Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt mange si at det er så mange fordeler med jobb i staten, blant annet knyttet til pensjon og rettigheter ved sykdom. Jeg er håpløst dårlig på å lese lovtekster osv, så om noen kan forklare meg dette på en enkel måte så setter jeg stor pris på det. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som jobber i staten her?

Gjest Heloise
Skrevet

En trygg jobb, og gunstigere lån.... Ellers har jeg ikke sjekket noe annet.

Skrevet

Betalt lunsj, 7,5 timers arbeidsdag. (Dette gjelder i hvert fall meg.)

Masse reisegodtgjørelse.

• Liker 1
Skrevet

Betalt lunsj, 7,5 timers arbeidsdag. (Dette gjelder i hvert fall meg.)

Masse reisegodtgjørelse.

Mhhhmmmmm! Og godt overtidsbetalt :)

Skrevet

Vi har fleksitid, sommertid (7-timersdager), vi har mulighet for å avspasere 5 uker i tillegg til 5 ferieuker. Og muligheter for å trene i arbeidstiden, for å nevne noe.

• Liker 1
Skrevet

3000 kr i årlig treningsstøtte.

Masse kurs, konferanser.

Gjest Heloise
Skrevet

Vi har fleksitid, sommertid (7-timersdager), vi har mulighet for å avspasere 5 uker i tillegg til 5 ferieuker. Og muligheter for å trene i arbeidstiden, for å nevne noe.

5 uker + 5 dager er det ikke?

Skrevet

Du har vel sikret deg jobb for resten av livet! Ingen som får sparken, da skal du ha gjort noe virkelig galt!

De er rause med permisjoner. Hvis du vil prøve noe annet en stund kan du permitere deg og komme tilbake til jobben senere, samme med studier. Aner meg at det derfor er så mye vikariater ute og går, og lite faste stillinger.

Trygghet ift utbetaling av lønn, riktig lønn ift ansinnitet osv.

Ikke alle har fleksitid, ikke alle har masse reisegodtgjørelse og ikke alle har treningsstøtte. Men muligheter for utvikling er gode gjennom f.eks. kurs og konferanser :)

• Liker 1
Skrevet

Skjønner det er lurt å få seg jobb i staten! :)

Eneste statlige virksomhet jeg kommer på i farta er NAV. Hm...

(Bor ikke i Oslo-området, bare for å nevne det)

Hva med pensjon? Hører noen sier at statlige ansatte har en mye gunstigere pensjonsordning enn andre. Hva innebærer dette?

TS

Skrevet

Husk at det er forskjell på stat og kommune da! I kommunene er økonomien stram, mens staten kan bevilge seg litt mer. På NAV finnes jo både kommunalt og statlig ansatte.

Min erfaring med stat kontra privat:

-i staten stilles det mindre krav. tempoet var generelt lavere (men jeg jobber i en privat virksomhet med veldig høyt tempo)

-lønna blir ikke fastsatt utfra hvor flink du er, men utfra formelle kvalifikasjoner som ansenitet, utdanning, fagforeningsmedlemskap

-man får betalt fri til mye mer enn det som er vanlig i det private, slik som fri til å gå til lege osv. I det private får du betalt for den tiden du er på jobben og jobber.

-lønna er for de fleste lavere i staten enn i det private. så selv om pensjonsordningen i staten er gunstigere vil du gjennom et ytrkesliv kunne spare opp mer til egen pensjon

-arbeidsoppgavene kan i mange tilfeller være veldig spennende i staten

Skrevet

Hva med pensjon? Hører noen sier at statlige ansatte har en mye gunstigere pensjonsordning enn andre. Hva innebærer dette?

TS

Offentlig ansatte har pensjonsordning som gjør at du ved full opptjening (30 år i full stilling) har rett på 66 % av sluttlønnen i pensjon, såkalt ytelsespensjon. I det private er det vanligvis innskuddspensjon.

Skrevet

5 uker + 5 dager er det ikke?

Hos oss kan vi avspasere inntil 5 uker i tillegg til de 5 ferieukene.

Du har vel sikret deg jobb for resten av livet! Ingen som får sparken, da skal du ha gjort noe virkelig galt!

Faren i staten er at man kan risikere å bli tvangsflyttet ut i distriktene. Da har man ikke så mye man skulle ha sagt.

Min erfaring med stat kontra privat:

-i staten stilles det mindre krav. tempoet var generelt lavere (men jeg jobber i en privat virksomhet med veldig høyt tempo)

-lønna blir ikke fastsatt utfra hvor flink du er, men utfra formelle kvalifikasjoner som ansenitet, utdanning, fagforeningsmedlemskap

-man får betalt fri til mye mer enn det som er vanlig i det private, slik som fri til å gå til lege osv. I det private får du betalt for den tiden du er på jobben og jobber.

-lønna er for de fleste lavere i staten enn i det private. så selv om pensjonsordningen i staten er gunstigere vil du gjennom et ytrkesliv kunne spare opp mer til egen pensjon

Min erfaring er også at det stilles færre krav og er lavere arbeidstempo i staten. Selv om det sikkert varierer fra stilling til stilling. Men jeg har aldri hatt så mange kaffepauser i det private. :sjenert:

Når det gjelder fri til å gå til lege så har jeg alltid fått det, også hos private arbeidsgivere.

Når det gjelder lønna i staten så er den kanskje lavere generelt, men min erfaring er at spesielt folk med lavere/ingen utdannelse ofte får "fine" titler i staten og dermed også bra lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...