Gjest henriett3 Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Hei! Skal skrive en artikkel i morgen på skolen om man skal ha rett på lærlingplass. Så jeg lurer på hva dere synes? Burde man ha rett på lærlingplass? Hvorfor/hvorfor ikke?
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Rett som i rettskrav? Hvordan skal dette håndheves? Ut over det; gjør leksene dine selv!
Gjest henriett3 Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Rett som i rettskrav? Hvordan skal dette håndheves? Ut over det; gjør leksene dine selv! At stortinget skal betale mer tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger, og at bedriftene må være godkjente lærlingbedrifter. Leksene gjør jeg selv, men lurer på om det er noen som er imot det.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 Det er så mange som tar et yrkesfaglig løp og ikke får lærlingeplass. Da er disse to årene bortkasta. Det bør sørges for lærlingeplass eller et faglig godt nok 3. år. I min kommune så er de bl.a. lite flink til å tilby lærlingeplass i helsesektoren. Kommunen vil visst helst ha de ferdig utdannet. Kanskje vi bør se på den danske modellen=
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 At stortinget skal betale mer tilskudd til bedrifter som tar inn lærlinger, og at bedriftene må være godkjente lærlingbedrifter. Leksene gjør jeg selv, men lurer på om det er noen som er imot det. Du skjønner ikke hva jeg spør om...
Gjest henriett3 Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Du skjønner ikke hva jeg spør om... Jeg kan godt svare på det du spør om, men jeg tror ikke du skjønte spørsmålet mitt heller Jeg spurte om hva folk synes. Om det bør eller ikke bør være rett på lærlingplass. Ikke hvordan man skal lovfeste det. Uansett så er det bare å pålegge bedriftene å ta inn lærlinger og gi bedriftene penger slik at de kan ta inn lærlinger. Edit: Jeg kan ikke gi deg svare på hvordan de skal håndhevet det, fordi jeg ikke er utdannet statsviter ennå, og fordi jeg fortsatt mangler kunnskap (og praksis) om hvordan man skal opprettholde slike ting. Endret 27. oktober 2011 av henriett3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Mange bedrifter er private og da blir det vanskelig å pålegge dem å ta inn ekstra arbeidskraft hvis det ikke finnes behov eller økonomi til det. Det bør desuten stilles ganske strenge krav til lærlingbedriftene om god oppfølging/opplæring av eleven slik at eleven ikke bare blir brukt som billig arbeidskraft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå