AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #1 Skrevet 27. oktober 2011 Lurer på om dere ville turt å henge opp en lapp og søkt etter en barnevakt? Vi har nemlig ikke familie som kan stille opp, og vi trenger litt avlasting av og til. Tenkte derfor å henge opp en lapp på butikken og spørre etter en jente på 14-16 år som kan komme og trille en times tid en ettermiddag i uken ti å begynne med, og etterhvert når ungen og hun har blitt kjent også kan sitte 2-3 timer på kvelden mens vi går ut og finner på noe. Men ungen vår på 9 mnd legger seg kl 9, og så lurer jeg på om det er OK å spørre en 14-åring om å sitte hos oss til midnatt for eks? Sånn at vi får lagt unger før vi drar. Hadde du som forelder syns det var greit for din 14-åring? Og hva betaler man? Setter stor pris på svar
challenger Skrevet 27. oktober 2011 #2 Skrevet 27. oktober 2011 Jeg satt barnevakt fra jeg var ca 14 til jeg var 19år. Ville kansje ikke spurt en 14-åring om å sitte til etter midnatt hvis det er skole dagen etter, men helg går bra:) Jeg fikk betalt litt forskjellig etter hvor mye det var å gjøre osv. Feks hvis jeg bare var der etter barna hadde lagt seg så er det jo ikke annet å gjøre enn å sitte å se på tv i et annet hus liksom, så fikk jo ikke like mye da som hvis jeg kom tidligere på kvelden, og hadde legging osv. Fikk jo litt ekstra hvis det ble sent på natta i helger da. Hadde ikke noe fast sum egentlig.. 1
Noldus Skrevet 27. oktober 2011 #3 Skrevet 27. oktober 2011 vi begnte som deg! Hadde en 13 år gammel jente som begynte med å trille gutten et par timer i uken. Etterhvert har vi også brukt henne på kveldstid. Kunne ikke vært mer fornøyd! Første gangen hun passet på kveldstid og la selv, så var vi bare på besøk i nærområde. Etterhvert som hun har følt seg tryggere, har vi tatt turen til byen på kino el.l. Også. (ca en times kjøring) vi er alltid tilgjengelige på tlf! Du kan jo begynne me d å la henne leke med minsten utforbi huset bare, til du føler at dere e blitt litt mer kjemdt med hverandre! Vi betaler 30 kr timen på dagtid og 50 om hun kommer her å passer på kveldstid.
Gjest Wanted Skrevet 27. oktober 2011 #5 Skrevet 27. oktober 2011 Hadde aldri falt meg inn, selv om det kunne vært greit med litt avlastning. Har ikke vært alene med kjæresten på 2 år. Jeg stoler ikke på at en 13-åring ville klart å ta seg av gutten min, og jeg føler ikke at de har nok erfaring til å gjøre det. Hadde stolt mye mer på en voksen person, men da må man jo gjerne betale litt mer også (Nå skal det vel også sies at barnet mitt er litt krevende og jeg er en person som ikke stoler på noen)
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #6 Skrevet 27. oktober 2011 Datteren min fikk en barnevaktjobb ved at familien hengte opp en lapp på nærbutikken. Hun var da 13 år. Hentet barn i barnehagen når mor ikke kunne og var i sammen med barnet til mor kom hjem fra jobb. Dette var på jevnlig basis. Ikke store timesbetalingen, men fordi det var litt hver uke så ble det ok. Samtidig så sto jeg som mor hele tiden bak min datter selv om jeg ikke fysisk var der. Jeg ble også kjent med moren etter hvert. Min datter satt enkelte kvelder rimelig sent (ikke skole dagen etterpå). Da ble hun alltid kjørt hjem. Jeg ville ikke akseptert at min datter tråkket ute rundt midnatt i helgene. Kjør henne hjem eller sørg for taxi. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2011 #7 Skrevet 27. oktober 2011 Vår 15-åring passer flere barn hver uke (søsken, 2 + 3 i flokken). Et par kvelder i uka, mens foreldrene er på trening eller kino eller er på jobb (leger). Litt avhengig av om det er ukedag eller helg, og hvor mange barn hun passer og hvor mange timer, så kan hun tjene 75 - 100 kr på et par ettermiddagstimer (2-3 barn), eller rundt 300 for en kveld inntil midnatt. Litt mer hvis hun i helgen sitter lengre, men da sørger de for skyss hjem. Hun er fornøyd med inntekten, og koser seg sammen med ungene!
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #8 Skrevet 28. oktober 2011 Takk for svar dere. Tenkte ikke på det med skyss hjem. Tingen er at vi ikke har bil. Vi tar alltid bane som går rett utenfor her. Tenker jo at vi bør ha en jente som bor i nærheten. Men hvor gammel bør hun være for at det er OK å komme seg hjem selv rundt midnatt? 15-16? Jeg var selv ofte ute rundt midnatt i sentrum når jeg var 16, men vet ikke hvor vanlig det er. TS
Wildy Skrevet 28. oktober 2011 #9 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg har to tenåringsjenter som får være ute elleve-tolv i helgene,av og til lengre om det er noe speislet som skjer. Men det er ikke aktuelt å gå hjem alene. Begge jentene sitter også endel barnevakt, og spesielt for den eldste på 16 kan det noen ganger bli både midnatt og over før foreldrene er hjemme. Selv om det er relativt nære går hun ikke hjem alene. Enten henter vi eller bestefar( som omtrent er fast transport for en haug med ungdommer), eller foreldrene der hun sitter barnevakt sørger for taxi/transport hjem.Noen ganger har hun med seg kjæresten ( også 16 år) og da har vi enda flere å spille på for transport hjem, så det ordner seg alltids på et vis. Jeg sier ikke at det er kun deres ansvar å srøge for transport hjem, eller at forelde som leier inn barnevakt også må dekke taxi hjem, bare for å gjøre det klart. Vi stiller mer enn gjerne opp, men noen få ganger går det bare ikke. Og jeg vil ikke at 16-åringen min skal gå hjem alene midt på natten. For henne blir det litt for dumt om pengene hun tjener skal gå til taxi hjem, da blir liksom hele vitsen borte. Nå kommer det jo også litt ann på hvor man bor. Vi bor i by, realtiv nære sentrum og det er tidvis endel mindre hyggelige hendelser i helgene.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #10 Skrevet 28. oktober 2011 Ok, da må vi nok vurdere det at hun kommer tidligere, og da må ta kveldsstellet, og heller går hjem kl 10 for eks. For det er ikke aktuelt for oss å betale taxi hjem, det blir alt for dyrt. TS
Noldus Skrevet 28. oktober 2011 #11 Skrevet 28. oktober 2011 mellom 20 og 30 er det som ee vanlig her i området faktisk.. Men jeg bruker å betale hennen gang pr. Mnd å da runder jeg gjerne opp litt
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #12 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg var også barnevakt når jeg var 16, 6 år siden nå. Jeg sov enten over på sofaen, eller gikk hjem. Bodde ganske i nærheten , men av og til var det laaangt unna, og da sov jeg på sofaen og kom meg hjem neste dag. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #13 Skrevet 28. oktober 2011 Er ikke 30 kr i timen litt lite? Nei, det er ikke for lite for en 14 åring. Lærlinger begynner på mellom 40 og 60 kr, og hvorfor skal en som er yngre tjene mer? Forstår ikke dette med at de unge skal tjene så mye i dag, for veldig liten jobb. Selv en dagmamma kan ikke ta 100 kr timen, for da hadde ingen brukt dagmamma i dag. Hvorfor mener du at de unge skal tjene masse penger, på å sitte barnevakt eller trille barna rundt i nabolaget?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #14 Skrevet 28. oktober 2011 Hvis dere finner en som bor i nærheten, kan jo en av dere evt følge henne/ham hjem?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2011 #15 Skrevet 28. oktober 2011 Nei, det er ikke for lite for en 14 åring. Lærlinger begynner på mellom 40 og 60 kr, og hvorfor skal en som er yngre tjene mer? Forstår ikke dette med at de unge skal tjene så mye i dag, for veldig liten jobb. Selv en dagmamma kan ikke ta 100 kr timen, for da hadde ingen brukt dagmamma i dag. Hvorfor mener du at de unge skal tjene masse penger, på å sitte barnevakt eller trille barna rundt i nabolaget? Du kan ikke sammenligne med læringlønn, det er en lønn som gjenspeiler at vedkommende er i en opplæringssituasjon. Det du må sammenligne med er hva ungdommer i samme alder tjener i en normal jobb. Jeg tjente 50 kr på en kveld da jeg satt barnevakt på nittitallet. De kveldene jeg tjente så lite satt jeg halvannen time og da tok det meg mindre enn et minutt å gå dit hjemmefra. Syntes det var greit fordi jeg satt barnevakt for disse menneskene ofte og fikk mye bedre betalt da jeg satt barnevakt i helgene og det var sent. Har også sittet barnevakt for min søster og mannen i voksen alder. Da har jeg enten overnattet eller de har spandert taxi hjem.
ToveM Skrevet 28. oktober 2011 #16 Skrevet 28. oktober 2011 Satt mye barnevakt da jeg var ung. var det i nabolaget gikk jeg hjem, ble det veldig sent, overnattet jeg. Satt og en god del barnevakt for en lærer på ungdomsskolen. Da overnattet jeg somregel. Av og til i løpet av uken også. Da satt jeg på med læreren til skolen. Sikkert noen som lurte litt...
Gjest LilleTrille Skrevet 28. oktober 2011 #17 Skrevet 28. oktober 2011 Jeg er 23 år og sitter barnevakt for et par familier. Jeg tror en del familier foretrekker at barnepasseren er voksen, en som vil kunne hodet kaldt om det skulle skje noe. Det er jeg ikke sikker på om en 13 åring ville gjort. Jeg fant barnevaktjobber på internett gjennom gratisannonser, som f.eks her:http://gratisannonser.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå