen istedet for en annen vegg? Tror det blir en vegge i lillagrå som ikke er for mørk, lysegrått listverk, eventelt lys sandfarget, og de tre andre veggene, himling samt inne i garderoben i nesten helt hvitt. Ikke eggehvit men heller hvit med svak sandfarge hvis det finnes. Samt så er gulvlistene i eik og parketten ganske vanlig parkett.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2011 #7 Skrevet 31. oktober 2011 Synes det høres veldig bra ut nei det er ikke uvanlig med farge på vindusveggen, men det er vel aller mest vanlig med farge på veggen bak senga.
Pippi92 Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Det er best å ha en slags helhet i huset, men det betyr ikke at alle veggene må ha samme farge. Det er mer at stilen i huset burde være helhetlig. Det er en god ide å ha de fleste veggene hvit/nøytral og ha en vegg som er mer fargerik, feks veggen bak senga. Veggen som skal ha en kontrastfarge bør være den veggen som får mest lys, altså ville jeg ikke valgt den veggen hvor vinduet er. Du bør tenke på at soverommet skal være en rolig plass slik at du får god søvn, så feks rød er ikke en farge jeg anbefaler. Jeg ville gått for lys grønn, blå, lavendel eller grått. Jeg har grått soverom og synes det er en veldig behagelig farge, og det finnes jo uttallige nyanser av grått.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå