Gå til innhold

Angående mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker dere noen gang over at barna deres kanskje er en mobber? Siden så mange blir mobbet på skoler idag, må det jo være noen av deres unger som mobber. Noens unger må det jo være. Er ikke alltid "sin lille gullunge" er så gullunge som man tror.

Og hvordan hadde du reagert hvis du hadde fått vite at ditt barn mobba? Hadde du fått sjokk og sagt at det var uakseltabelt eller hadde du nekta det og tenkt at din gullunge aldri ville finne på noe sånt?

Jeg spørr dette spørsmålet for hvis foreldrene til mobbere ikke sammarbeider med skolen får man ingen slutt på mobbingen. Foreldre har en viktig rolle i å beskjempe mobbing.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp jeg tenker at han kan være det, eller kan bli det, og jeg kommer ikke til å akseptere at han er det. Her blir det action hvis jeg får en slik beskjed.

Mitt spørsmål tilbake er; hva er typisk oppførsel av en som mobber? kan man se det på ungene?

Skrevet (endret)

Siden det er så få foreldre som har svart i tråden viser det bare at foreldre ikke vil tenke på om barna mobber eller ikke. Bra ialfall en foreldrer på kvinneguiden gjør det.

Svar på ditt spørsmål: Jeg tror tegnene på en mobber er at de er sjefete, veldig utadvente og klager ofte på andre.

Endret av Ronjja
Skrevet

Min datter har blitt og blir til dels mobbet. Spesielt ved utfrysing. Elevene har blitt snakket med, lærerne, rektor har opprettet mobbesak, foreldre har blitt snakket med osv. Ingenting hjelper..

Skrevet

Å, beklager.. Jeg leste ikke spørsmålet riktig

Skrevet

Jeg fikk for mange år siden en telefon fra en voksen om at gutten min hadde vært slem mot en annen (ikke mobbing). Jeg tok affære med en gang, snakket med sønnen mens jeg hadde denne moren på tlf. så hun hørte hva han sa. Og enden på visa var at min sønn hadde hjulper en annen som hennes sønn hadde plaget. Så beskyldte han min sønn for å være slem mot han siden han stoppet han i å være slem mot en anne. Gutten bekreftet dette.

Har opplevd mobbing av mine barn, og mobbernes foreldre har forsvart sine barn med nebb og klør. Jeg skjønner ikke hvorfor - fordi dette er da en væremåte man ikke ønsker at barna skal ha, og skal ta med seg videre. Ikke får de gode venner heller, de får "venner" som er der fordi de er redde for å bli mobbet selv hvis de sier mobberne imot..

De som har mobbet her har vært barn som har vært veldig bra talemåte, de virker selvsikre, har høye stemmer, skal være leder, vil høres, synes og merkes. Snakker stygt til voksne, diskuterer, hører ikke..osv.

Mange av disse kan nok være "engle-barn" hjemme og ta det ut ute.. derfor ingen foreldre tror dette om sine egne barn kanskje..

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en snart seksåring som stort sett er snill og grei, og har alltid vært det (uavhengige tilbakemeldinger fra alle hold). Det er flott og fint! MEN: jeg har INGEN illusjoner om at hun ikke kan komme til å gjøre dårlige valg en gang, og dersom det skulle komme fram at hun mobber, så blir det månelyst her. Jeg håper bare jeg får vite det umiddelbart dersom det skulle skje...

Jeg jobber i barnehage og vet så altfor godt hvordan det er med alle foreldre som ikke tror sånt om sine egne barn. Det er som å snakke til veggen. Derfor har nok min datter innimellom i overkant store krav til seg selv når det gjelder oppførsel - men det krever jeg, rett og slett... Som sagt, dersom hun skulle mobbe noen gang håper jeg virkelig at mobberen eller hans/hennes foreldre har mot til å fortelle meg det!

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror alle barn har potensiale til å bli mobbere... Inkludert mine egne.

Har sett selv at barn kan være utrolig slemme, selv mot vennene sine. Uten at de tenker over at det er det de er.

Utestenging og det å nekte noen å delta i lek er helt vanlig. For så å komme og ville leke med det samme barnet en liten stund etterpå, for da var den leken ferdig...

Eller det å si stygge ting til noen, fordi man har lært et nytt stygt ord. Og bare vil bruke det mot noen...

Samt det at mange blir ganske tøffe, spesielt om de er i grupper. Og det har lett selvforsterkende effekt, at barna i gruppen prøver å overgå hverandre hele tiden, med å være slem mot en som er utenfor. (uten at de altså tenker på at denne blir lei seg, men tenker at de skal være tøffe overfor de andre i gruppen.)

Og jeg har enda ingen erfaring med skolebarn...

Får jeg vite at mitt barn mobber, så vil jeg ta det ganske hardt med barnet!

• Liker 1
Skrevet

Faktisk har jeg tenkt flere ganger at jeg synes det er omtrent like ille enten barnet mitt blir mobbet eller blir en som mobber!

Jeg håper virkelig at jeg får vite om det med en gang om et av mine barn mobber!

Selv forsöker jeg å läre barna mine at vi er alle ulike og at alle har rett til å väre som de er uten å mobbes for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...