Gå til innhold

Ønsker å flytte rett utenfor Oslo, men hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i blokkleilighet i Oslo med 2 barn og har begynt å ønske oss hus/rekkehus. Vi har tenkt på steder som rælingen, skedsmokorset, lørenskog og oppegård. Har en del slekt på romerike så det kan være ganske aktuelt å se den veien, men er åpen for andre forslag.

Kunne tenkt oss et sted med gode skoler, barnehager, grei kollektivtilbud til Oslo og gjerne felt med hus/rekkehus hvor det bor mye småbarnsfamilier.

Noen som har noen hotte tips? :):jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*finner fram kart* Siden du sier at du har familie på Romerike, så kan vel Nittedal også være noe å vurdere? Eller hva tror du, TS? :vetikke:

Skrevet

*finner fram kart* Siden du sier at du har familie på Romerike, så kan vel Nittedal også være noe å vurdere? Eller hva tror du, TS? :vetikke:

Jepp Nittedal kan være aktuelt:)

Gjest NozMonster
Skrevet (endret)

jeg anbefaler bærum på det varmeste. det er veldig trivelig her, og god kollektivtrafikk i store deler av døgnet til oslo, asker, drammen, osv.

kort vei til barnehage og skole omtrent uanset hvor man bor, trygge oppvekstomgivelser, mange fine turmuligheter i skogen, og mange tjern som er fine å ha som mål å gå til- samtidig som det er kort vei til storsenteret, kino, restauranter osv :)

jeg har også familie på romeriket- eidsvoll, og vi bruker ca 1 time på å kjøre. det går også direktetog fra sandvika som bruker kortere tid :)

et sted med mye barnefamilier! - bærums verk!! der er det mange! og det er såå fint der! bare se her;

http://www.baerumsverk.no/

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Skrevet

Langhus/oppegård? Steder som Vevelstad og Greverud kan være veldig koselig, og nær toget til Oslo :)

• Liker 1
Skrevet

Bekkestua, Sandvika eller Høvik.

Fine boområder utenfor Oslo, med kort vei til det aller meste.

Skrevet

Ås er muligens et alternativ? Kort til Oslo, grei kollektivtrafikk og jeg tipper at boliger der er en god investering i og med at veterinærhøgskolen skal flytte dit om noen år med alle arbeidsplassene og studentene som det medfører. Alt man trenger finnes i Ås sentrum og det tar 5 minutter å kjøre til Ski hvis man vil på shopping.

• Liker 1
Skrevet

Kolbotn, Ski eller Lillestrøm.

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som vet noe om Rælingen eller Skedsmokorset?

Skrevet

Jeg ser noen anbefaler Asker eller Bærum fremfor Skedsmokorset, Rælingen etc. Jeg har prøvd begge deler; er opprinnelig fra den enes siden av byen, og bor igjen der nå, etter å ha bodd på andre siden noen år. Og dersom det ikke er spesielle grunner som taler for det, vil jeg anbefale dere å gå for den opprinnelige planen, med Skedsmo, Rælingen eller andre områder på samme side av byen, rett og slett fordi prisnivået er mye høyere per kvadratmeter i Asker og Bærum. At dere i tillegg har familie på Romeriket, gjør at jeg skjønner godt deres ønske om å flytte i den retningen :)

Jeg har lite eller ingen erfaring med å bo i Rælingen, men når det gjelder skoler, vet jeg at det er en liten kommune med få og små (og gamle) skoler (som dog er under oppgradering). Kollektivtransport til Oslo vil jeg tro begrenser seg til buss, eventuelt å komme seg til Lillestrøm (som ikke er langt unna) og ta toget inn -derfra bruker direktettoget kun 12 minutter.

Skedsmokorset har et vell av små "drabantbyer"; utbygde boligfelt med småhus, rekkehus og leilighetshus, der mange småbarnsfamilier bor. Det er relativt god barnehagedekning i kommunen, og de har mange og gode skoler. Dessverre er kommuneøkonomien ikke på topp (men hvor er den nå det, da, hvis du ikke velger deg en kraftkommune i Telemark ...), så det kan være store skoleklasser og slitte skolebygg en del steder. Av områder jeg vet at har mye småbarnsfamilier og som kan være aktuelle, nevner jeg Holt-Vestvollen (mellom Kjeller og Skedsmokorset), Brånåsen (samme område, litt lenger opp mot Skedsmokorset), Åsenhagen (på selve Skedsmokorset) og Vardåsen (på Skedsmokorset, men i retning Frogner i Sørum). Jeg ville personlig valgt å styre unna Skjetten, da det kan være litt belastet område med en del kriminalitet, og man ble tidligere anbefalt å ikke gå alene ute etter mørkets frembrudd.

Kollektivtransport fra Skedsmokorset og områdene jeg nevner, er primært buss direkte til Oslo (bruker ca 35 minutter fra Skedsmokorset, ca 30 fra Holt-Vestvollen og det området), eventuelt tog fra Lillestrøm (men da må man komme seg dit med buss).

Områdene har nærhet til naturen, men dersom du ønsker nærhet til sjø (altså hav, ikke vann), er det ikke et område å trakte etter ;) Det er mye jorder og skog, som i andre innlandskommuner.

Lykke til med jakten på et nytt sted å bo! :)

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke Jessheim, hjertet på Romerike? Kort vei til Grdm, kort vei til Oslo med tog og buss. Stort handlesenter og godt utbygd skoletilbud.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar:)

Skrevet
Jeg ville personlig valgt å styre unna Skjetten, da det kan være litt belastet område med en del kriminalitet, og man ble tidligere anbefalt å ikke gå alene ute etter mørkets frembrudd.

Hva? Jeg har bodd både i Lillestrøm hele barndommen og nå de siste årene på Skjetten og har ikke merket noe økt kriminalitet her. Og har aldri vært redd eller blitt frarådet å gå ute etter mørkets frembrudd.

Hvor har du hørt dette? :huh:

Jeg trives godt på Skjetten, skiløyper rett utenfor døra, 5 min til Strømmen og Lillestrøm og 421-bussen bruker 20 min inn til Oslo på morgenen! Love it!

• Liker 1
Skrevet

Hva? Jeg har bodd både i Lillestrøm hele barndommen og nå de siste årene på Skjetten og har ikke merket noe økt kriminalitet her. Og har aldri vært redd eller blitt frarådet å gå ute etter mørkets frembrudd.

Jeg trives godt på Skjetten, skiløyper rett utenfor døra, 5 min til Strømmen og Lillestrøm og 421-bussen bruker 20 min inn til Oslo på morgenen! Love it!

Ligger skjetten og skedsmokorset rett ved hverandre?

Skrevet

Jeg har ingen førstehåndserfaring med å bo på Skjetten selv, men har flere venner og venninner som har bodd der, og som har blitt anbefalt å ikke ferdes ute alene etter mørkets frembrudd. Et par av dem vokste opp der, og mente at miljøet var kraftig "forverret" de senere årene. Det skal legges til at dette primært gjelder Skjettenbyen, og ikke nødvendigvis "gamle" Skjetten :)

TS: Skjetten ligger noen kilometer lenger mot Strømmen enn det Skedsmokorset gjør, så de er for så vidt i nærheten av hverandre, men ikke rett i nærheten :)

Skrevet (endret)

jeg anbefaler bærum på det varmeste. det er veldig trivelig her, og god kollektivtrafikk i store deler av døgnet til oslo, asker, drammen, osv.

kort vei til barnehage og skole omtrent uanset hvor man bor, trygge oppvekstomgivelser, mange fine turmuligheter i skogen, og mange tjern som er fine å ha som mål å gå til- samtidig som det er kort vei til storsenteret, kino, restauranter osv :)

jeg har også familie på romeriket- eidsvoll, og vi bruker ca 1 time på å kjøre. det går også direktetog fra sandvika som bruker kortere tid :)

et sted med mye barnefamilier! - bærums verk!! der er det mange! og det er såå fint der! bare se her;

http://www.baerumsverk.no/

Nja, Bærums Verk er er greit sted å bo, men prisnivået er ikke akkurat det snilleste. Prisnivået på andre siden av Oslo er et helt annet og jeg antar at det er litt av grunnen til at TS ser den veien.

For all del, Bærums Verk er koselig sted, men man skal ha ganske god råd for å ha råd til å kjøpe seg et rekkehus der. Kollektivtilbudet til Oslo er vel heller ikke av det beste etter hva jeg har skjønt.

Endret av SmallTalk
  • Liker 2
Skrevet

Har bodd i Skedsmokorset - Holt Vestvollen i tre år nå. Før bodde vi i Oslo. Trives kjempegodt. Barnet mitt går på Kjeller skole som er en helt ny skole.

Skrevet

Har bodd i Skedsmokorset - Holt Vestvollen i tre år nå. Før bodde vi i Oslo. Trives kjempegodt. Barnet mitt går på Kjeller skole som er en helt ny skole.

Så bra:). Dette er et av områdene vi vurderer. Begynner alle barna på Holt Vestvollen på Kjeller skole? Er du fornøyd med skolen? Vi har foreløpig barn i barnehage, men eldstemann begynner på skolen om 2 år. Er det sånn at barna kan sykle og leke ute i nabolaget?

Skrevet

Vi er nødt til å se på områder hvor prisene ikke er så høye. I tillegg har vi familie i Lillestrøm og områdene rundt så hadde vært hyggelig å holde oss i nærheten:)

Skrevet

Hei!

Vardefjellet, Vardeåsen, Brånåsen e.l. rett sør og nord for Skedsmokorset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...