Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Gjennom hele skolegangen har jeg slitt med matematikk. Andre fag som norsk, engelsk og samfunnsfag har alltid gått som en lek, men i mattetimene satt jeg som som regel som et spørsmålstegn time etter time fra barneskolen til videregående. Når studerer jeg ved universitetet (samfunnsfag), og det har hittil gått veldig fint.

Dette semesteret må jeg imidlertid ha samfunnsvitenskapelig metode, og merker jeg sliter fælt med den kvantitative deler av faget. Jeg har et arbeidskrav som skal inn om ikke så lenge, og jeg synes det er så vanskelig! Uansett hvor mye jeg prøver er det som oftest glemt til neste dag! veldig frustrende :trist: Heldigvis har jeg en matteflink kjæreste som hjelper meg så godt han kan...

Jeg har tidligere fryktet at jeg kanskje har lærevansker innen matte, men jeg har aldri blitt utredet for det. Hvor kan jeg teste meg for å se om jeg har dyskalkuli? Hva vil en slik diagnose ha å si i utdannigs- og arbeidssammenheng? Er litt redd for at fremtidige arbeidsgivere vil se på dyskalkuli som et "handicap".

Hvordan blir det med mattekarakteren på vitnemålet? Jeg har en toer i matte fra vgs (min desidert dårligste karakter som ødelegger snittet) Jeg har tenkt tanken på ta det opp igjen, men det er jo ikke så lett.

Tusen takk for alle svar! :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter denne

Skrevet

Ang vitnemål:

Framtidige arbeidsgivere kommer neppe til å spørre etter vitnemålet ditt fra videregående skole. Jeg ble spurt hvorfor jeg ikke hadde sendt med dette i ett eneste (av mange) jobbintervjuer da jeg var helt nyutdannet. Ingen andre nevnte videregående skole med et ord.

Jeg vet ikke hvordan man går fram for å teste dyskalkuli som voksen, men innen enkelte yrker vil jeg tro det kan være en ulempe. Antakeligvis vil du uansett ikke sikte deg inn mot slike yrker.

Men fortvil ikke: jeg kjenner en person med doktorgrad i et av de myke realfagene som har dyskalkuli. På mystisk vis og med uendelige mengder pugging uten å forstå det dugg kjempet denne personen seg gjennom de mattefagene som måtte til.

Skrevet

Er det ikke vanlig å legge ved vitnemål fra vgs når man søker jobb, altså? Det har jeg alltid gjort..Men takk for svar AB! :)

Flere som har noe å bidra med? :)

- TS

Skrevet

Hei ts, jeg er akkurat i samme situasjon som deg! Har aldri fått påbevist dyskalkuli, men alle lærerne mine på skolen mente jeg hadde det. Fikk 2 i matte jeg og, etter mye slit og ekstratimer hos en privatlærer. I dag jobber jeg faktisk som finansrådgiver! For meg lager økonomi mye mer mening enn ren matte, da jeg kan relatere meg til det. Kanskje det er sånn for deg også? Har du bestemt deg for hvilke typer jobber du ønsker?

Ingen arbeidsgiver har nevnt noe om mine karakterer fra vgs. Med mindre du søker jobb innen realfag/ingeniør etc så tror jeg ikke arbeidsgivere vil etterspørre karakterene dine. Bare du kan bevise at du har generell studiekompetanse. Lykke til!

Skrevet

De lærde strides nå om det virkelig eksisterer dyskalkuli. Mange mener det dreier seg om for dårlig opplæring og matteangst, etc.

Kanskje du bør repetere tidligere stoff og prøve å se om du kan få en bedre innsikt? I såfall er det viktig at du begynner på et nivå der det er enkelt, og at du så får hjelp av den mattesterke kjæresten din til å gå videre i faget. Kanskje du blir overrasket ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...