AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg studerer i England og jeg har nå muligheten til å skrive en stil om Henrik Ibsens "Et Dukkehjem", men er litt usikker på hva jeg skal ta med. Jeg har fått et utklipp av stykket som jeg skal fokusere på, og så må jeg kommentere: a)effektet av språket som blir brukt b)rollen dette utklippet har i stykket c)noen viktige ting som utvikler seg som kan være gjemt i utklippet Jeg ber ikke noen gjøre "leksene" mine her. Jeg er bare ikke helt sikker på hva jeg burde ta med. Jeg hadde vært kjempe takknemmlig om noen hadde en ide om hva jeg kan prate om. Takk Innlegg (vet det er på engelsk men dette er England): Helmer. Many a man has been able to retrieve his character, if he has openly confessed his fault and taken his punishment. Nora. Punishment...? Helmer. But Krogstad did nothing of that sort; he got himself out of it by a cunning trick, and that is why he has gone under altogether. Nora. But do you think it would...? Helmer. Just think how a guilty man like that has to lie and play the hypocrite with every one, how he has to wear a mask in the presence of those near and dear to him, even before his own wife and children. And about the children - that is the most terrible part of it all, Nora. Nora. How? Helmer. Because such an atmosphere of lies infects and poisons the whole life of a home. Each breath the children take in such a house is full of the germs of evil. Nora [coming nearer him]. Are you sure of that? Helmer. My dear, I have often seen it in the course of my life as a lawyer. Almost everyone who has gone to the bad early in life has had a deceitful mother. Nora. Why do you only say mother? Helmer. It seems most commonly to be the mother's influence, though naturally a bad father's would have the same result. Every lawyer is familiar with the fact. This Krogstad, now, has been persistently poisoning his own children with lies and dissimulation; that is why I say he has lost all moral character. [Holds out his hands to her.] That is why my sweet little Nora must promise me not to plead his cause. Give me your hand on it. Come, come, what is this? Give me your hand. There now, that's settled. I assure you it would be quite impossible for me to work with him; I literally feel physically ill when I am in the company of such people. Nora [takes her hand out of his and goes to the opposite side of the Christmas Tree]. How hot it is in here; and I have such a lot to do. Helmer [getting up and putting his papers in order]. Yes, and I must try and read through some of these before dinner; and I must think about your costume, too. And it is just possible I may have something ready in gold paper to hang up on the Tree. [Puts his hand on her head.] My precious little singing-bird! [He goes into his room and shuts the door after him.]
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #2 Skrevet 28. oktober 2011 Kommer jo ann på hvilken tolkning du har av stykket som helhet. Et dukkehjem var jo ganske kontroversiell i sin tid, mtp at Nora faktisk gikk (i den ene endingen Ibsen hadde skrevet ble hun jo). Språk er makt, så du kan se om språket til Helmer her viser en makt over Nora? Bruker Helmer bilder? og så etc. Hilsen annen anonym som også har hatt dette stykket på skolen i UK
Mermaid Blues Skrevet 29. oktober 2011 #4 Skrevet 29. oktober 2011 Sett deg, Helmer, dette blir langt... a)effektet av språket som blir brukt b)rollen dette utklippet har i stykket c)noen viktige ting som utvikler seg som kan være gjemt i utklippet a) Språket er veldig effektfullt i denne scenen, øyensynlig har Torvald høystatus - han belærer Nora om ting hun ikke har greie på (i hans øyne) og fordømmer samtidig Krogstad. Det underbygger dukkehjem-symbolikken hvor han behandler Nora som en skjør liten skapning som ikke tåler å være ute i den virkelige verden (legg merke til at dette er gjennomgående, og trolig svært bevisst fra Ibsens side). Men Torvald fordømmer også Nora uten å være klar over det; ved å forfalske farens underskrift og dermed gi Krogstad makten, har hun gjort nettopp det Torvald fordømmer Krogstad for ("Because such an atmosphere of lies infects and poisons the whole life of a home. Each breath the children take in such a house is full of the germs of evil.") Publikum vet det, men Torvald er ikke klar over at han slår nest siste spiker i kista for ekteskapet i denne scenen. b) Dette er et stort emosjonelt vendepunkt i stykket, Nora går fra å være lykkelig og fornøyd med tilværelsen i huset til å kontemplere selvmord, noe som til slutt leder opp mot oppvaskmøtet med Torvald på slutten før hun går. c) Litt usikker på hva du mener, men hvis jeg har fortstått deg riktig: Legg merke til hvordan oppførselen til Nora mot Torvald endrer seg i løpet av, og særlig etter denne scenen. Nora føler seg støtt vekk av Torvald mot slutten av scenen, hun skifter tema og går vekk fra ham når han sier "I literally feel physically ill when I am in the company of such people." Noe av det som er så spesielt med "Et Dukkehjem", som gjør at det fremdeles er utrolig populært, er at det fremdeles er kontroversielt over hundre år etter at det ble skrevet. Skilsmisse er hverdagslig, men en mor som forlater barna sine, uten å engang ville se dem eller ta farvel, er en mindfuck god som noen også i 2011. Hvis du lurer på hva du vil si om stykket, kan jo samtidsrelevans være interessant å ta tak i? Det er globalt sett et hett tema innen teatervitenskapen, og det er himla mye å si om både Ibsen og dukkehjemmet vs. 2011 Angående den alternative slutten, dette var noe Ibsen følte sterkt imot, men han ble tvunget til å skrive den av sin tyske forelegger for at stykket ikke skulle bli forbudt i Tyskland. Håper det hjelper - tvi tvi med oppgaven 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2011 #5 Skrevet 29. oktober 2011 Tusen Takk Mermaid Blues. Det var veldiog bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå