AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg har så langt bare brukt Landlord-kattesand, men tenkte å oppgradere litt. Hva er å anbefale? Har en ukastrert hannkatt som er i ferd med å bli kjønnsmoden og mistenker at det her kommer til å lukte.
ninuska_ Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg bruker EverClean og er kjempefornøyd! 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Fungerer den sånn at du kan spa ut sand som katten har pissa på også? Med Landlord har det vært håpløst Finnes den i de fleste dyrebutikker? Er den dyr?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Fungerer den sånn at du kan spa ut sand som katten har pissa på også? Med Landlord har det vært håpløst Finnes den i de fleste dyrebutikker? Er den dyr? Ever Clean er klumpesand, og er helt suveren:) Koster ca 240,- for ti kilo, men du tar bare ut klumpene, og kaster ikke noe særlig sand. Så det blir ikke så altfor dyrt allikevel (selv har jeg fem katter som bruker sanda). Er det en rasekatt som skal brukes i avl du har? Hvis ikke anbefaler jeg kastrering så fort som mulig... 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Han er en rasekatt som jeg vurderer å bruke i avl. Jeg ser om jeg finner Ever Clean i morra, takk for tipset
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 jeg har også prøvd den fra landlord og x-tra eller hva den heter (coop), men var ikke fornøyd med noen av de. luktet, og umulig å rense. men den fra first price er jeg faktisk ganske fornøyd med, billig, lett tilgjenglig, lukter lite og lett å rense.
Havtorn Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Coop sin funker kun til én ting - strø ute om vinteren. Eller, den er okei til å potte om planter med også! Anbefaler også EverClean varmt. Spør etter prøvepakning, det er mulig å oppdrive her i alle fall. Og EC-kortet gir deg hver 11. eske gratis = ålreit rabatt. 1
Auri Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Kast kattesanda skaff deg pellets istedet kattesand er ikke bra verken for katten din eller deg (masse finkornet støv om dere begge puster inn) eller miljøet (umulig å resirkulere, miljøfindtleig produksjon). Du må riktignok kjøpe ny do fra http://www.peewee.no/ . En 14 liters pose med pellets koster 179, varer kjempelenge, lukter BARE tre, ikke bæsj eller tiss... Pelletsene som blir våte løser seg opp og detter ned i den underste kassa, bæsjen tørker ut og lar seg enkelt fjerne. Helt genialt. Pelletsene kan puttes i matavfall også 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 Støtter forslag om pellets og peewee (eller tilsvarende do)! Miljøvennlig, billig og bra! Alternativt god klumpesand som tar lukt. Tidycats eller EverClean har jeg selv god erfaring med. Sidenote: Vær obs på markering når tiden blir moden! Regner med du har en god oppdretter i ryggen siden du har rasekatt som kanskje skal brukes i avl, men vil bare tipse om å lese deg opp på dette. Kan holde hardt for møbler og husholdning. Lykke til
CathFoto Skrevet 28. oktober 2011 #10 Skrevet 28. oktober 2011 Dere med Everclean, hvor lenge varer den ca? Har tre katter så skjønner at den vil vare mindre enn med en(har flere kasser selvfølgelig) Jeg bruker for tiden en fra rema som heter catsand, for ved bruk av andre bæsjer den ene pusen ved siden av kjøleskapet :0/ pellets virker veldig bra, vet om flere som bruker det. Men lukten av vått tre er jeg ikke så glad i.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #11 Skrevet 28. oktober 2011 Kjøpte Ever Clean, og foreløpig er den bare kjempemorsom å grave i. Mulig at han er usikker på om han får gå på do der eller ikke Jeg har to kasser framme nå, den gamle med den gamle sanda og en kasse han aldri har brukt, med den nye sanda. Vil han begynne å bruke den nye hvis den gamle blir veldig grisete i forhold? Burde jeg ha begge framme? Jeg kan kanskje bare la den gamle stå i litt uten å ta ut noe, og på den måten "presse" han over på den nye? TS
Auri Skrevet 28. oktober 2011 #12 Skrevet 28. oktober 2011 TS: Sett den nye kassa der den gamle pleier å stå, og legg en bæsj eller to fra den andre kassa oppi der, og ta så vekk den gamle kassa Kan love deg at det funker. Cathfoto: Pellets lukter ikke sterkt av vått tre over hele leiligheten, det er når du skal tømme den at istedet for tiss og bæsj, så lukter det bare vått tre (noe jeg mener er en bedre lukt, selv om den heller ikke er kjempekul). Vi bruker Everclean pr idag (venter på lønning for å kjøpe peewee og pellets, jeg har en venninne med to innekatter som bruker det, og jeg er solgt), og kjøper vel en tikilos eske i måneden (to katter, en do). Skal innrømme at jeg skjønner ikke dere som greier å bruke "billigsand". Vi har en pus i fosterhjem nå, og fra dyreredningstjenesten fikk vi noe a la Catsan. Det stinker, og det er et mareritt å rense den. Bleh.
muesli Skrevet 28. oktober 2011 #13 Skrevet 28. oktober 2011 Me kjøper kattesand frå felleskjøpet. Easy Clean m/Baby Powder. Kjempe fornøyd. Klumpesand som fungerer kjempe godt! Ser den ikkje står på fk-butikken sine sider, så det er ikkje sikkert dei selger den over alt.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 TS: Sett den nye kassa der den gamle pleier å stå, og legg en bæsj eller to fra den andre kassa oppi der, og ta så vekk den gamle kassa Kan love deg at det funker. Takk for tipset, men han har allerede funnet ut av det. Fant en svær pissekladd i kassa Jeg helte bare den nye sanda over i den gamla kassa, og den gamle kassa er det jo litt luktrester i. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #15 Skrevet 29. oktober 2011 Han er en rasekatt som jeg vurderer å bruke i avl. Jeg ser om jeg finner Ever Clean i morra, takk for tipset Ja da kan du jo ikke akkurat kastrere ham;) Håper du slipper markering, vet at det tar lysta fra en del som har hankatter. Har mitt første kull her nå, men har lånt hankatt fra Sverige siden jeg har en liten rase. Vurderer egen hankatt, men er jo bortskjemt med et luktfritt hus siden jeg bare har hunkatter og kastrater. Og folk kommer inn her og kommenterer at det IKKE lukter katt her, til tross for fem innekatter... God sand, og bra renhold er gull verdt:) Lyst til å si hvilken rase du har? Bare nysgjerrig altså, siden jeg er fersk oppdretter selv:)
CathFoto Skrevet 29. oktober 2011 #16 Skrevet 29. oktober 2011 Pixie Plaid: den nyeste katten(overtatt fra andre) bæsjer utenfor kassen om hun ikke får catsan, så da er det ikke så vanskelig valg :0) Vi har kasser med tak, og pga sandtypen skiftes all sand to ganger i uken. Så lukt er vi ikke plaget med. Ang. pellets så synes jeg som sagt det virker praktisk, men jeg personlig synes det lukter VELDIG vått tre.
Auri Skrevet 29. oktober 2011 #17 Skrevet 29. oktober 2011 Jøss, merkelig liten pusefrøken! Noen katter er are vanedyr altså
KaffeLars Skrevet 29. oktober 2011 #18 Skrevet 29. oktober 2011 Leste ikke over her, men vil bare nevne at jeg bruker klumpesand, og sørger for at den er så dyp (10-15 cm) at klumpene ikke når ned til bunnen, hvor det ligger en avis. Jeg tar ut klumpene og bæsj med et plastgreip fra Biltema, hageverktøy til 19,90 for tre ulike. Etter det kan jeg helle sanden over i en bøtte, bytte avisen, desinfisere bunnfatet med en sprut isopropanol (karburatorskydd, kondensfjerner fra Biltema, kr 29,90 for en liter) og helle sanda tilbake. Så det går ikke mye sand. Hvis laget med sand er for grunt, vil klumpen kline seg fast i avisen, og det blir mer lukt, fukt og styr. Sandkassa har en kant/lokk som stikker et stykke innover sandflaten. Dermed kan ikke pusen tisse helt inntil kanten så klumpen setter seg fast i siden av kassa. At sanda er dyp, gjør at pusen kan grave over og ikke kommer så mye i labbe-kontakt med urin. Den virker riktig så fornøyd med mulighetene for graving. Den ordner og rydder fælt. Riktig fin haug oppå. 1
CathFoto Skrevet 29. oktober 2011 #19 Skrevet 29. oktober 2011 Pixie Plaid; hun har mange rare vaner fra sitt forrige hjem. Rar er bare mellomnavnet :0)
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2011 #20 Skrevet 30. oktober 2011 Leste ikke over her, men vil bare nevne at jeg bruker klumpesand, og sørger for at den er så dyp (10-15 cm) at klumpene ikke når ned til bunnen, hvor det ligger en avis. Jeg tar ut klumpene og bæsj med et plastgreip fra Biltema, hageverktøy til 19,90 for tre ulike. Etter det kan jeg helle sanden over i en bøtte, bytte avisen, desinfisere bunnfatet med en sprut isopropanol (karburatorskydd, kondensfjerner fra Biltema, kr 29,90 for en liter) og helle sanda tilbake. Så det går ikke mye sand. Hvis laget med sand er for grunt, vil klumpen kline seg fast i avisen, og det blir mer lukt, fukt og styr. Sandkassa har en kant/lokk som stikker et stykke innover sandflaten. Dermed kan ikke pusen tisse helt inntil kanten så klumpen setter seg fast i siden av kassa. At sanda er dyp, gjør at pusen kan grave over og ikke kommer så mye i labbe-kontakt med urin. Den virker riktig så fornøyd med mulighetene for graving. Den ordner og rydder fælt. Riktig fin haug oppå. Jeg burde kanskje ha det dypere, for nå har jeg funnet sand klistra fast til bunnen. Så jeg må skrape den løs, og da blir det bare mange småklumper som er vanskelig å få opp. Småklumper ser ut til å være det neste problemet, eller er jeg kanske fornøyd. TS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå