Gå til innhold

Kan man søke nav om stønader til barns aktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ikke minst ha noe håp om å få det dekt?

Jeg er enslig studerende mor. Min datter går på dans, hun elsker dette, holdt på i 3 år. Dette er utrolig viktig i livet hennes da hun har en far som har sviktet helt, og har blitt ertet. Så dette hjelper masse på psyken og selvtillitten hennes, hun får også venner her.

Dette koster meg 10 000 kr i året, og er så vidt jeg klarer det nå. Men klarer det. Men til neste år så går jeg ganske mye ned i inntekt og må stramme inn på alle områder. Men det betyr så mye at hun får fortsette, og lurer da på om kanskje nav kan betale for dansingen hennes. gjør de sånnt?

Hun har en lillebror som starter på skole neste år og, så han begynner nok med en fritidsaktivitet og, men hans aktivitet blir jo ikke like dyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan aldri tenke meg at du får hjelp av NAV til det.

10 000 synes jeg var veldig mye for en aktivitet. SKjønner ikke helt det.

Det er ikke noen besteforeldre som kan være med å betale litt da?

Men du får prøve å søke hos NAV,kan jo hende det er noe nye regler på det.

Veldig trist hvis hun ikke får fortsette siden det gjør så mye for henne.

Skrevet

Nei, du får ikke hjelp til aktivitet for barn. Det må du ta av egen kappe.

Jeg skjønner ikke helt hva slags dans det dreier seg om til den prisen. Syntes barnet mitt gikk på en rådyr aktivitet (kampsport) som kostet meg like mye som en måned på treningssenter som voksen. Da snakker vi nesten halvparten av prisen. Jeg måtte faktisk velge og prioritere. Er ikke som at om jeg meldte sønnen på crosskjøring og forventet at nav skulle ta halve regningen. Man velger ut i fra egen økonomi.

Selv aleneforsørger, student og med to barn og uten det store barnebidraget eller deling av utgifter med barnefaren.

Skrevet

Nei, slik ordning finnes ikke. Har spurt men nei, ikke engang på sosialen gav de ekstra støtte til det (med akkurat det varierer fra kommune til kommune)

Skrevet

Du kan kontakte barnevernet. De gir støtte til sånne ting. Vet ikke om du kan få så mye som du trengte men, jeg har en venninne som jobber som saksbehandler i barnevernet og hun sier at de ofte behandler saker som omhandler økonomisk støtte til barns aktiviteter.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar!

Dette er faktisk så viktig for henne, at alternativet er at hun blir deprimert og trenger psykolog. Så derfor er dette noe jeg faktisk vil gjøre hva som helst for å få til.

Jeg bor i en stor by, og det finnes ikke et billigere dansetilbud. Hun er 12 år, så hun er jo ikke et lite barn som bare danser 1 time i uken. Hun danser mye, og jo eldre hun har blitt jo dyrere har det blitt. Hun har faktisk et ønske om å bli danser.

Og eneste alternativ er at enten jeg eller nav/barnevern betaler. Ingen far, besteforeldre eller andre som kan hjelpe til. Men jeg skal da ta kontakt med barnevernet å høre til neste år.

Og godt mulig man kan få noe der, for jeg er selv barnevernsbarn, og var ikke måte på hva man fikk, for man skulle jo ikke føle seg utenfor.

Skrevet

Og ikke minst ha noe håp om å få det dekt?

Jeg er enslig studerende mor. Min datter går på dans, hun elsker dette, holdt på i 3 år. Dette er utrolig viktig i livet hennes da hun har en far som har sviktet helt, og har blitt ertet. Så dette hjelper masse på psyken og selvtillitten hennes, hun får også venner her.

Dette koster meg 10 000 kr i året, og er så vidt jeg klarer det nå. Men klarer det. Men til neste år så går jeg ganske mye ned i inntekt og må stramme inn på alle områder. Men det betyr så mye at hun får fortsette, og lurer da på om kanskje nav kan betale for dansingen hennes. gjør de sånnt?

Hun har en lillebror som starter på skole neste år og, så han begynner nok med en fritidsaktivitet og, men hans aktivitet blir jo ikke like dyr.

Dette er urimlig mye for en fritidsaktiviet. En kan ikke forvente at AS Norge skal betale for dette. Fritidsaktiviet går inn i barnebidraget så normalt kan en ikke hente mer der heller. Særtilskudd omfattes ikke av fritidsaktivieter.

Blir AS Norge det nye Hellas om vi Staten koster på slike utgifter?

Håper noen har hørt om "magemål", ikke svelg mer enn en klarer.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

På sosialkontoret i kommunen jeg jobber gir de inntil kr. 3000 pr barn i året til fritidsaktivitet, men det er bare de barna vis foreldre får sosialhjelp fullt eller supplerende. Det er for at disse barna skal få samme opplevelsene i fritiden som andre barn.

Da du ikke har hjelp fra sosialkontoret, og ikke har rett på dette som student, så vil du heller ikke kunne få dette fra de kommunene som gir tilskuddet. Ingen som studerer har rett på sosialhjelp.

10000 kroner i årlig utgift til EN fritidsaktivitet er vannvittig. Det er vannvittig mye penger også for de som har råd til det.

Du vil ikke få hjelp fra barnevernet til denne aktiviteten med mindre det er veldig, veldig spesielle grunner bak, og barnevernet gir ikke støtte til noen slike ting med mindre de er fast inne i den familien som skal ha tilskuddet.

• Liker 1
Skrevet

Syntes det var en absurd sum! Hvilken type dans er dette? Det må da finnes andre dansestudio til en femtedel av prisen?

Skrevet

Eller man går til anskaffelse av stipend og legathåndboka og søker på ulike stipender og legater. Det finnes flust og det skulle nok ikke være så vanskelig å finne noen som passer.

• Liker 4
Skrevet

onyx tusen takk for tipset. Jeg skal virkelig sjekke der.

Og jeg kan ikke forstå at dere synes denne summen er så vill. Jeg har sjekka pris på alle andre dansestudior i nærheten, og ingen billigere. Og dere må da faktisk tenke på alderen hennes, og det at hun danser flere timer i uka. Hvis hun halverer timeantallet hun danser så sparer vi 500 kr i halvåret. Så hjelper ikke noe særlig og kutte ned på dansinga heller.

Skrevet

Hos oss koster det 1500,- per halvår å gå på det private dansestudioet. Min datter ville gå der men jeg hadde en alvorsprat med henne ang penger ut og penger inn i dette huset. Hun skjønner at hennes fritidsinteresser ikke kan prioriteres foran søsknenes. Det burde du også gjøre. Hun trenger absolutt ikke gå på dyre studioer for å bli danser. Turnforeninger har gode tilbud hvor hun lærer kroppsbeherskelse og de har dansepartier. Det er her mange av de proffesjonelle danserne har fått sin opplæring frem til de kunne søke seg inn på dansestudier. Og når det er sagt, de lever fra uke til uke og slost om jobbene. Et veldig krevende liv, er det dette hun vil??

• Liker 1
Skrevet

Ærlig talt, selv vi med god råd bruker ikke 10 000 kr i året på et barns fritidsaktiviter.

Skjerp deg og skaff deg økonomisk sans.

• Liker 1
Skrevet

Når hun blir 13 kan hun kanskje få seg en jobb som betaler dansingen? Avisbud?

10000 var dyrt. Men hvis datteren din har spesielle ting hun sliter med skjønner jeg at du ønsker å prioritere det. Ang. skattepenger så er ikke psykolog spesielt billig heller.

Skrevet

Wow, 10 000? Og jeg trodde riding var en dyr hobby. Datteren får lære at dersom det er ting hun vil her i livet, må hun jobbe for det. Avisbud er en bra start.

Skrevet

La henne prøve å ta småjobber feks barnepass/- vakt, hundelufting osv. Når hun blir 13 kan hun selge søndagsaviser (vg) og ta seg andre småjobber.

Jeg har selv en jente på 12 som danser og mener vi betaler rundt 3500 for undervisning i semestret. To timer klassisk ballett og 1 time tåspiss.

Jeg forstår godt at du prioriterer dette høyt selv om det koster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...