Gå til innhold

"Sparebluss", myte eller sannhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sett det blitt hevdet i flere tråder at det er en myte at kroppen går i "sparebluss" når den får tilført for lite energi over lengre tid, mens mange ernæringsfysiologer mener dette er en realitet, om enn på en noe annen måte enn den allmenne oppfatningen er.

Slik jeg har fått det forklart:

Se for deg at du trenger 2000 kr for å dekke dine daglige utgifter, både av smått og stort, men du får tildelt bare 1500 kr for å dekke utgiftene.

Noen av utgiftene kan du kutte ned på ved å la være å kjøpe et blad, en kopp kaffe, en sjokolade, en pudderdåse (ikke bygge opp store muskler), men likevel må du betale de livsnødvendige utgiftene (basale livsfunksjoner). Da er det bra at du har en liten reserve som du kan ta av (fettreservene). ;)

Du bruker av reservekontoen en lang stund, men så begynner den å bli kritisk tom, du trenger resten i tilfelle det oppstår en skikkelig krise (essensielt fett), og dermed må du begynne å spare på livsnødvendige ting også.

Og her kommer "spareblusset" inn blant annet ved at den energikrevende forbrenningen settes ned, og du mister mer energikrevende muskulatur.

Resultatet blir en kropp som får et veldig lavt energibehov for å holde basalfunksjonene i gang.

http://tpn.vg.no/intervju/tittel/1186?page=61

Forbrenningen synker ved veldig lavt inntak av kalorier (500-1000 kcal/dag) over tid, av vektreduksjon (det at kroppen blir mindre størrelse), av mindre muskelmasse (mindre trening) og ved økt alder. Det er mao helt naturlig at forbrenningen blir lavere når man går ned i vekt (pga tap av kroppsstørrelse). Men, hvis inntaket av mat blir for lavt, da går kroppen på "sparebluss". Forbrenningen går ned. Dette er ikke ønskelig.

http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/overvekt/slik-oker-du-forbrenningen-34685.html

"Sultekurer" - slankekurer der du skrur kaloriinntaket ned på et minimum, forstyrrer balansen i kroppens hvileforbrenning, og fører til at forbrenningen skrus ned.

Fordøyelse, transport og opptak av maten vi inntar, forbruker også kalorier. Dette utgjør ca. 10 prosent av det daglige kaloriinntaket. Resten av det daglige energiforbruket er det fysisk aktivitet og trening som utgjør

Så hva mener dere om "sparebluss"? Er det en myte, eller er det en virkelighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter hva jeg har lært, forstått, og valgt å tro, så er det virkelighet.

Det er jo mye billigere for kroppen (kostet mindre energi) å vedlikeholde fett, derfor mister man mye muskler på sultekurer. Om kroppen får for lite næring så virker det også logisk at den vil holde på det den har, samt prøve å lagre billig energi (fett) når den har anledning til det.

Interessant tema, og selv om jeg kan noe om det skulle jeg gjerne kunnet mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil det kun komme ulike svar. De som er bombesikre på at de har rett, på hver sin side.

Etterhvert blir de frekke, og kommer til å komme med sure oppgulp mot de som mener det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

Starvation led to considerable alterations in basal metabolism including a significant (mean 3.6%) increase in resting metabolic rate.

Link

Resting energy expenditure increases in early starvation, accompanied by an increase in plasma norepinephrine. This increase in norepinephrine seems to be due to a decline in serum glucose and may be the initial signal for metabolic changes in early starvation.

Link

Først etter tre dager:

Glucose production rate declined 38% and resting metabolic rate decreased 8% during fasting.

Link

Når det gjelder muskler vil jeg tro det kommer an på hvordan maten er satt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt både-og. Det er ikke sånn at kroppen kommer i sparebluss hvis du dropper å spise lunsj en dag, og at du dermed er dømt til å legge på deg og bli bælfeit. Men det er mulig at kroppen over tid kan venne seg til et lavere energitilskudd ved å nedjustere forbrenningen. I tillegg kommer jo det at de aller fleste mennesker rett og slett vil gjøre mindre av fysiske ting hvis de ikke får tilstrekkelig energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. det som er tull med "sparebluss", er feks når en person som har sluttet å gå ned i vekt skylder på dette. Man slutter ikke å gå ned i vekt fordi man spiser for lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...