AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg vurderer å søke på en utlyst stilling hos Statoil. Det er en stilling som krever en spesifikk utdannelse på master-/hovedfagsnivå, og erfaring innen et visst fagfelt. Lokalisert i Oslo. Jeg har seks års erfaring etter studier, hvorav de to siste er særlig relevante i forhold til denne stillingen. Trives egentlig godt der jeg er nå, og skal jeg skifte er det dels fordi jeg synes Statoil virker som en svært spennende arbeidsplass, og dels med ønske om høyere lønn. Lønnstaket er lavt der jeg er sammenlignet med hva min utdanning kan få andre steder. Jeg vet at dette ble veldig ullent, men noen som har noen idé om hvor lønna kan ligge i dette tilfellet? Tror ikke jeg skal bruke opp min egen eller Statoils tid dersom de ikke betaler godt (nok)... På forhånd takk!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Det spørs selvfølgelig på hvilken utdannelse du har og hvilken jobb du søker på.. Petroleumsingeniør > økonom > annet , er den generelle rangstigen i oljeselskap. Statoil er heller ikke kjent for å være lønnsledende i bransjen, men oljebransjen er generelt veldig godt betalt.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #3 Skrevet 28. oktober 2011 Tror Statoil ligger litt lavere enn endel andre store oljeselskap, men samtidig er det kanskje en sikrere arbeidsplass med mindre press om overtid, lettere å få tilrettelegging i forbindelse med sykdom, barn etc. Du slipper også å bli "tvangssendt" til å jobbe andre steder. Jeg har en kompis som jobber for et stort amerikanske selskap, der forventes det at han flytter til f.eks. Nigeria om han trengs der, men det er sikkert ikke ren tvang da. Tilgjengjeld tjener han også svært godt. Men tilbake til Statoil: Vet om en med master i geologi som fikk en startlønn på ca 420.000 i året, også tror jeg man kan reforhandle dette individuelt på årlig(?) basis.
Klematis Skrevet 28. oktober 2011 #4 Skrevet 28. oktober 2011 Statoil gir i utgangspunktet snittlønn basert på udanningsår innenfor ditt fagfelt. Sjekk lønnstatistikken til fagforeningen din.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #5 Skrevet 28. oktober 2011 TS her. Takk for svar. Spørs vel om jeg er så interessert likevel, dersom det ikke er så mye å hente i lønn. Penger er ikke alt, men det blir bare så mye enklere med en behagelig mengde av dem... Kan vel avsløre at det gjelder en juriststilling, og at det kreves omfattende erfaring fra konkrete rettsområder. Jeg har denne erfaringen, men er riktignok "bare" fem år siden jeg var ferdig utdannet. Jurister tjener kanskje lavere enn økonomer og ingeniører i Statoil?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #6 Skrevet 28. oktober 2011 TS her. Takk for svar. Spørs vel om jeg er så interessert likevel, dersom det ikke er så mye å hente i lønn. Penger er ikke alt, men det blir bare så mye enklere med en behagelig mengde av dem... Kan vel avsløre at det gjelder en juriststilling, og at det kreves omfattende erfaring fra konkrete rettsområder. Jeg har denne erfaringen, men er riktignok "bare" fem år siden jeg var ferdig utdannet. Jurister tjener kanskje lavere enn økonomer og ingeniører i Statoil? Oljebransjen er generelt veldig godt betalt. Til og med i de selskapene som betaler dårligst, er lønnen generelt høyere enn de bedriftene som betaler best i andre bransjer. Jeg har ikke erfaring med jurister i Statoil, men i selskap som Exxon, BP, Conocophillips, Total, Shell, og alle utenlandske oljeselskaper jeg har hatt kontakt med, betaler betydelig bedre for jurister enn ingeniører og økonomer (jeg er den som svarte deg først - så det jeg sa var ikke helt rett). Men det er ofte vanskelig å få jobb i de nevnte selskapene. Jeg jobber i et av de nevnte selskapene. Da jeg "bare" var petroleumsingeniør (jeg jobber i administrasjonen nå), tjente jeg 1.2 mill. Hadde jeg hatt lik lønnsgrad og vært jurist, hadde jeg tjent 1.8 mill (i selskapet mitt er lønnsnivå 1-25 høyere for jurister, men jurister kan ikke tjene mer enn nivå 25 (som er på ca 5 mill - men da er du toppsjef)). Men som nevnt, pleier statoil ikke være betalt like godt som bedriften jeg jobber i.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #7 Skrevet 28. oktober 2011 TS her. Takk for svar. Spørs vel om jeg er så interessert likevel, dersom det ikke er så mye å hente i lønn. Hvordan vet du at det ikke er mye å hente i lønn? Jobber du i oljebransjen allerede?
Klematis Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 Mitt svar var i utgangspunktet for tekniske stillinger, ingeniører og tekniske mastere. Jeg kjenner ingen jurister i Statoil, så vet ikke om det gjelder dem også. Men om du har etterspurt kompetanse så går det uansett alltid an å forhandle lønn. De vil nok hvertfall ikke tilby deg noe lavere enn hva du har i dag :-)
Kosemose Skrevet 29. oktober 2011 #9 Skrevet 29. oktober 2011 Tråd ryddet for identifiserende innlegg Kosemose, mod
SmallTalk Skrevet 29. oktober 2011 #10 Skrevet 29. oktober 2011 Tror Statoil ligger litt lavere enn endel andre store oljeselskap, men samtidig er det kanskje en sikrere arbeidsplass med mindre press om overtid, lettere å få tilrettelegging i forbindelse med sykdom, barn etc. Du slipper også å bli "tvangssendt" til å jobbe andre steder. Jeg har en kompis som jobber for et stort amerikanske selskap, der forventes det at han flytter til f.eks. Nigeria om han trengs der, men det er sikkert ikke ren tvang da. Tilgjengjeld tjener han også svært godt. Men tilbake til Statoil: Vet om en med master i geologi som fikk en startlønn på ca 420.000 i året, også tror jeg man kan reforhandle dette individuelt på årlig(?) basis. Nja... Man kan bli "tvangssendt" til andre steder i Norge for å jobbe. Men man slipper ihvertfall å bli tvangssendt til Nigeria, det er sant. Statoil betaler ikke dårlig, og de går vel for å være konkurransedyktige på lønn. Hadde de ikke vært det så hadde de ikke klart å hente inn en del av den kompetansen de er dønn avhengige av. De betaler derimot heller ikke mer enn de må, og de er ganske godt kjent med hva "markedsverdien" på en ansatt ansatt er. 420.000 som startlønn når man har master hørtes derimot lite ut dersom personen ble ansatt i år. Her jeg holder til så er startlønn for en person med master ca 440.000 i året.
feuerstein Skrevet 29. oktober 2011 #11 Skrevet 29. oktober 2011 En yngre bekjent fullførte master i teknologi og begynte i Statoil i 2010, såvidt jeg husker var startlønnen 430 eller 435. Dette var da en standardlønn for alle ferske med master i teknologi eller økonomi, jeg lurer på om juristene begynner ett eller to nivå lavere, sammen med bachelorteknologer (i den grad Statoil ansetter nyutdannede slike overhode nå til dags) og diverse samfunnsvitere. For min del ville en jobb direkte i Statoil medført betydelig lønnsreduksjon, mystisk nok er betalingsviljen veldig mye større så lenge man er definert som leverandør og ikke som ansatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå