AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Finnes det noen katterase som er allergivennlig? :-)
Britt Banditt Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 Nakenkatt er ikke allergivennlig. Det er flasset i huden allergikere reagerer på, ikke pelsen. Sibirkatt er allergivennlig (men noen reagerer på denne også, så det er smart å få testet det ut først). 1
cherioo21 Skrevet 27. oktober 2011 #4 Skrevet 27. oktober 2011 ja Nei jeg aner ikke, men tenkte kanskje de var det. (jeg visste faktisk ikke at det er flasset man reagerer på, og jeg er allergisk for katter selv )
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Nakenkatt er ikke allergivennlig. Det er flasset i huden allergikere reagerer på, ikke pelsen. Sibirkatt er allergivennlig (men noen reagerer på denne også, så det er smart å få testet det ut først). Jeg trodde man reagerte på håret, jeg. Svogeren min er allergisk og reagerer med en gang det er kattehår i nærheten. Men, han spiser allergitabletter og sier at det hjelper. Kjenner en som har allergi mot katter, men som har gått til anskaffelse av en katt og spiser fast disse allergitablettene. Vet ikke om det er å anbefale, men hun har ikke klagt i hvert fall..
Gjest uAnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Devon Rex er vel også allergivennlig. Det varierer hva det er allergikere reagerer på, noen reagerer på flasset, andre på pelsen og noen på spyttet.
Mr.Omg Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg er allergisk mot katter, og min erfaring er at det kommer heeeelt an på katten. Ikke rasen, men den ene katten. Traff en gang 5 kattunger samtidig, og jeg kosa litt med dem. Den ene reagerte jeg ikke i det hele tatt. Kunne grave ansiktet mitt ned i pelsen, uten å reagere! Men av de andre så fikk jeg rennende og kløende øyne, nese, hals, hud og ører Jeg har ikke testet selv, men det sies at Sibirkatter er allegivennlige
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #8 Skrevet 27. oktober 2011 Googlet "sisbirkatt"! For en nydelig rase Men stemmer det at man ikke reagerer på den, tro?
Daxi Skrevet 27. oktober 2011 #9 Skrevet 27. oktober 2011 (endret) ja Nei jeg aner ikke, men tenkte kanskje de var det. (jeg visste faktisk ikke at det er flasset man reagerer på, og jeg er allergisk for katter selv ) Det er ikke flasset, det er spyttet til katten man reagerer på, som har proteiner... sibirkatt produserer da mindre proteiner, men er ikke 100% allergifri, noen tåler ikke de heller... også koster sibikattene minst 8000 kroner Endret 27. oktober 2011 av Natalie_M
Papirfly Skrevet 27. oktober 2011 #10 Skrevet 27. oktober 2011 Katter har jo også et stoff i spyttet sitt som mange allergikere ikke tåler, og da hjelper det ikke om katten ikke har pels. Er man allergisk, bør man ikke ta sjansen på å skaffe seg/kjøpe et dyr uten å "teste" først. Vurderer dere sibirkatt, bør dere dra til en oppdretter o.l. og tilbringe noen timer med kattene for å finne ut om du/dere reagerer. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #11 Skrevet 27. oktober 2011 Finnes det noen katterase som er allergivennlig? :-) Nei. Man kan reagere på pels, enzymer i spyttet til katten, huden/flasset etc, så det er umulig å på forhånd konstantere at en slik og slik katt vil være allergivennlig for akkurat den og den personen. På generell basis kan man si at for eksempel sibirkatter er allergivennlige for enkelte, men få seriøse sibiroppdrettere liker stemplet "allergivennlig katt" nettopp fordi noen allergikere tror at det bare er å løpe og kjøpe uten å gjøre en grundig sjekk på om katten er allergivennlig for akkurat dem. Om man er allergisk mot andre ting som støvmidd, pollen, eller man har astma, kan katt være med på å gjøre disse reaksjonene sterkere. I tillegg kan det være variasjoner fra individ til individ. Man kan også utvikle allergi på uansett tidspunkt i livet, og anskaffelse av katt kan trigge kryssallergier. Jeg anbefaler derfor alltid at man tar en allergitest før man vurderer kjøp av katt, og deretter at man drar til besøkshjem/avtaler prøveperiode eller besøkskatt hjemme hos seg selv i en periode før man går til anskaffelse av katt. Jeg vil også råde til å være helt åpen om eventuell allergi når man tar kontakt med oppdretter/omplasseringsorganisasjon.
Zesaria Skrevet 27. oktober 2011 #12 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg har sibirkatt, og er veldig fornøyd. Er ikke allergisk selv, men har ei søster som er svært allergisk mot katt. Og da snakker vi spesialbarnehage der familiene ikke kunne eie pelsdyr, samt spesialtilpassning hele oppveksten. Hun har ikke kunnet komme på besøk til meg de 10 årene min forrige blandingskatt levde. Nå kommer hun på besøk og koser med katten, uten å reagere. (Hun har riktignok fått vaksiner i to år, så mulig det har bidratt også.) Sibirkattens venner har ordning der man kan komme hjem til eiere av sibirkatt for å sjekke om man reagerer på sibirkatt før man evt anskaffer seg en.
CCL Skrevet 29. oktober 2011 #13 Skrevet 29. oktober 2011 Fel D 1 heter proteinet som kattene produserer som kan gi allergiske reaksjoner hos mennesker. Proteinet produseres i spyttet og talgkjertler på kattens hud. Noen er også allergiske mot Fel D 4. Fertile hannkatter produserer mer av proteinet enn hunnkatter, så en hunnkatt av rasen Sibir vil antakeligvis være den mest allergivennlige katten du kan få tak i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå